Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 32
Offentligt
2706516_0001.png
Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 127
Offentligt
Folketinget
Indenrigs- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. maj 2022
Sikkerhedskontor I
Ida Elise Tommerup
2022-0032/46-0010
2308246
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 127 (Alm. del) fra Folketingets In-
denrigs- og Boligudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 127 (Alm. del), som Fol-
ketingets Indenrigs- og Boligudvalg har stillet til justitsministeren den 27.
januar 2022. Spørgsmålene er stillet af ikkemedlem af udvalget (MFU) Pe-
ter Skaarup (DF).
Mattias Tesfaye
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
B 32 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil lave tilsvarende lovgivning, som den i Frankrig, hvorefter man kan lukke en række yderligtgående moskéer
Spørgsmål nr. 127 (Alm. del) fra Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
”Vil ministeren redegøre for, hvilket lovgrundlag i Frankrig, der
ligger til grund for franske myndigheders lukning af en moské i
den nordlige del af landet i december 2021, sådan som det frem-
går af artiklen ”Frankrig vil lukke moské: Iman opildnede til had
mod kristne, jøder og homoseksuelle – men det er kun toppen af
isbjerget”, bragt i Den Korte Avis 1. januar 2022, og herunder
redegøre for, hvordan den franske lovgivning er skruet sammen
i forhold til eventuelle konventioner?
https://denkorte-
avis.dk/2022/frankrig-vil-lukke-moske-imam-opildnede-til-
had-mod-kristne-joeder-og-homoseksuelle/”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Uden-
rigsministeriet om at iværksætte en høring af den danske ambassade i Frank-
rig med henblik på at indhente oplysninger om, hvilket lovgrundlag i Frank-
rig der muliggjorde franske myndigheders lukning af en moské i december
2021 samt dette lovgrundlags overensstemmelse med internationale kon-
ventioner.
Det franske indenrigsministerium har i den forbindelse oplyst, at der i fransk
lovgivning er hjemmel til i en tidsmæssigt begrænset periode at lukke en
moské, herunder i medfør af artikel 227-1 i det franske lovkodeks om indre
sikkerhed, som har hjemmel i lov nr. 2017-1510 af 30. oktober 2017 om
styrkelse af den interne sikkerhed og bekæmpelse af terrorisme, og artikel
36-3 i den franske lov om adskillelse af kirke og stat fra 1905.
Det franske indenrigsministerium har endvidere oplyst, at den konkrete mo-
ské i Beauvais, som er omtalt i den artikel, der henvises til i spørgsmålet, er
lukket med hjemmel i artikel 227-1 i lovkodekset om indre sikkerhed. Efter
bestemmelsen kan den franske stats repræsentant i departementet eller poli-
tipræfekten i Paris lukke et sted for religiøse handlinger med henblik på at
forebygge terrorhandlinger, hvis udtalelser, idéer, teorier eller aktiviteter
fremkalder vold, had, forskelsbehandling eller terrorhandlinger eller forher-
liger sådanne handlinger. Varigheden af en sådan lukning skal stå i rimeligt
forhold til de omstændigheder, der ligger til grund for lukningen, og luknin-
gen må ikke overstige seks måneder. Beslutning om lukning træffes ved en
begrundet kendelse efter en kontradiktorisk procedure og på de betingelser,
der er fastsat i kapitel II i afsnit II i bog I lov om forholdet mellem offent-
ligheden og administrationen. Kendelsen skal endvidere bl.a. være omfattet
Side 2/3
B 32 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil lave tilsvarende lovgivning, som den i Frankrig, hvorefter man kan lukke en række yderligtgående moskéer
af en gennemførelsesfrist, som ikke må være kortere end 48 timer. Hvis en
person, der har interesse i sagen, indgiver en anmodning om prøvelse af luk-
ningskendelsen til forvaltningsdomstolen i medfør af artikel L. 521-2 i den
franske forvaltningsretsplejelov, kan lukningskendelsen ikke fuldbyrdes ex
officio, før sagens parter er blevet underrettet om, hvorvidt der afholdes en
offentlig høring i sagen i henhold til artikel L. 522-1, stk. 2, i samme lov,
eller – hvis parterne er blevet underrettet om en sådan høring – før der er
truffet afgørelse i sagen.
Det franske indenrigsministerium har desuden oplyst, at artikel 227-1 i lov-
kodekset om indre sikkerhed vurderes forenelig med internationale konven-
tioner, herunder bl.a. retten til respekt for privatliv samt retten til frit at for-
samles og danne forening.
Side 3/3