Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 18 Bilag 4
Offentligt
SafeSec ApS
www.safesec.dk
+45 3360 44100
Dato: 29.05.2023
Børne- og Undervisningsministeriet
Tilmelding og bekymringsmelding til samråd B18 - 2022-23 (2. samling) - Samrådsspørgsmål 01.06.2023 kl. 08.00 i værelse 2.133
Tak, for muligheden for deltagelse i samrådet, som vi med stor interesse - men tilsvarende bekymring - følger efter vores bistand til ministeriets opdatering af 2020-
vejledningen om skolernes sikkerhed og kriseberedskab.
Herunder kort om afsenderen samt en uddybning af bekymringen omkring den manglende implementering og forståelse af både UVM's og politiets (PET's) vejledninger
om emnet. Jeg repræsenterer en virksomhed og et fællesskab, der står på to ben:
1. Samfundsengagement – Vi er stort set alle pensionerede politifolk og "bedstefædre", som vederlagsfrit bistår med at dele ud af +40 års erfaring i form af
foredrag, møder mv. Dét kalder vi for Sharing Safety. Vi deler hellere end gerne viden med ministerier, politi og andre relevante myndigheder samt landets
uddannelsesinstitutioner – ganske vederlagsfrit.
2. Kommercielt – Vi er også en virksomhed, som kan fakturere skolerne - om end til rimelige "pensionistpriser" - når vi bistår med det praktiske arbejde i form af at
risikovurdere bygninger, udarbejde lokale beredskabs- og barrikaderingsplaner, undervise medarbejdere om deres ansvar, når de skal sikre sig selv og deres
elever under et eventuelt angreb mv.
Et bekymrende stort antal skoler har de facto forkerte beredskabsplaner, som i praksis ØGER risikoen på skoler ved væbnede angreb/skoleskyderi
Når man fra politisk hold vurderer, hvorvidt karrikaturtegninger i forbindelse med undervisning om Muhammed-krisen skal indgå i undervisningen på de danske
folkeskoler, må den reelle risiko forbundet hermed for medarbejdere og elever løses først.
Hvis ikke vil man i værste fald ende op med en tilsvarende erfaring som den norske regerings uafhængige 22. juli-kommissions rapport (Gjørv-kommisjonen), der
beskriver de ender og ressourcer, som skulle mødes, men som desværre ikke gjorde det dén dag, hvor behovet var allerstørst; Nemlig, da Breivik angreb Norge og
henrettede et stort antal unge på Utøya.
Vi erfarer, at såvel UVM's vejledning, Sikkerhed og kriseberedskab – råd og vejledning til skoler og uddannelsesinstitutioner samt relevante vejledninger fra politiet
(PET), ikke bliver fulgt på de enkelte skoler. Det skal dog understreges, at de ansvarlige i kommuner og landets uddannelsesinstitutioner forstår behovet, og de vil det
gerne - men de får det ikke til at ske i praksis. Vejledningerne bliver altså ikke forstået.
Foranledningen til vores deltagelse i samrådet
Vi påpegede fejl og mangler til Børne- og Undervisningsministeriets 2016-udgave af vejledningen, Sikkerhed og kriseberedskab – råd og vejledning til skoler og
uddannelsesinstitutioner. Altså de planer, som i samrådet omtales som ”skolesikkerhedsberedskabsplaner”. Vores anbefalinger bestod i høj grad af at korrigere
beredskabsfaglige fejl og svagheder i 2016-vejledningen, som på det tidspunkt – paradoksalt nok – ØGEDE risikoen for medarbejdere og elever ved eventuelle
terrorlignende hændelser frem for at MINDSKE dem. Disse anbefalinger blev i væsentligt omfang indarbejdet i 2020-vejledningen efter høring hos KL, politiet samt
PET.
Vi otte rådgivere leverede vores råd og indspil til rettelser af vejledningen efter undersøgelse og grundig gennemgang af et stort antal skoler i København og på
Vestegnen. I den forbindelse tilbød vi os som kompetent og "ekstern" høringspart, hvilket desværre ikke blev imødekommet. Dette, da man ønskede at indskrænke den
faglige høring til det formelle politi samt KL. En fair nok beslutning, vi er trods alt ikke i politiet længere, men man bør dog, i vores optik, overveje at benytte eksterne
ressourcer ved næstkommende revidering, da UVM's vejledning fortsat mangler væsentlige, faglige elementer samt en mere enkel struktur - for læserens skyld, som i
dette tilfælde er lærere og skoleledere. Politiets (PET's) vejledninger kan med fordel benyttes som standard for faglighed og form.
Vedhæftet er beskrivelse af SafeSecs udviklingsprojekt 2019-2021,
hvor dialog og praktisk samarbejde med relevante interessenter beskrives:
Politiet (faglig sparring)
Undervisningsministeriet (forklaring vedr. de forkerte råd i 2016-vejledningen samt forslag til nye og beredskabsfagligt forankrede råd)
Dansk Center for Undervisningsmiljø (bistået med faglig forståelse og fri brug af Praktisk Guide til danske uddannelsesinstitutioners ledere, AMR samt andre,
som arbejder med skolers beredskabsplaner, herunder skolebestyrelsesmedlemmer)
Et større antal deltagende kommuner (folkeskoler) og øvrige uddannelsesinstitutioner har stillet skoler, ledere og medarbejdere til disposition for praktisk test af
anerkendt metodik for etablering af skolers beredskabsplaner. Det var nødvendig at finde rette dokumentationsniveau for målgruppen (lærere, undervisere og
pædagoger) samt ledelsesmæssig dokumentation på, at myndighedskravene var opfyldt. Den rette, afdæmpede og balancerede undervisningsform af alle
medarbejdere skulle findes for at sikre forståelse og tryghed ift. den enkeltes ansvar og opgaver i en ekstrem og kaotisk situation, hvor børn og elever skal
instrueres – specielt i tiden frem til, at politiet ankommer og overtager kriseledelsen.