Jamen jeg vil gerne starte med at sige tak for den meget positive debat her, i hvert fald i forbindelse med det her forslag. Tak til justitsministeren for at ville nedsætte et udvalg, som kigger på det, og tak til alle ordførere, som også har været på talerstolen her i dag. Jeg skal sige fra De Radikale, som ikke kan være her i salen, at de sådan set også bakker op. Og på den måde så sluttes ringen på en eller anden måde for mig.
For i 2008, da jeg var helt ny retsordfører, havde jeg heftige diskussioner med fru Lene Espersen, som dengang var justitsminister, om en særskilt kriminalisering af tortur. Det lykkedes jo som bekendt ikke dengang. Det lykkes så nu, og vi får forbrydelser mod menneskeheden og krigsforbrydelser med, og det er sådan set rigtig, rigtig godt for fremtidens ofre.
Baggrunden er, som flere har sagt, meget trist. I fredags blev der udsendt en international arrestordre på den russiske præsident Putin. Og baggrunden er jo, at efterforskere fra FN torsdag sagde, at Rusland deporterer ukrainske børn til områder under russisk kontrol, og det udgør en krigsforbrydelse. Og det er desværre langt fra første gang, at FN dokumenterer russiske krigsforbrydelser i Ukraine, og det bliver desværre nok heller ikke sidste gang.
Samme dag meldte justitsministeren jo så, at Danmark vil tilbyde et hold kriminalteknikere, som skal hjælpe den internationale straffedomstol med at efterforske krigsforbrydelser i landet. Og man kan jo kun bakke op om, at dem, som begår krigsforbrydelser, hvad enten det er i Ukraine, Syrien eller et helt andet sted, bliver straffet for de ting, som de begår. Og jeg glæder mig faktisk også rigtig meget over, at Danmark er gået så aktivt ind i arbejdet med at dokumentere og retsforfølge krigsforbrydelser i forbindelse med krigen i Ukraine.
Men så synes jeg jo også, at vi jo skal sikre orden i eget hus, om man så må sige, og det er jo derfor, at vi har fremsat det her beslutningsforslag, som vi behandler i dag. Jeg synes, det er en lille smule ude af trit med Ukrainekrigens brutale virkelighed, at Danmark og Italien er de eneste lande, der ikke selvstændigt har kriminaliseret krigsforbrydelser, tortur og internationale forbrydelser i deres straffelove. Og en manglende opdatering af straffeloven på det her område vil, i hvert fald ifølge Amnesty, betyde, at man skal straffe krigsforbrydere efter de almindelige bestemmelser for, hvad kan man sige, hverdagsforbrydelser, som man f.eks. kalder det, efter paragraffen om drab, hærværk, kidnapning osv. Og det vil ligesom ikke rigtig indfange det systematiske og omfattende og undertrykkende, som jo foregår i en krigssituation.
Den Internationale Straffedomstol vil fortsat skulle tage sig af højtstående ledere, mens det er almindeligt, at almindelige soldater bliver retsforfulgt i det land, hvor de har begået forbrydelserne – det kunne være Ukraine – eller det land, de er flygtet til. Og det kunne jo være Danmark. Og det, at der kommer russiske soldater til Danmark, er jo nok ikke helt utopisk. F.eks. har Norge for nylig modtaget en afhoppet soldat fra Wagnergruppen. Så er der også eksempler på, hvorfor det er godt at få orden i det her, nemlig at Amnesty jo fortæller, at Norge i 2006 fik nej fra Det Internationale Krigsforbrydertribunal for Rwanda til udlevering af en person mistænkt for folkedrab til retsforfølgelse i Norge. Og det skete, fordi de daværende norske nationale straffelovsbestemmelser, som ligner de danske, var uegnede og for svage til brug for retsforfølgelse af en forbrydelse som folkedrab. Det førte som bekendt til, at Norge i 2008 indførte en særskilt kriminalisering. Og det ville være ret pinligt for Danmark, hvis vi ikke har fået opdateret vores straffelov, og det så skulle ske for Danmark. Og derfor er det jo også, at både Amnesty og Dignity og Institut for Menneskerettigheder opfordrer til, at vi laver den her selvstændige kriminalisering af krigsforbrydelser, tortur og forbrydelser mod menneskeheden i dansk lovgivning.
Vi må jo sige, at i Ukraine, hvis vi tager udgangspunkt i det, er russernes synderegister bare alenlangt og veldokumenteret af bl.a. FN og Amnesty. Amnesty har indtil videre samlet følgende viden, og nu læser jeg op. Der sker f.eks. bevidste angreb på civile mål. F.eks. bombede russerne teatret i Mariupol, selv om civile havde skrevet det russiske ord for børn med så store bogstaver, at det kunne ses af russiske piloter og på satellitfotos.
Rusland har også brugt klyngebomber mod civilbefolkningen i Ukraine, bl.a. i landets næststørste by, Kharkiv, hvor hundredvis af civile mistede livet. Klyngebomber består af hundredvis af små bomber, som spredes over et stort område, og det er rigtig meget egnet til at ramme civile, hvis det bruges i tætbefolkede områder. Dertil kommer henrettelser af civile, bl.a. i byer og landsbyer nordvest for Kyiv, og herhjemme har NSK jo også berettet om ofre for krigsforbrydelser, som så indtil videre er givet videre til straffedomstolen.
Der er også situationen i Mariupol, da det var fuldstændig omringet af russiske styrker og en evakuering simpelt hen var umulig. Da var der mange ukrainere, der følte sig presset til at stige ombord på russiske evakueringsbusser, og Amnesty har dokumenteret, hvordan de ukrainere efterfølgende blev tilbageholdt af de russiske styrker. De blev tæsket, de blev udsat for elektrochok, og de blev truet med henrettelse.
Der er også det forhold, at Rusland jo lukker for adgangen til varme og elektricitet og vand. De har systematisk bombet infrastrukturen, og over 40 pct. af Ukraines energisystem er blevet beskadiget siden invasionens begyndelse, og det er noget, der forværrer sundhedskrisen og selvfølgelig er katastrofalt i et land, hvor der er høje minusgrader i løbet af en vinter. Så jeg synes, det er rigtig godt, vi får kigget på det her i et udvalg, og jeg vil bare lige opsummere, igen, hvorfor det er, vi skal gøre det.
For det første fordi krigen i Ukraine kræver, at vi værner om den internationale og regelbaserede retsorden, som er udfordret med Putins angreb på et suverænt land; for det andet fordi FN og Amnesty har dokumenteret omfattende krigsforbrydelser i Ukraine; for det tredje fordi vi har en uholdbar særstatus i Europa. Vi er meget aktive, når det kommer til at indsamle beviser, men det er uholdbart, at vi ikke har en tidssvarende lovgivning herhjemme; for det fjerde at en kriminalisering i sig selv sender et stærkt signal til verdens krigsforbrydere om, at de ikke skal gemme sig i Danmark; for det femte at det grundlæggende er vigtigt i forhold til Danmarks internationale omdømme, hvor vi jo også aktuelt kandiderer til FN's Sikkerhedsråd; og for det sjette er der en lang række eksempler på, at en selvstændig kriminalisering i vores straffelov af særlig strafværdige forbrydelser som f.eks. menneskehandel og terror, allerede finder sted. Og her skal tortur og krigsforbrydelser selvfølgelig tilføjes.
Tak igen for en god debat. Jeg ser frem til, at der kan laves en beretning, og at vi får et lovforslag hurtigst muligt, som retter op på den skævhed, vi har i lovgivningen. Tak for ordet.