Tak. Det er jo et beslutningsforslag, som er en genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 4, som blev fremsat her i Folketingssalen den 5. oktober, og jeg må da erkende, det havde været bedre at debattere det og behandle det den 6. oktober, men nu står vi her i dag, og det var den første mulighed for at kunne behandle det fælles beslutningsforslag fra Enhedslisten, Radikale og Alternativet.
Den forfærdelige krig i Ukraine har en gang for alle understreget, at energipolitik er blevet sikkerhedspolitik. Europa importerer store mængder naturgas fra Rusland, og denne afhængighed har vist os, hvor sårbar Europa er, så længe vi er afhængige af import af naturgas fra Rusland. Energipriserne og særlig prisen på naturgas er på himmelflugt; den er godt nok faldet på det seneste, men den er stadig væk meget høj i forhold til tidligere, og det gavner den russiske økonomi, så længe der flyder gas fra Rusland til Europa. I 2022 blev der i Folketinget truffet vigtige beslutninger, som bidrager til at sikre Danmarks uafhængighed af russisk gas, herunder aftaler om udfasning af gas til opvarmning og en grøn skattereform, som skal gøre det dyrere for virksomheder at udlede drivhusgasser. Alt dette sættes over styr, hvis gasledningen til Lolland-Falster etableres med et nyt gasforbrug til følge. Forslagsstillerne er i forbindelse med forhandlingerne om »Danmark kan mere II« fra april 2022 blevet oplyst, at gasledningen vil kunne levere gas til nye gaskunder svarende til det, som 96.000 husstande har af gasforbrug, og det svarer til omkring 25 pct. af de nuværende private gaskunder.
Omkring det økonomiske grundlag må man sige, at beslutningen om etablering af gasledningen er truffet før krigen i Ukraine, før gasprisernes himmelflugt, og før et bredt dansk Folketing vedtog verdens mest ambitiøse afgift på drivhusgasser. Derudover har bl.a. stigende stålpriser medvirket til budgetoverskridelser og en samlet anlægssum på forventeligt 1,455 mia. kr. Det var det, vi skrev i vores beslutningsforslag, men i dag har vi så fået et nyt tal fra ministeren, som hedder 1,3 mia. kr. I udvalgsbehandlingen synes jeg det ville være væsentligt at få det helt præcise tal for, hvad det er for en anlægsinvestering, vi står over for, og hvad der kunne være af alternativer. Disse ændringer og forudsætninger har bevirket, at projektets samlede økonomiske grundlag bør opdateres. Fra start har projektet haft en negativ samfundsøkonomisk værdi, og senest har konsulentvirksomheden Ea Energianalyse i et notat »Økonomi af omlægning af ledningsgas for Nordic Sugar ved nye rammer for energisektoren« påvist, at de ændrede økonomiske forudsætninger medfører, at brugen af naturgas fra gasledning også privatøkonomisk – her må det sådan set være virksomhedsøkonomisk – vil være mindre attraktiv for Nordic Sugar end elektrificering af sukkerfabrikkens processer. Dette understøttes også af Kraka og Deloitte, som i analysen »Gasledning til Lolland-Falster – en dyr løsning for samfundet og klimaet« beskriver, at en delvis elektrificering kan være den både billigste og grønneste løsning for Nordic Sugar og for samfundet.
Allerede da den tidligere regering godkendte Energinets § 20-ansøgning om etablering af gasledningen, havde projektet en samlet anlægssum, inklusive reserver, på 856 mio. kr. i faste 2021-priser, og projektet udgør et samfundsøkonomisk underskud på 699 mio. kr. Det var den virkelighed, man bedømte projektet ud fra i den tidligere regering. I december 2021 kunne ministeriet oplyse om en budgetoverskridelse, hvor budgettet blev opjusteret til 1,016 mia. kr. i løbende priser, og samtidig blev det samfundsøkonomiske underskud opjusteret til 869 mio. kr. Så har der så været en senere budgetoverskridelse, der er blevet opgjort til en sum på 1,455 mia. kr., men det er muligt, at 1,3 mia. kr., som ministeren oplyste i dag, er det korrekte tal. Det må vi så finde ud af. Ministeren har i tidligere svar til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget oplyst, at der afventer en endelig revision, et revideret budget, fra Evida, og det er for mig uklart, om der kan forventes yderligere budgetoverskridelser, og hvor meget det samfundsøkonomiske underskud er steget i den seneste forventede budgetoverskridelse. Denne samfundsøkonomi vil også være væsentlig at få belyst i udvalgsbehandlingen.
Forslaget her går ud på at sætte gasledningen på pause. Ifølge Energinet igangsættes etableringsarbejdet af gasledningen til Lolland-Falster i 2023, så der er altså fortsat mulighed for at sætte projektet i bero, indlede politiske drøftelser og beslutte sig for en grønnere vej for Lolland-Falster. Det kan synes lidt vildt, når vi har hørt i dag, at der er brugt 400 mio. kr., men det er jo et projekt til 1,3 mia. kr., så der er sådan set stadig væk noget at spare ved at stille projektet i bero. Under hensyntagen til projektets ændrede forudsætninger, den usikre forsyningssituation, det politiske ønske om at gøre Danmark og Europa uafhængig af russisk gas og flere eksperters anbefalinger bør projektet sættes i bero. Gennemføres etableringen af gasledningen til Lolland-Falster, vil Danmarks uafhængighed af naturgas stige, og det vil med overvejende sandsynlighed øge Danmarks udledning af drivhusgasser. Ydermere risikerer Energinet og Evida at stå tilbage med en regning til de øvrige gaskunder på gasnettet. Derfor pålægger forslaget regeringen at sætte gasledningen i bero indtil 2025 og øjeblikkelig anmode Energinet og Evida om at stoppe alle aktiviteter i relation til etableringen af gasledningen.
Så mener forslagsstillerne også, at der skal indkaldes til politiske forhandlinger, og i forbindelse med at projektet sættes i bero pålægges regeringen at indkalde Folketingets partier til en politisk drøftelse på baggrund af et opdateret økonomisk grundlag og en ny teknisk redegørelse, som bl.a. ser på alternativer til ledningsført naturgas, herunder både hel og delvis elektrificering, lokal anvendelse af biogas og mulige løsninger baseret på flydende gas.
Jeg vil gerne sige tak til De Radikale og til Alternativet for at være medforslagsstillere og for at have præget dagens debat. Så plejer jeg også at takke andre, som er værd at takke, og der vil jeg gerne takke De Konservative for at have fremført, at der er valide argumenter for, at vi har genfremsat dette beslutningsforslag. Tak for debatten indtil nu.