Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 27 Bilag 2
Offentligt
Amnesty Internationals og DIGNITYs foretræde for
Folketingets Retsudvalg d. 23. marts 2023
TALEPAPIR: Kriminalisering af tortur i straffeloven og den militære straffelov
•
Danmark tager vigtigt medansvar i kampen mod tortur og
krigsforbrydelser.
Opbakning i regeringen og i Folketinget bredt for at
kriminalisere tortur i den danske straffelov og den militære straffelov.
Vi har gode råd til regeringen om, hvordan de kommende
straffebestemmelser om tortur og krigsforbrydelser skal se ud.
Vedr. de materielle straffebestemmelser: som et minimum bør alle
torturhandlinger omfattet af FNs definition af tortur være kriminaliseret.
a. Fysisk tortur
b. Psykisk tortur
c. En kombination af fysisk og psykisk tortur, som er den mest
almindelige tortursituation. Se retspraksis fra den europæiske
menneskerettighedsdomstol i Strasbourg (ca. 120 torturdomme).
At straffe torturbødler og krigsforbrydere efter de samme lovbestemmelser,
som gælder borgere, der i mere privat regi begår alvorlige voldsforbrydelser,
vil ikke afspejle den særlige alvor forbundet med tortur.
Vigtigt at straffe det element i torturhandlingen, der medfører påføring af
psykisk smerte. Forskning og vores erfaring med at behandle ofre viser, at
de psykiske konskekvenser af tortur sætter de dybeste ar på sjælen.
DIGNITYs anbefaling vil være at indsætte en bestemmelse i kap 16 i
straffeloven, som definerer tortur og at bruge FNs defintion af tortur.
Brug den norske model,
jf. norsk straffelov § 174, og særskilt kap.
Tortur begået i fredstid og under krig bør være kriminaliseret, jf. DIGNITYs
erfaring mht. indsamling af beviser om tortur i Belarus og Ukraine.
Strafferammen bør tage højde for forbrydelsens alvorlige karakter og være
markant og højere end efter strf. § 157a. I Norge op til 15 år.
Ingen risiko for dobbeltkriminalisering. Tortur er en særegen forbrydelse,
som det fremgår af den mest udbredte og accepterede definition i FNs
torturkonvention, og derfor omfatter tortur andet og mere end
gerningsindholdet i de almindelige materielle bestemmelser i straffeloven.
Retspraksis viser, at gerningsindholdet i en torturhandling skal fortolkes i
den rette konteks, fx et regimes bagvedliggende hensigt og ansvar.
Kommende udvalg bør også se på forældelsesfrister for tortur. I dag gælder
ingen forældelse for det strafferetlige ansvar (jf. 93 b (og a)), men
retstilstanden mht. forældelse af civilretlige ansvar uafklaret, jf. Højsterets
dom i Iraksagen. Civilretlige krav om tortur bør ikke kunneforældes.
Kampen mod internationale forbrydelser ikke vundet alene ved at ændre
straffeloven.
Politiets Nationale enhed for Særlig Kriminalitet (NSK)
må have
de nødvendige ressourcer og redskaber til opsøgende og proaktivt at efterforske
internationale forbrydelser, så de skyldige kan stilles til ansvar
–
enten ved
danske eller udenlandske domstole eller internationale tribunaler.
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur
Bryggervangen 55
2100 København Ø
Tel. +45 33 76 06 00
Fax +45 33 76 05 10
www.dignityinstitute.dk
CVR nr. 69735118
P-nr. 1002304764
EAN 5790000278114
LOK nr. 5790001376147
Danske Bank Nr.
4183-4310821209