Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 18 Bilag 6
Offentligt
Til beslutningsforslag nr.
B 18
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 1. juni 2023
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at opdatere
skolesikkerhedsberedskabsplanerne og udarbejde undervisningsforløb om
Muhammedkrisen til brug i undervisningen i folkeskolen
[af Mette Thiesen (UFG), Jacob Mark (SF), Karina Adsbøl (DD), Helena Artmann Andresen (LA), Lise Bertelsen (KF),
Alex Ahrendtsen (DF) og Mikkel Bjørn (NB)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til beslut-
ningsforslaget kommer til 2. behandling.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, EL og ALT) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et
mindretal
i udvalget (SF, DD, LA, KF, og DF) indstil-
ler beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) vil stemme hverken
for eller imod beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behand-
ling.
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget bemær-
ker, at der er behov for at sikre, at ingen lærere i den danske
folkeskole skal udøve selvcensur af frygt for repressalier fra
religiøse fundamentalister. I dag er selvcensur desværre et
fænomen, der findes i de danske folkeskoler. Danmarksde-
mokraterne mener, at det er et problem, som lærerne eller
den lokale skolebestyrelse ikke skal stå alene med at løse.
Danmarksdemokraterne anerkender, at der er en trussel
og potentiel risiko forbundet med at undervise i Muham-
medkrisen, og at landets lærere står i frontlinjen for repres-
salier. Der skal de ikke stå alene. Fællesskabet må træde til
med henblik på at sikre, at ingen børn forlader den danske
folkeskole uden at have modtaget undervisning i Muham-
medkrisen, som er et af de væsentligste emner i nyere dansk
historie.
I den forbindelse bemærker Danmarksdemokraterne, at
det er meget beklageligt, at regeringen ikke står op for
ytringsfriheden og præsenterer alternative løsninger til be-
slutningsforslaget, som ifølge regeringen stiller den rigtige
diagnose, men udskriver den forkerte medicin. Danmarks-
demokraterne bemærker, at regeringens eneste svar er en
kortlægning af selvcensuren i de danske folkeskoler. I den
forbindelse forventer Danmarksdemokraterne, at regeringen
snarest muligt præsenterer resultaterne af kortlægningen og
sine løsningsforslag.
Det er en central del af folkeskolens formål at danne
vores børn og unge til at blive aktive demokratiske medbor-
gere. I den forbindelse har vi et fælles ansvar for at sikre, at
børn og unge lærer om deres ret til ytringsfrihed og de vest-
lige værdier, som vores samfund bygger på. Vi skal værne
om den frie, demokratiske folkeskole, hvor man kan tænke,
skrive og sige, hvad man vil. Den dag vi stopper med at
kæmpe for det af frygt for trusler fra religiøse fundamenta-
lister, har vi lidt et stort nederlag. Derfor mener Danmarks-
demokraterne, at det er helt afgørende, at der undervises i
Muhammedkrisen i landets folkeskoler. Voldsmandens veto
må aldrig vægte højere end fællesskabets flertal.
AX028993