Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 13 Bilag 3
Offentligt
2674126_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 13
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Beretning afgivet af Sundhedsudvalget den 0. marts 2023
2. udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om sorgberedskab til familier med
hjemmeboende børn, som pludseligt og tragisk mister mor eller far
(borgerforslag)
[af Leif Lahn Jensen (S), Lars Christian Lilleholt (V), Henrik Frandsen (M), Karina Lorentzen Dehnhardt (SF), Peter
Skaarup (DD), Ole Birk Olesen (LA), Mai Mercado (KF), Peder Hvelplund (EL), Martin Lidegaard (RV), Helene Liliendahl
Brydensholt (ALT), Peter Seier Christensen (NB), Peter Kofod (DF) og Aaja Chemnitz (IA)]
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne,
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti og Nye Borgerlige
Et flertal i udvalget (S, V, M, DD, LA, KF og NB)
er enige i beslutningsforslagets intention om at sikre, at
forældre og børn, der pludseligt mister en pårørende, bliver
grebet tidligt og får den rigtige hjælp. Flertallet er ligeledes
enige i, at forløbet der ligger til grund for forslaget viser, at
indsatsen i dag ikke altid er god nok.
Flertallet noterer sig, at der de seneste år er taget en ræk-
ke forskellige initiativer, der skal være med til at løfte områ-
det, blandt andet ved at opbygge kompetencer og udbrede
viden. Det er afgørende, at de fagprofessionelle medarbejde-
re, der møder pårørende i deres mest sårbare tid, er klædt
ordentligt på til at håndtere psykiske reaktioner på f.eks.
dødsfald. Det er en kerneopgave for alle fagprofessionelle
medarbejdere at hjælpe de pårørende bedst muligt og hjælpe
med at få hjælp til psykologisk rådgivning f.eks. via prakti-
serende læge eller via kontakt til kommunen med henblik på
yderligere støtte til barnet.
Der er dog ikke på nuværende tidspunkt klarhed over
forslagets økonomiske konsekvenser, eller hvordan et sorg-
beredskab til familier med hjemmeboende børn, som pludse-
ligt mister en forælder, nærmere skal organiseres.
Det er endvidere vigtigt, at en eventuel ordning ikke kun
løser udfordringerne på området for en snæver målgruppe,
ligesom også organisationer som Det Nationale Sorgcenter
og foreningen Forældre og Sorg har advaret mod, at der
laves lovgivning og indsatser, der er baseret på enkeltsager,
og ikke er baseret på forskning og ekspertviden.
Endelig blev der som opfølgning på Folketingets behand-
ling af beslutningsforslag nr. B 23 om retten til hjælp til
børn som pårørende (folketingsåret 2021-22), nedsat en
tværfaglig arbejdsgruppe. Den skal komme med anbefalin-
ger til initiativer, herunder evt. ny lovgivning, på området og
foretage en afdækning af de økonomiske konsekvenser her-
af. Anbefalingerne, der er rettet mod børn som pårørende,
forventes i vid udstrækning også at være relevante for ind-
satsen over for børn og unge, der mister en forælder. Flertal-
let finder derfor, at Folketinget bør afvente dette arbejde.
Flertallet kan på den baggrund ikke støtte forslaget.
Socialistisk Folkeparti
Et mindretal i udvalget (SF) mener, at borgerforslaget,
som er baggrunden for dette beslutningsforslag, er både
rigtigt og vigtigt. Men SF er for så vidt også interesseret
i at gå længere end det. I 2021 fremsatte SF et beslutnings-
forslag, der forpligtede os på at reducere risikofaktorerne
hos børn, hvis pårørende i hjemmet rammes af dødsfald
eller kritisk sygdom, alvorlig skade, rusmiddelafhængighed
eller psykisk lidelse. Det gjorde vi, fordi vi ved, at det ikke
kun er dødsfald, der kan have langsigtede konsekvenser for
børnene. Forslaget blev desværre ikke stemt igennem, men
et stort flertal blev enige om en beretning, som skulle ned-
DokumentId
Journalnummer
B 13 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: 2. udkast til beretning
2674126_0002.png
2
sætte en hurtigt arbejdende arbejdsgruppe, som skal komme
med bud på løsninger på sorgberedskab. Som det fremgår af
ministerens svar på forslaget, så er arbejdsgruppen nedsat,
idet vi dog afventer løsningsforslag. Det er SF’s opfattelse,
at intentionerne i nærværende beslutningsforslag kan inde-
holdes i det beredskab, som arbejdsgruppen skal komme
med svar på. Med det udgangspunkt stemmer SF også for
beslutningsforslaget.
Dansk Folkeparti
Et mindretal i udvalget (DF) støtter beslutningsforslaget
om, at der oprettes et sorgberedskab, der har til formål at
støtte, rådgive og vejlede i den meget svære situation, det er
for familien, når et barn pludseligt mister en eller begge for-
ældre. Særligt i den første fase af et sådant tab er det vigtigt,
at der bliver sat ind med den rette hjælp netop for at kunne
håndtere det traume, det er, hvis man som barn mister en el-
ler begge forældre, eller for at man som familie evner at væ-
re der bedst muligt for de efterladte børn og den efterladte
forældre. En indsats som er vigtig, at den bliver ydet hurtigst
muligt af fagprofessionelle, der har kompetencerne til at
håndtere situationen. Vi er særligt forpligtede som samfund
til at yde alt mulig støtte til børn, som så pludseligt kommer
i eksistentiel krise, som det er at miste en forælder. Derfor
opfordrer DF til, at regeringen hurtigst muligt igangsætter
arbejdet med at få oprettet et sådant krise sorgberedskab, og
DF kan derfor støtte beslutningsforslaget. DF finder ikke,
at det skal være et økonomisk argument, der gør, at man
ikke kan stemme for et forslag, som handler om at hjælpe,
beskytte og vejlede familier, herunder børn, som står i den
akutte krise, det er, når børn pludseligt mister en forældre.
Alternativet
Et mindretal i udvalget (ALT) støtter beslutningsforslaget
om, at der oprettes et sorgberedskab, der kommer på hjem-
mebesøg, når hjemmeboende børn pludseligt mister en for-
ælder. At miste en forælder pludseligt er noget af det mest
forfærdelige, et barn kan opleve, og det kan være et kæmpe
chok for den efterladte forælder, der både skal tage hånd om
sin egen sorg og barnets eller børnenes sorg. Det vil nok alle
forældre kunne forestille sig. Når børn og familier mister,
er der forskel på, hvor godt et netværk familien har til at
hjælpe dem igennem den måske sværeste tid, de kommer til
at opleve i deres liv. Der er også forskel på, hvilke indsatser
den pågældende kommune, som familien bor i, har at byde
på.
Et pludseligt dødsfald vil i de fleste tilfælde kræve akut
hjælp fra professionelle fagpersoner, men sådan en hjælp
får alle familier, der pludseligt mister en forælder, ikke altid
i dag. Det har hovedforslagsstiller bag borgerforslaget des-
værre oplevet på egen krop, og har derfor en meget konkret
erfaring med, hvad der skal til i den akutte situation, hvor
det er svært at tænke klart. Der er brug for, at hjælpen
kommer til dig – og at den komme i tide.
Et flertal i udvalget kan ikke støtte forslaget, fordi det
ikke er beskrevet, hvordan hjælpen skal organiseres eller
finansieres. Flertallet peger også på, at der er nedsat en tvær-
faglig arbejdsgruppe, som skal komme med anbefalinger til
initiativer, som er rettet til en bredere målgruppe end denne.
Alternativet mener ikke, at dette gode og velbeskrevne
forslag om sorgrådgivning i det første døgn af et sorgforløb
skal afvente arbejdsgruppens anbefalinger. Der er brug for,
at der handles nu for at forhindre varig mental mistrivsel
og traumer, og derfor bør ministeren allerede nu iværksætte
en klarlægning af, hvordan forslaget kan føres ud i livet
bedst muligt – og så hurtigt som muligt. Det skylder vi de
mange borgere, der har skrevet under på borgerforslaget, og
det skylder vi ikke mindst de børn, der oplever pludseligt at
miste en forælder.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med politiske bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 5. januar 2023 og
var til 1. behandling den 7. februar 2023. Beslutningsforsla-
get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sund-
hedsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i [3] møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om beslutningsforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til be-
slutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 8 spørgsmål
til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
P.u.v.
Rasmus Lund-Nielsen
formand