Tak for det, og tak til forslagsstillerne. Lad mig starte med at sige, at jeg er helt enig med forslagsstillerne i vigtigheden af åbenhed om ministeriernes beregninger og de forudsætninger, der ligger bag. Det styrker den demokratiske debat, når alle har de samme informationer og der argumenteres på baggrund af et fælles vidensgrundlag. Det er også fundamentalt for regeringens arbejde, at der er tillid til de beregninger, skøn og analyser, som udarbejdes i ministerierne. Så jeg er enig med forslagsstillerne i, at åbenhed er en vigtig forudsætning for denne tillid.
Ministerierne har derfor en helt central opgave med løbende at fremlægge deres regnemetoder. Det betyder, at ministerierne skal dokumentere beregningsmetoder og også stå til rådighed for at uddybe de beregninger, der bliver lavet, med fyldestgørende svar, når der f.eks. kommer specifikke spørgsmål fra Folketinget. Det inkluderer også yderligere beregninger, når der bliver spurgt til det.
Derudover er det vigtigt med de faglige diskussioner om de beregninger og forudsætninger, der anvendes i ministerierne, og det kræver også åbenhed. Bl.a. derfor har jeg sikret, at Det Økonomiske Råds opgaver er blevet udvidet, sådan at de nu i tillæg til deres rolle som finanspolitisk vagthund har til opgave løbende at efterse ministeriernes regneprincipper for adfærdsvirkninger af økonomisk-politiske tiltag. Jeg ved, at folk i ministerierne løbende arbejder på at forbedre og udbygge dokumentationen for regneprincipperne, så informationen er tilgængelig og til at forstå.
Jeg er stor tilhænger af den model, vi har i Danmark, hvor vi har et kompetent og upartisk embedsapparat, som leverer retvisende og troværdige skøn uanset farven på den regering, der på et givent tidspunkt måtte besætte kontorerne, og som bruger de samme metoder og laver de samme skøn under én regering, som de vil gøre under en anden. Det er en stærk dansk værdi, som vi skal værne om, og efter min opfattelse også en værdi, der skaber tillid. I den sidste ende har vi alle gavn af, at vi i Danmark har en lang tradition for solide beregninger og modeller, som udarbejdes af et fagligt og upartisk embedsapparat, og jeg har i sagens natur tillid til de beregninger, som de dygtige medarbejdere i Finansministeriet leverer. Min egen vurdering er, at der i dag i den brede offentlighed blandt fagøkonomer og blandt politikere generelt er meget stor tillid til de beregninger, som Finansministeriet laver. Det sætter jeg pris på.
Det er også sådan, at den tillid jo bygger på, at der bliver leveret fagligt og sagligt arbejde, og at der er åbenhed og gennemsigtighed. Tager vi det konkrete beslutningsforslag for pålydende, altså at alle økonomiske beregninger, der går forud for politiske forslag, skal fremlægges, taler vi om meget store mængder af information, f.eks. på baggrund af de mange mellemregninger, der ofte vil være lavet. At offentliggøre alle regneark og kodefiler er meget vidtgående og efter min opfattelse også for vidtgående. Forslagsstillerne ønsker, at beregninger, regneark og modelkode offentliggøres i rå form uden nogen særskilt eller uddybende beskrivelse af, hvorfor man regner, som man gør i det konkrete tilfælde. Her vil jeg minde om, at det egentlige formål med det materiale, ministerierne stiller til rådighed, er at give informationsklarhed, og det er min opfattelse, at forslaget, uagtet at intentionen er en anden, vil kunne få den modsatte effekt.
For det første er det ikke nødvendigvis en hjælp for dem, som gerne vil kigge ministerierne efter i sømmene. Store mængder excelark og kodefiler vil med stor sandsynlighed være uigennemskuelige, også for mange fagpersoner, og i forlængelse heraf vil det for det andet ikke kunne undgås at medføre et meget betydeligt ressourcetræk. Ministerierne vil formentlig være nødt til at beskrive og strukturere de mange beregninger for at undgå forvirring og uklarhed. Det vil man bruge rigtig mange kræfter på. Dertil kommer, at det næsten med sikkerhed vil føre til misforståelser – misforståelser, som i værste fald vil kunne forringe diskussionen om regnemetoder frem for at forbedre den.
Det giver langt større reel åbenhed og et bedre grundlag for politisk stillingtagen, når ministerierne fremlægger centrale skøn sammen med de vigtigste antagelser og metoder, der ligger bag, med tilhørende forklaringer og forbehold. Men det skal selvfølgelig suppleres af solide svar og information fra ministrene og ministerierne, når noget ønskes belyst i dybden og der stilles spørgsmål i lovgivningsprocessen og udvalget.
Lad mig derfor også understrege, at jeg fuldt ud kan støtte op om intentionen i forslaget. Der skal være åbenhed, og der skal være en faglig debat om de beregningsforudsætninger, der anvendes i ministerierne, men vi skal gøre det på en gennemtænkt måde. Og vi skal arbejde for, at åbenheden til enhver tid er tilfredsstillende, men at det gøres klogt, så embedsværket kan have deres fokus på at løse vigtige opgaver, så vi ikke ender med noget, hvor vi bruger en masse kræfter på ting, der ikke skaber mere klarhed, men det modsatte.
Regeringen vil gerne være med til at sætte de rette rammer om åbenhed og samtidig give embedsværket mulighed for at bruge kræfterne bedst muligt, og der tror vi i regeringen ikke, at det her forslag er den rette vej. Derfor kan vi heller ikke tilslutte os beslutningsforslaget og de meget vidtgående krav til, hvor mange informationer der skal offentliggøres. Men jeg vil samtidig gerne understrege, at det er en prioritet for mig og for regeringen, at ministerierne arbejder videre med at sikre bedre dokumentation og overskuelighed, og at regnemetoderne løbende udvikles og efterses, herunder i forbindelse med Det Økonomiske Råds arbejde med eftersynet af regnemetoder.
Jeg vil derfor foreslå, at vi arbejder sammen om en fælles tekst, der fastsætter nogle rammer for åbenhed og skaber ro om embedsværkets faglighed, samtidig med at det også giver en dyb indsigt i, hvilke forudsætninger der lægges til grund for de økonomiske beregninger, der laves, og dermed også det grundlag, på hvilke mange politiske beslutninger træffes. Det var ordene.