Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 27 Bilag 2
Offentligt
Amnesty Internationals og DIGNITYs foretræde for
Folketingets Retsudvalg d. 23. marts 2023
Kriminalisering af tortur i straffeloven og den militære straffelov
I sidste uge opfordrede FNs Special Rapporteur for Tortur, Dr. Alice Edwards, det
mindretal af lande, herunder Danmark, som endnu ikke har kriminaliseret tortur, til at
lukke det hul i national lovgivning. Hendes kritik af den danske løsning om at henvise til
kriminalisering af tortur via straffelovsbestemmelser om
”hverdagsforbrydelser”,
herunder vold, henviste bl.a. til, at disse bestemmelser aldrig vil fange hele
gerningsindholdet i en torturhandling.
1
Samme opfordring er tidligere fremført af FNs Torturkomite og en række NGOer,
herunder Amnesty International og DIGNITY. Vi mener, at det er på høje tid at ændre
den nuværende retstilstand, som indebærer, at hvis en torturbøddel kommer til
Danmark, fx som asylansøger, så kan anklagemyndigheden ikke rejse tiltale om tortur,
og de danske domstole vil aldrig kunne dømme for tortur. Selve torturhandlingen vil
således ikke komme frem i den endelige dom som et formelt strafbart forhold.
2
I
Danmark har der aldrig været nogle personer, der er blevet sigtet eller dømt for tortur.
Det er efter vores mening en meget kritisabel retstilstand, der sætter Danmark bagud i
kampen mod tortur, og som resulterer i, at anklagemyndigheden og domstolene ikke
har de rette redskaber til at retsforfølge torturbødler og sikre oprejsning til overleverne.
Nedenfor fremføres kort fem hovedargumenter for en særskilt kriminalisering af tortur:
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
Danmarks folkeretlige forpligtelser;
Psykisk tortur falder ikke under de materielle straffebestemmelser;
Umuligt at opfylde andre retlige forpligtelser;
Torturoverleveres rettigheder og krav på oprejsning; og
Stærk signalværdi i at kriminalisere tortur.
1: Danmarks folkeretlige forpligtelser i medfør
af
FN’s Torturkonvention
FN-Torturkonventionen, som Danmark ratificerede i 1987, definerer tortur i artikel 1:
enhver handling, ved hvilken stærk smerte eller lidelse, enten fysisk eller mental,
bevidst påføres en person med det formål at fremskaffe oplysninger eller en
tilståelse fra denne eller en trediemand, at straffe ham for en handling, som han
selv eller en trediemand har begået eller mistænkes for at have begået, eller at
1
DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur
Bryggervangen 55
2100 København Ø
Tel. +45 33 76 06 00
Fax +45 33 76 05 10
www.dignityinstitute.dk
CVR nr. 69735118
P-nr. 1002304764
EAN 5790000278114
LOK nr. 5790001376147
Danske Bank Nr.
4183-4310821209
Report A/HRC/52/30 af 22. februar 2023 § 39: Investigating and prosecuting cases of torture under
ordinary offences
–
such as assault or abuse of authority
–
may serve to avoid total impunity, however
this strategy fails to reflect the cruelty inflicted by torture, the gravity of the offence and the
responsibility of public officials, and does not deliver adequate penalties. Further, these common
crimes almost always lack one or more elements of the article 1 definition of torture, and otherwise
perceptively downplay, or either purposefully or inadvertently obscure or hide the reality of torture,
and in doing so impunity is fostered.
2
Selve strafudmålningen kan dog tage højde for, at handlingen blev anset for at være begået ved
tortur, jf. § 157 a straffeloven (se nedenfor).