Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 18 Bilag 4
Offentligt
2717760_0001.png
UDVIKLINGSPROJEKT
Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 18 - Bilag 4
Offentligt
REDUCÉR UACCEPTABEL RISIKO FOR ELEVER, STUDERENDE OG ANSATTE
STATUS 2019:
Elever, studerende og ansatte risikoeksponeres helt urimelig ved et væbnet
angreb/skoleskyderi med dagens mangelfulde beredskabsplaner og forkerte instrukser.
At instruere alle elever til at gå ind i nærmeste lokale - og dermed blive på en skole, hvori der
skydes - strider imod al sund fornuft, og så er det heller ikke beredskabsfaglig korrekt.
MÅl 2021:
UVM's vejledning er nu korrigeret og i tråd med SafeSecs indspil ift. konkrete fejl
samt manglende brug af anerkendt, beredskabsfaglig viden og metodik i 2020-vejledningen.
Vores mål er at rådgive og bistå uddannelsesinstitutioner med lokalt tilpassede
beredskabsplaner til at overleve et væbnet angreb, hvad enten det har afsæt i
karrikaturtegninger, en elev, der mistrives eller er terror-relateret.
2019
-
2021
TILBYDER KONSULENTBISTAND OG
PRAKTISK GUIDE TIL ALLE
UDDANNELSESINSTITUTIONER
DCUM
HENT PRAKTISK GUIDE
HOS DCUM HER
Ved en tilfældighed fortalte en skoleleder i 2018 om sin usikkerhed
omkring
"denne hersens PLOV-plan".
Vi havde selvsamme bekymring efter at have læst den - og af flere årsager:
1
- PLOV er beredskabsfagligt et uegnet begreb i skolers beredskabsplaner.
I SafeSec har vi alle lange politiliv bag os, og vi kender til PLOV-begrebet. Et forkortet og effektivt ord for en speciel, polititaktisk
arbejdsmetodik under bl.a. et skoleskyderi. PLOV er et internt politibegreb, som politiet - naturlig nok - ikke ønsker at uddybe. At varsle at
skolen har en "PLOV
-hændelse"
til elever og ansatte under ekstreme forhold, hvor de kognitive evner virkelig presses, er uhensigtsmæssigt.
PLOV er beredskabsfagligt uegnet i uddannelsesinstitutioners beredskabsplaner og benyttes hverken i UVM's vejledning eller i PET's
vejledninger - sikkert af samme årsag. Benyttes PLOV i jeres beredskabsplaner, indikerer dét manglende faglighed.
2
. Børn og elever skal primært VÆK fra bygninger, hvori der skydes. De skal ikke instrueres til at
blive.
Paradokserne stod nærmest i kø, da vi gennemgik skolens bygninger og indretning med brug af glas, gips og åbne løsninger som
adskillelse og organisering af skolens aktiviteter og elever. Specielt, da instruksen ved et skoleskyderi lød: GÅ IND I NÆRMESTE LOKALE OG
BARRIKADÉR JER.
De allerfleste lokaler var uegnede til at barrikadere sig i, da skoler - og også denne skoleleders - ikke er bygget til at modstå skud og
indtrængning. Omvendt var der RIGTIG MANGE UDGANGE fra skolens klasseværelser og øvrige lokaler, hvorfra eleverne kunne komme
væk og i sikkerhed i stedet for at instrueres til at blive i lokalet og i praksis vente på, at gerningspersonen når frem. De få lokaler, som
vitterlig kunne redde liv, var ikke afdækket og dermed ukendt for de ansatte. I beredskabsplanen bliver eleverne instrueret ind under borde
i stedet for at benytte de selvsamme borde (lagt ned i flere lag) til at reducere fart og energi, så et projektil ikke når frem.
Beredskabsfagligt var instruksen ganske enkelt forkert, og den bidrog i praksis til det stikmodsatte, nemlig en øget risiko for ansatte og
elever. En risiko, som pårørende med al rimelighed ville kunne stille spørgsmål til. Hvorfor skulle mit barn instrueres til at blive på skolen, når
han/hun kunne have forladt skolen, længe før gerningspersonen nærmede sig? Dét spørgsmål vil være ubærligt for en skoleleder at få
samt utroligt svært at svare på.
I SafeSec igangsatte vi en undersøgelse af om samme problem - altså en generel mangel på faglighed - også var til stede på andre skoler i
København og Vestegnsområdet. Og resultaterne af vores undersøgelse var entydige; Dét gjorde det! Alle skoler havde samme instruks
om, at eleverne skulle søge ind i nærmeste lokale og barrikadere sig ved et væbnet angreb.
Et udviklingsprojekt i SafeSec regi påbegyndte herefter - og med væsentlig bidrag fra Hvidovre Kommune og Frederiksberg Kommune.
SAFESEC: WWW.SAFESEC.DK - TLF. 33 60 41 00
B 18 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 31/5-23 fra Safesec
2717760_0002.png
INTERESSENTER I PROJEKTET
FAGMYNDIGHEDER INVOLVERES
POLITIET
Politiet er den beredskabsfaglige myndighed for området om
væbnet angreb. Vi gik i dialog med både Vestegnens og
Københavns Politi for at sikre en fælles forståelse af UVM's vejledning
samt de beredskabsprincipper, som elever og ansatte skal følge ved
et væbnet angreb.
Med Hvidovre og Frederiksberg Kommuners skoler som
omdrejningspunkt resulterede dialogen i en korrigering af UVM's
vejledning, jf. anerkendt beredskabsfaglig metodik, hvis et
skoleskyderi skulle opstå.
Netop politiets bidrag i dialogen var vigtig, da de er den myndighed,
som man sparrer med FØR et væbnet angreb sker, og så er de også
dem, der redder liv, NÅR det sker.
BØRNE- OG
UNDERVISNINGSMINISTERIET
I kraft af, at UVM, som ansvarlig myndighed for cirka 1,5 million
børn, elever, studerende og ansatte, havde en vejledning, som
beredskabsfagligt ikke var korrekt, var Børne- og
Undervisningsministeriet afgørende at få med i processen.
Ministeriet blev informeret om "de fund", vi havde gjort, og de
bad herefter om at få vores indspil til forbedring af
vejledningen.
Vi overleverede vores kommentarer og input, som i dag er
indeholdende i den reviderede vejledning efter høring hos KL. og
politiet i aug. 2020.
DCUM - DANSK CENTER FOR
UNDERVISNINGSMILJØ
Alt for mange skoler giver fortsat forkerte instrukser til elever og
studerende ved væbnede angreb, derfor ønskede vi at bistand fra
nogen, som kunne få budskabet bredt ud.
DCUM, som har stor kompetence på området omkring det trygge
undervisningsmiljø, anså vi som de rette til at informere
undervisningsinstitutionerne omkring opdateringen de nye
standarder.
DCUM har fået overleveret projektets samlede erfaringer, råd og
eksempler og tilbyder alle uddannelsesinstitutioner en praktisk
guide inkl. en hurtig "tjekliste".
Hent Praktisk Guide og Tjekliste hos DCUM - HER.
SHARING SAFETY - ROBUSTHED GENNEM VIDENSDELING
B 18 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 31/5-23 fra Safesec
2717760_0003.png
OPSUMMERING
ET TILTRÆNGT BEREDSKABSFAGLIGT LØFT ER PÅ PLADS
PROJEKTETS HOVEDELEMENTER
Tak til over 200 skoler,
gymnasier og andre
uddannelsesinstitutioner, som
har bidraget med data fra
interviews, gennemgang af
beredskabsplaner, instrukser
og procedurer samt
gennemgang af bygninger og
indretning.
Væbnede angreb, uanset om
det er et skoleskyderi, terror
eller anden ekstrem vold, er i
forhold til skolers
beredskabsplaner 80-90%
politifagligt (10-20% er
medicinsk fagligt ift.
håndtering af sårede).
Af samme årsag var politiets
positive tilgang til faglig dialog
og sparring med flere
kommuner helt afgørende for
udviklingsarbejdet.
Udviklingsprojektets
opsummering og resultat
kvalitetssikres op mod UVM's
nyreviderede vejledning:
"Sikkerhed og Kriseberedskab
for uddannelsesinstitutioner",
samt politiets tolkning af
denne.
SafeSec overleverer projektets
samlede erfaringer, eksempler
og råd i en "Praktisk Guide" til
DCUM til frit brug for alle danske
uddannelsesinstitutioner.
"TJEKLISTEN", som er indeholdt
i guiden, giver på 5 minutter et
overblik over de mest kritiske
fejl og mangler i dagens
beredskabsplaner og giver
dermed hurtigt svar på, hvad
der er nødvendigt at opdatere i
beredskabsplanerne ude på de
danske skoler.
Tilfældig kontakt
med en skoleder på Frederiksberg:
"Hvad er en PLOV-plan for noget?"
OPSTART OG
DATAINDSAMLING
Forundersøgelse
af problemets omfang i skolerne i
København og på Vestegnen. Resultatet viste alt for
mange beredskabsfagligt forkerte instrukser til elever og
studerende.
Pilot-projekt
på Engstrandskolen i Hvidovre inkl. skolens
og kommunens evaluering.
Udviklingsprojekt med Hvidovre Kommunes
skoler i
dialog med Vestegnens Politi: "Hvordan reddes flest liv,
FØR politiet ankommer?"
Udviklingsprojekt med Frederiksberg Kommunes
skoler i dialog med Københavns Politi: Hvordan reddes
flest liv, EFTER politiets ankomst?
UDVIKLE OG
DOKUMENTERE
Operationalisere
(forenkle og tilpasse) erfaringer fra
udviklingsprojekter til danske skoler og
uddannelsesinstitutioner.
Informerede UVM
om fund i undersøgelserne samt
omfanget af brug af forkerte beredskabsplaner,
herunder forslag til opdateringer i UVM's vejledning.
UVM informerede SafeSec
om, at de ville revidere og
udsende en opdateret vejledning efter høring hos PET,
Rigspolitiet og KL. Vores indspil er nu medtaget.
Opsummering
af udviklingsprojektet samt resultatet
heraf er skrevet som en "Praktisk Guide" med tjekliste,
der er frit tilgængeligt for uddannelsesinstitutionerne.
Kvalitetssikret
tolkning af revideret vejledning med
politiet som beredskabsfaglig myndighed ifm. at
håndtere væbnet angreb/skoleskyderi/terror.
DCUM - den naturlige informationskilde
til danske
skoler og uddannelsesinstitutioner om det trygge og
sikre undervisningsmiljø, har fået overleveret den
"Praktiske Guide" til frit brug.
SafeSec deler gratis ud af vores råd og erfaringer til:
1. Skoleledersamlinger i kommuner (workshops)
2. Organisationer under UVM, herunder foreninger for
uddannelser, fagforeninger og fællesskaber.
3. Politikredse (typisk indsatsledere) informeres om
skolernes (nye) strategi, før politiet ankommer. Hvad
er det nye, de møder?
4. Rådhuse og andre, som PET's trusselsvurdering
beskriver, som værende i risiko for væbnet
angreb/terror.
SAFESEC KONVERTERER KØBT
"SORT TRYGHED"
TIL EGENPRODUCERET
"GRØN TRYGHED"
INFORMERE
KVALITETS-
SIKRE