Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 32
Offentligt
2706564_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 17. april 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 3 til B 32 efter ønske fra Peter Skaarup (DD) til udlændinge- og integrations-
ministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3 til B 32:
Agter ministeren at tage nye initiativer mod islamisk propaganda, der f.eks. foregår
i moskéerne?
Svar:
Der findes ikke en entydig definition på islamisk propaganda, og jeg er ikke nær-
mere bekendt med, hvilken betydning eller konkrete eksempler spørgeren lægger
i begrebet.
Men det er klart, at en del af integrationsudfordringerne bl.a. skyldes, at der findes
mennesker i Danmark, som mener, at religiøse love står over dansk lov. De handler
på måder, som understøtter skabelsen og fastholdelsen af parallelsamfund eller
virker radikaliserende. Det er naturligvis helt uacceptabelt.
Myndighederne har allerede i dag en række værktøjer, som kan benyttes til at mod-
virke radikalisering og ekstremisme.
Center for Dokumentation og Indsats mod Ekstremisme tilbyder fx lokalt tilpasset
rådgivning om forebyggelse af ekstremisme til kommuner, regioner, kriminalpræ-
ventive samarbejder, uddannelsesinstitutioner, boligorganisationer, foreningslivet
m.v. Rådgivningen omfatter udvikling af lokale strategier, organisering og kapaci-
tetsopbygning, samt håndtering af konkrete lokale udfordringer med ekstremisme.
Udlændingestyrelsen screener derudover årligt 150-200 udlændinge, der enten sø-
ger opholdstilladelse i Danmark for at virke som religiøse forkyndere i henhold til
Udlændingelovens § 9 f eller som potentielt kunne tænkes at indrejse og derfor
screenes i forhold til eventuel optagelse på den nationale sanktionsliste. Udstedelse
af opholdstilladelse, herunder forlængelse heraf, til en religiøs forkynder er betin-
15. maj 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Værdier og Medborgerskab
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 6628
2288718
Side
1/3
B 32 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren agter at tage nye initiativer mod islamisk propaganda, der f.eks. foregår i moskéerne
get af, at styrelsen ved screeningen ikke finder forhold, der indikerer, at forkynde-
ren gennem sit virke vil udgøre en trussel mod den offentlige tryghed, den offent-
lige orden, sundheden, sædeligheden eller andres rettigheder og pligter.
Derudover vil personer og organisationer mv., som modarbejder eller undermine-
rer demokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder kunne optages
på en offentlig forbudsliste, såfremt betingelserne i lov om forbud mod modtagelse
af donationer fra visse fysiske og juridiske personer er opfyldt. Med loven er der
indført et forbud mod at modtage donationer fra de pågældende, som er optaget
på listen. Formålet med loven er at modvirke, at fysiske og juridiske personer kan
modarbejde eller underminere demokrati og grundlæggende friheds- og menne-
skerettigheder ved at give donationer.
Endelig er der i straffeloven bestemmelser, som efter omstændighederne vil kunne
tænkes at være relevante i forbindelse med ytringer, som vil kunne betegnes som
islamistisk propaganda. Udlændinge- og Integrationsministeriet har derfor indhen-
tet et bidrag til besvarelse fra Justitsministeriet, som har oplyst følgende:
”Efter dansk ret kan tilskyndelse til en forbrydelse efter omstændighederne
straffes som medvirken. Efter straffelovens § 23 omfatter den for en lovover-
trædelse givne straffebestemmelse alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd har
medvirket til gerningen. Dermed er det udgangspunktet, at strafferammen
for medvirken følger den strafferamme, der anvendes ved selve den lovover-
trædelse, der medvirkes til. Det er dog en forudsætning for at straffe for med-
virken, at der har været tale om en konkret strafbar handling, og at den på-
gældendes forsæt således til en vis grad er konkretiseret.
Hvis den forbrydelse, der opfordres til, ikke er tilstrækkelig konkretiseret til at
være omfattet af reglerne om medvirken, vil opfordringen i stedet kunne
være strafbar efter straffelovens § 136, stk. 1, hvorefter den, som uden der-
ved at have forskyldt højere straf offentlig tilskynder til forbrydelse, straffes
med bøde eller fængsel indtil 4 år. Efter § 136, stk. 2, straffes desuden den,
der offentligt udtrykkeligt billiger en af de forbrydelser, der er kriminaliseret i
straffelovens 12. eller 13. kapitel (terrorisme, landsforræderi og forbrydelser
mod staten) med bøde eller fængsel indtil 3 år. Det er en betingelse for an-
vendelse af § 136, stk. 1 og 2, at ytringen er ”offentlig”, dvs. at den sker over
for en videre kreds, f.eks. via massemedier, på internettet eller gennem fore-
drag og undervisning.
Efter straffelovens § 136, stk. 3, straffes den, der som led i religiøs oplæring
udtrykkeligt billiger handlinger, som er omfattet af straffelovens bestemmel-
ser om bl.a. terrorisme, drab og vold, med bøde eller fængsel indtil 3 år. For-
målet med bestemmelsen er ifølge forarbejderne at imødegå adfærd, der un-
dergraver danske love og værdier og understøtter parallelle retsopfattelser.
For at være omfattet af stk. 3 skal oplæringen være religiøst begrundet og
have et forkyndende element, dvs. være motiveret af at vinde nye tilhængere
eller fastholde eksisterende til det religiøse budskab. Det er ikke en betingelse
Side
2/3
B 32 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren agter at tage nye initiativer mod islamisk propaganda, der f.eks. foregår i moskéerne
for anvendelse af § 136, stk. 3, at billigelsen af de omfattede handlinger er
offentlig. Der henvises til Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 18 som frem-
sat, s. 9.
Efter straffelovens § 266 straffes den, som på en måde, der er egnet til hos
nogen at fremkalde alvorlig frygt for eget eller andres liv, helbred eller vel-
færd, truer med at foretage en strafbar handling, med bøde eller fængsel ind-
til 2 år.
Efter straffelovens § 266 b straffes den, der offentligt eller med forsæt til ud-
bredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved
hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af
sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse eller tro eller sit handi-
cap eller på grund af den pågældende gruppes seksuelle orientering, køns-
identitet, kønsudtryk eller kønskarakteristika, med bøde eller fængsel indtil 2
år.
Efter straffelovens § 81, nr. 7, skal det ved straffens fastsættelse i almindelig-
hed indgå som en skærpende omstændighed, at gerningen har baggrund i
den forurettedes lovlige ytringer i den offentlige debat. Det gælder enhver
ytring, der fremsættes overfor en videre kreds.”
Der er således allerede i dag mulighed for efter omstændighederne at imødegå for-
skellige former for antidemokratisk indflydelse.
Det er godt. For det er vigtigt, at vi ikke bare lader stå til, men træder et skridt frem
og forsvarer demokratiet, hver gang nogle vil træde det under fode og forsøge at
fremme antidemokratiske og fundamentalistiske holdninger. Holdninger som ikke
hører hjemme i et land som Danmark.
Kaare Dybvad Bek
/
Jesper Kraft
Side
3/3