Tak til medlemmerne af Enhedslistens folketingsgruppe, som har fremsat det her beslutningsforslag om en akutpakke til erhvervsskolerne og om genopretning af erhvervsskolernes økonomi. I bemærkningerne til forslaget og i den indledende tale fra Enhedslistens ordfører nævnes der også de afskedigelser, der har været på erhvervsskolerne det seneste år.
Jeg vil godt starte med at slå fast, at vi fra regeringens side ønsker en markant styrkelse af erhvervsuddannelserne, sådan som det fremgår af regeringsgrundlaget. Sidste år blev der uddannet godt 27.000 faglærte i Danmark, men der er heldigvis gode og meningsfulde jobs til mange, mange flere. Det handler om omsorg for de ældre, hvad angår social- og sundhedshjælpere og -assistenter; det handler om den grønne omstilling, bl.a. de tekniske fag i byggeriet og i transportsektoren; det er industrivirksomhederne; og det er alle de mange andre opgaver, som faglærte arbejder med hver eneste dag.
Men over de sidste mange år er elevtallet på erhvervsuddannelserne samlet set faldet, mens det er steget på det almene gymnasium, stx. Derfor er det også naturligt, at erhvervsskolernes taxametertilskud samlet set er faldet, og derfor er det også naturligt, at der samlet set er brug for færre undervisere til at undervise færre elever. Skolernes bevillinger er nemlig tilpasset elevtallet.
Problemet for Danmark og for skolerne og for de mange unge og voksne, der går på erhvervsuddannelserne ikke mindst, er, at der er for få af dem, der vælger en erhvervsuddannelse, som også gennemfører den. Derudover har aktiviteten og søgningen på teknisk gymnasium, altså htx, været dalende de seneste år, hvilket også kan have bidraget til afskedigelser på erhvervsskolerne i 2022. Det er jo sådan, at en ret stor del af erhvervsskolernes økonomi består af gymnasieaktivitet.
I regeringsgrundlaget understreger vi, at vi vil investere i erhvervsuddannelserne. Vi vil investere i det rette udstyr, de rette lærerkompetencer og med fokus på arbejdsmarkedets behov, herunder særlig den grønne omstilling. Finansloven for 2023, som vi har indgået aftale om med Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti, er ud over at være, hvad den jo altid er, et politisk kompromis om landets finanser, også en speciel finanslov, der er forhandlet midt i et kalenderår og med fokus på sikker drift. Og det er noget, der gør den lidt særlig.
Alligevel er der faktisk på den her særlige finanslov for 2023 videreført en ordning med, at ledige kan få 110 pct. af dagpengesatsen udbetalt, hvis de uddanner sig på en erhvervsuddannelse – noget, som bl.a. har stor betydning for social- og sundhedsskolerne. Vi har forhøjet særtilskuddet til mindre erhvervsskoler uden for de større byer. Det er tredoblet til 30 mio. kr. Der er blevet afsat midler til arbejdsmarkedsuddannelserne, altså amu. Der er afsat midler til den forberedende grunduddannelse – endda et betragteligt beløb. Grunden til, at det er relevant i den her diskussion, er, at der er en ret høj overgang fra den forberedende grunduddannelse til erhvervsuddannelserne. Derudover er det også sikret, at elektrikeruddannelsen, der er en af de største erhvervsuddannelser, er blevet styrket med flere undervisningsuger og dermed også mere økonomi.
Forberedelsen af finanslovsforslaget for 2024 er vi i fuld gang med og langt med. Det er også en finanslov, der i højere grad vil afspejle de prioriteter, der fremgår af regeringsgrundlaget, herunder på erhvervsskoleområdet. Jeg håber derfor også, at mange partier vil stå bag den finanslov, som skal forhandles til efteråret.
Om forslaget om en akutpakke vil jeg sige, at rigtig meget jo er forsøgt gennem årene for at øge tilgangen til erhvervsuddannelserne. Meget er også forsøgt for at få færre til at falde fra, når de først er begyndt, både de unge og de voksne, men vi får stadig væk uddannet for få faglærte, altså ca. 27.000 om året. Og vi må nok også erkende, at de lette løsninger er testet af, og de virkede ikke. Jeg tror, en af årsagerne er, at erhvervsskolernes udfordringer nok er mere strukturelle, end de er akutte. Jeg tror f.eks., vi skal forholde os mere specifikt til de enkelte brancher og fag, som dækker de mere end 100 faglige uddannelser, som der samlet set er på erhvervsuddannelserne.
Samtidig tror jeg, vi skal se på hele uddannelsesvejen. Jeg synes personligt, at de ambitioner, der er i folkeskolens formålsparagraf om almen dannelse, er meget smukke, men at det i praksis bliver udfoldet alt for snævert. Det er, som om vi har mistet balancen mellem fagenes praktiske side og teoretiske side. Vi har brug for en bedre kobling mellem teori og arbejdslivet, og vi skal turde tage diskussionerne om, hvordan vi får virkeligheden ind i timerne, så alt ikke bliver så abstrakt, som det er i dag for mange elever i folkeskolen.
Sådan en folkeskole, der knytter sig tættere an til arbejdslivet, tror jeg også vil tænde en interesse for det faglærte arbejde i flere elever.
Vi skal også se på de unges grundlag for at vælge ungdomsuddannelse efter grundskolen – altså, om det valg er tilstrækkeligt oplyst. Min påstand er nok, at mange reelt træffer det valg i blinde. Selv om vi har mere end 12.000 timers undervisningspligt i Danmark, er der mange, der reelt vælger uddannelse efter folkeskolen uden at ane, hvad der er af muligheder. Endelig er der også behov for se på vejene fra voksen- og efteruddannelsessystemet og ind på de faglærte uddannelser.
Der er altså behov for at skrue på flere knapper for at få uddannet flere faglærte, men det skal være med dét fokus, altså at få flere faglærte, og ikke midlertidige akutpakker, hvis man spørger mig. Opgaven er ikke at hjælpe skolerne; opgaven er at hjælpe samfundet med flere faglærte, hjælp de unge med at vælge ungdomsuddannelse og hjælpe de voksne med at få en uddannelse sent i livet.
Det fremgår også af regeringsgrundlaget, at regeringen ønsker at se på de økonomiske styringsmodeller, der er på de forskellige ungdomsuddannelser. Det er f.eks. nærliggende at se på, hvordan der skabes et mere robust økonomisk grundlag for at drive erhvervsskoler, hvilket kan være mere administrativt tungt end for gymnasier, hvor eleverne groft sagt træder ind ad døren den ene dag og først går ud ad døren igen 3 år efter. Det er lidt mere kompliceret på en erhvervsuddannelse.
Når alt det her er sagt, vil jeg også sige, at erhvervsuddannelserne jo i virkeligheden lidt er et Christiansborgord. Det findes ikke rigtig i den virkelige verden. Her findes der landbrugsskoler, som mange steder er flotte og velfungerende og i øvrigt har en stigende søgning, særlig blandt de helt unge, så findes der social- og sundhedsskoler, som også har haft stigende søgning – jeg har lige set tallene fra januar i år, og det ser rigtig flot ud. Vi har de højeste tal siden 2017, da man omlagde uddannelserne. Men jeg kender også flere tekniske skoler, som virker noget mere nedslidte end både landbrugsskolerne og sosu-skolerne gør, og hvor jeg synes at man særlig de steder, hvor der er uddannelser, der er meget tæt knyttet til den grønne omstilling, halter for langt bagefter, både hvad angår lærernes kompetencer, og hvad angår det faglige udstyr. Der trænger de skoler nok til lidt mere kærlighed, end de får i dag.
Vi har ikke fra regeringens side lagt os endeligt fast på konkrete tiltag til, hvad der skal sikre flere faglærte, men vi er i gang med at se meget grundigt på udfordringer og mulige løsninger og vil i den forbindelse tage inspiration fra alle, der arbejder omkring uddannelserne. Det gælder også lærlingeoprøret, som heldigvis, synes jeg, er nævnt i beslutningsforslagets bemærkninger, og som har været et meget tiltrængt og relevant indlæg i debatten om erhvervsuddannelserne fremtid.
Løsningerne bliver altså identificeret sammen med de mennesker, der er omkring uddannelserne, herunder arbejdsmarkedets parter, og det er vigtigt for mig, at vi gør noget klogt frem for noget akut. Vi skal finde løsninger, som tager fat om problemets rod, så vi ikke år efter år har den samme diskussion om mangel på faglærte. Det er med de ord, jeg vil sige, at regeringen ikke støtter forslaget, men til gengæld ser frem til diskussionen og den fortsatte debat. Tak for ordet.