Tak for det, og tak for alle jeres gode bemærkninger. Jeg kan tydeligt huske, at vi, da jeg var barn, med skolen tog ud til Rolighedsmoserne i Espergærde. Det var en dag, hvor vi skulle fange små insekter og ting i vandet og i det hele taget undersøge det. Jeg husker det særlig, fordi der var en af mine klassekammerater, som det med det her meget lille net lykkedes at fange en fisk. Jeg ville også rigtig gerne fange en fisk. Det er altså ret svært at fange en fisk med sådan et lille net. Så jeg begyndte at tage ud til Rolighedsmoserne alene den efterfølgende sommer. Jeg var vel 10-11 år og cyklede derud, og jeg fiskede stort set hver dag i den her sommer. Jeg lykkedes også med at fange en fisk. Det var en skalle, den kunne ikke spises, og den var ikke særlig stor, men det var min første fisk, og jeg husker den. Min far, som er slagter, fileterede den pænt og sagde: Nej, hvor er den flot. Således kom der en fisk ud af mit fiskeri.
Senere har jeg haft mere travlt med andre ting – børn og liv og alt muligt – og nu er mine børn ved at være i en alder, hvor jeg kan tage dem med ud i naturen og vise dem den natur, som jeg selv blev så bidt af som lille pige. Problemet er bare, at den natur, jeg vil vise frem i dag, ikke er den samme natur som dengang, for det er gået voldsomt tilbage for vores natur og vores vandmiljø.
Vandrammedirektivet i EU trådte i kraft i december 2000, og her blev der på EU-niveau fastlagt bindende rammer for vandplanlægningen i EU's medlemslande med det overordnede mål, at alle overfladevandsområder og grundvandsforekomster skulle have opnået mindst god tilstand inden udgangen af 2015. Siden har vi rykket den her dato, fordi vi ikke var i mål. Nu er vi så på sidste deadline, som er 2027, og det ser ud til, at vi får rigtig, rigtig travlt.
Det her beslutningsforslag om et aktivt tilsyn på det her område er ikke, som en god partikollega sagde, da jeg fremlagde det på gruppemødet, en kioskbasker. Det er ikke egnet til store overskrifter i medierne. Til gengæld er det enormt vigtigt for, at vi kan komme videre med et kvalificeret og grundigt arbejde. Jeg er ikke i tvivl om, at der er huller i den måde, tilsynet fungerer på i dag, som rækker ud over fejl, der kan ske, og som simpelt hen peger på noget grundlæggende, som vi kan gøre bedre. Jeg mener, at vi her i Folketinget har ansvar for, at når vi laver lovgivning, der siger, at der er en tilsynsforpligtelse, så går vi også ind og kigger på, om den lever op til det, som den skal, og hvis ikke den gør det, gør vi det bedre. Jeg er ikke den type politiker, der har lyst til at stå og skulle lave det samme og kigge på de samme ting om 10 år. Jeg vil gerne videre.
Vi lægger op til her, at vi fra regeringens side får en redegørelse om tilsynet, og at den sendes i høring hos interessenter, virksomheder, forsyningsselskaber og andre myndigheder, der skal give input til, hvordan det kan blive bedre, og så skal vi kigge på, om det giver anledning til, at vi skal gøre noget yderligere. Et bedre tilsyn giver mening, fordi vi ikke vil udlede urenset spildevand i vores vandløb. Som jeg sagde i min begrundelse, handler det jo både om muligheden for at fiske og dyrke naturen og muligheden for at bade uden at blive syg, og uden at vores hunde bliver syge, når de bader. Det handler om, at vi skal have rene vandløb med god plads til naturen og rent badevand. Et bedre tilsyn vil også etablere det nødvendige datagrundlag for, at vi laver de rigtige indsatser. Igen vil jeg sige, at vi har en deadline, der hedder 2027, og vi er bagud. Vi er nødt til at have nogle data på bordet, så vi er sikre på, at vi ikke overser noget.
Jeg vil være ked af, at vi sætter alt muligt i gang fra ministeriets side i forhold til vandområdeplanerne, og at vi tror, vi når i mål, og at det så viser sig, at der er en tredjedel af vores udledninger, vi har overset, fordi vi glemte at føre tilsyn med, om der kom mere forurening ud i miljøet eller ej. Det giver rigtig god mening, at vi sikrer, at vi har det gode datagrundlag, inden vi går i gang, sådan at de indsatser, vi sætter i gang og bruger borgernes penge på og bruger vores administrationstid på, så også bringer os i mål.
Der er en anden god grund til, at vi skal have et bedre tilsyn. Det er sådan set sådan i dag, at industrien har tilslutningstilladelser. Det vil sige, at de kan få en tilslutningstilladelse til at udlede industrielt spildevand. Mange af de her tilslutningstilladelser er rigtig, rigtig gamle, og rigtig mange af dem er faktisk også mangelfulde. Det opdager vi ikke, fordi vi ikke fører tilsyn med dem. Det er vigtigt at vide, præcis hvad det er, vi har af de her udledninger, både i forhold til vandmiljøet, men sådan set også i forhold til de milliarder af milliarder, vi er i gang med at poste i nye renseanlæg. For det er spild af penge at bruge milliarder på et nyt renseanlæg, og så finder vi ud af, at det er underdimensioneret, og så er vi nødt til at hive håndværkerne tilbage igen og købe en tillægsydelse. Det bliver det dyrt af. Det er derfor, det er vigtigt, at vi har et godt vidensgrundlag, og det haster med det.
Jeg har noteret mig rigtig stor opbakning i debatten – det er jeg rigtig glad for – også fra Alternativet og Enhedslisten, som ikke kunne være her her i eftermiddag. Jeg har også noteret mig – og det lytter jeg faktisk til – de kritikpunkter, der har været. Jeg hørte fra Socialdemokraternes ordfører, at hun ikke følte sig overbevist om, at der var behov for det. Det vil jeg rigtig gerne prøve at overbevise yderligere om i udvalgsarbejdet. Jeg var meget, meget glad for ordføreren fra Konservative, som også bragte Rigsrevisionens vurdering ind her. Jeg tænker også, at den spiller ind i det. Men lad os endelig tage det op og så se, om ikke jeg kan overbevise jer alligevel i udvalgsarbejdet, og om ikke vi kan lave en beretning.
Så hørte jeg fra Venstres ordfører, Erling Bonnesen, at det, Venstre særlig havde studset over, var det her med forslaget til en ny struktur. Jeg synes egentlig, jeg har redegjort for, at idéen er en anden, altså at vi starter med at kigge på, hvad den her redegørelse skal indeholde, og få på bordet, hvad der er af huller, og så også få nogle løsninger på bordet. Og så tager vi stilling til det. Jeg synes egentlig, at der stod det her med forslaget til en ny struktur i sætningen før den nævnte, men hvis det er de sidste to linjer i forslaget, som Venstre særlig har problemer med, så præciserer vi bare dem.
Så vil jeg også sige noget i forhold til det her med, at man har en tiltro til, at systemet fungerer godt. Jeg har den allerstørste tiltro til vores fagpersoner derude. Det her er et komplekst område, vi får lavet kompleks lovgivning, og selvfølgelig skal vi ind at kigge på – hvad der også var gode kommentarer om – om der er behov for at sørge for f.eks. yderligere kompetencer, eller hvad man ellers kan gøre. Så det her er ikke et forslag, der handler om mistillid eller andet i den dur. Men når vi laver noget lovgivning herinde, specielt noget, der er så vigtigt som det her, og som vi skal bruge direkte til at redde vores vandmiljøer, så kan jeg rigtig godt lide, at der er en fornuftig analyse og et godt datagrundlag, så vi kan arbejde aktivt med det. Jeg ser supermeget frem til at tage den her debat videre i Miljø- og Fødevareudvalget, hvor vi skal diskutere det næste gang. Det var det, tak for ordet.