Jeg må hellere starte med at sige, at hr. Nick Zimmermann fra DF har bedt SF om at hilse og sige, at de ikke kan være her, men støtter forslaget.
Jeg synes, det er en interessant diskussion, vi har omkring det her med ret til en erhvervskonto. For den har jo en lavpraktisk side, altså at der er nogle mennesker, for hvem det er afgørende for deres forretning, deres muligheder for at udfolde deres talenter og idéer, at de kan få en erhvervskonto, og for rigtig manges vedkommende bliver de afvist, fordi man måske ikke fra bankens side kan se et indtjeningsniveau, som man er interesseret i, sådan lige med det samme. Men jeg synes også, at diskussionen har en større, mere principiel overbygning, nemlig det, at når vi indretter vores samfund på en måde, hvor der er infrastruktur, som man er nødsaget til som borger eller som erhvervsdrivende at være i, så kan man ikke have et system, hvor du simpelt hen ikke kan komme videre ad den vej. Det var også logikken bag, at vi gav en ret til at have en basal indlånskonto. Vi sagde, at når du er borger i Danmark og du skal have en konto, kan vi jo ikke have et system, hvor den ene private bank efter den anden kan sige: Det vil vi ikke give dig, for vi betragter dig ikke som en god forretning. Så ligesom hr. Pelle Dragsted sagde, vil jeg sige, at hvis man ikke mener, at man kan pålægge private virksomheder, som udgør en finansiel infrastruktur, nogle relativt få forpligtelser, bliver man jo nødt til at give et offentligt alternativ, og det hører jeg ikke borgerlige politikere eller Finans Danmark eller den finansielle sektor være interesseret i. Godt nok har vi omkring 17 offentlige banker, statsbanker, i Danmark – jeg ved det, for jeg har stillet det spørgsmål flere gange – men det er jo ikke den type banker, som man får en almindelig erhvervskonto i.
Vi har prøvet ad frivillighedens vej. Jeg ved, at da jeg tog det op i 2017, sagde Finans Danmark også til deres medlemmer, at de syntes, at det her var et reelt problem, og at de gerne ville henstille til, at man viste noget mere imødekommenhed. Det har stort set ikke rykket ved noget. Den daværende erhvervsminister ønskede også, at man ad frivillighedens vej gjorde noget ved det her, måske også hjulpet på vej af, at der var et pres fra nogle af os, og den henstilling gentog man i 2020. Så det her har jo været en diskussion, vi har haft i årevis, og det viste sig jo at have en meget, meget konkret negativ betydning i coronaårene, fordi der var virksomheder, der måske sådan lige kunne eksistere uden at have en erhvervskonto, men da man så skulle ansøge om hjælpepakker, fandt man ud af, at det kunne man ikke, fordi en central forudsætning var, at du havde en erhvervskonto. Så det var et meget klart eksempel på diskrimination af virksomheder. Du kan heller ikke bruge nogle af de nye smarte finansielle servicer som MobilePay og andre sådan fintechløsninger – undskyld, jeg ved ikke, hvad man kalder det på dansk. Men der er jo rigtig mange nye servicer og ydelser, som man tit heller ikke kan bruge uden en erhvervskonto.
Vi har pålagt, som flere siger helt rigtigt, den finansielle sektor nogle store forpligtelser i forhold til at sikre, at bankerne ikke bliver brugt til hvidvask og svindel, men det har vi jo gjort, fordi der har været nogle eksempler, som har været så voldsomme og så ødelæggende for tiltroen til den samlede sektor, at vi har sagt, at vi bliver nødt til at have de her regler. Jeg siger ikke i dag, at det er landet et perfekt sted; faktisk tror jeg, det kunne trænge til et gennemsyn, også fordi der er små foreninger, som har nogle meget store forpligtelser i forhold til den risiko, de nu engang udgør. Så det kunne man sagtens kigge på igen. Men det er jo ikke, fordi det er kommet ud af det blå med den her type krav. Og i vores beslutningsforslag står det jo sort på hvidt, at selvfølgelig skal det her ikke være en åbning for fup, svindel, hvidvask og terrorfinansiering. Det er præcis de samme regler i forhold til »kend din kunde«-procedurer, i forhold til AML og i forhold til hvidvaskprocedurer. Det ville være det samme, som det er i dag. Derfor vil der jo selvfølgelig også være nogle, der ville blive afvist, skulle det her blive til virkelighed – klart – fordi de enten reelt har onde hensigter, eller fordi de simpelt hen bare ikke har styr nok på deres ting til at kunne godtgøre, at de har en legitim forretning. Selvfølgelig kan enhver bank kræve, at man får udleveret de papirer og dokumenter, der skal til, for at man kan godtgøre, at man ikke uforvarende kommer til at blive brugt til hvidvask og svindel.
Jeg vil sige, at verdenshistoriens største hvidvasksag er det jo uheldigvis en dansk bank der har en hovedrolle i, og det skete jo, uden at vi har krav om ret til en erhvervskonto. Så det havde jo intet med det at gøre. Det var nogle andre ting.
Jeg synes, at vi har været godt omkring nogle af de ting, som flere af partierne her i dag har indvendinger mod – indvendinger mod, at man ikke skal pålægge private banker en masse forpligtelser. Til det siger vi, at det her er en basal erhvervskonto. Det er netop ikke, at man skal ud at kunne forgælde sig selv, kunne have en kassekredit og kunne have alle mulige forskellige lånemuligheder. Det er en basal erhvervskonto, der er tale om. Der står sort på hvidt, at vi ikke kommer til at rykke ved de krav, man som bank kan stille for ikke at blive udnyttet til hvidvask.
Når jeg fra flere partier hører, at vi bliver nødt til at få noget mere viden, måske nedsætte nogle flere udvalg, bliver jeg bare træt. Undskyld, jeg synes helt ærligt, det er så dårlig en undskyldning. Vi har diskuteret det her minimum siden 2017, og sikkert har mange politikere før mig også interesseret sig for det før, for det er jo ikke en ny problemstilling. Erhvervsministeriet har i en eller anden grad arbejdet med det her i flere år. Flere erhvervsministre har haft det på deres bord. Finans Danmark ved jeg har været optaget af det – de er gået fra at være meget negative til ... jeg ikke ved, hvor de står henne i dag. Jeg har da i hvert fald haft møder med dem om det og tilbudt at ændre mit beslutningsforslag, hvis de kunne komme med nogle gode input til, hvordan det kunne blive forbedret, uden at det resulterede i noget. Jeg synes, at tiden er gået, og i de minimum 6 år er der virksomheder, der ikke har kunnet få coronahjælpepakker og måske er gået konkurs på den baggrund. Der er gode idéer og talenter, der ikke har kunnet blive til noget, og samtidig med at vi hele tiden siger, at vi skal have flere iværksættere, og at vi skal have gode rammevilkår, så har vi et system, hvor private banker sidder på infrastrukturen og kan sige nej til, at man kan sætte i gang. Det synes jeg ikke er rimeligt.
Jeg lavede en klokkeklar aftale, som flere har omtalt, med den tidligere erhvervsminister. Det synes jeg ikke er godt for tilliden, der skal være blandt de forskellige partier og forskellige regeringer her i Folketinget, også når man som erhvervsminister endda selv inviterer TV 2 til at komme og filme aftalen, og når man af egen drift udsender en pressemeddelelse og skriver på Erhvervsministeriets hjemmeside, at nu har man en aftale, og at erhvervsministeren og SF synes, at nu skal man have ret til en erhvervskonto. Der var ingen forbehold, ingen »vi ser på det, vi laver et udvalg, vi kigger på det engang, vi gør måske et eller andet«. Nej, det var en klokkeklar aftale.
Jeg synes ikke, der er nogen gode argumenter for ikke at gå videre. Man kunne sagtens stemme for det her beslutningsforslag og så som regering, som minister lave et lovforslag, som rettede op på nogle af de ting, man syntes der skulle rettes op på, eksempelvis eksplicit undtog visse typer banker, hvor det ikke gav mening. Det kunne man sagtens gøre. SMVdanmark har lavet en analyse, der viser, at 12 pct. af de selvstændige har haft meget svært ved at få en konto. Det synes jeg ikke er rimeligt. Hvis der ikke snart sker noget, synes jeg, at det er en helt rimelig diskussion, som hr. Pelle Dragsted åbner, nemlig at sige, at hvis du bliver forhindret i at udøve grundlæggende borgerrettigheder, som var tilfældet, før man fik ret til en konto, eller din grundlæggende ret til at starte virksomhed, som jeg tror de fleste af os er enige om også er en god ting at have ret til i Danmark, og hvis det er, fordi private selskaber kan sige nej til, at du overhovedet kan komme i gang, så må man jo have et offentligt alternativ.
Der er flere, der har nævnt, at vi skulle sætte os sammen i udvalget og lave en beretning, og normalt er jeg faktisk en sådan ret pragmatisk person og vil gerne se nogle resultater, og det vil jeg selvfølgelig også gerne her, men jeg er på ingen måde interesseret i at lave en beretning, som bare igen skal sparke noget til hjørne og sige, at vi er enige om det her, og som skal fungere som et figenblad. Altså, hvis vi skal lave en beretning, og nu siger jeg det bare helt åbent, skal det fuldstændig eksplicit være bundet op på, at vi har en aftale inden for et bestemt tidspunkt, og at det skal indholde det og det, sådan at alle dem, der står derude og venter, ved, at det bliver til virkelighed. Tak.