Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 100 Bilag 2
Offentligt
Til beslutningsforslag nr.
B 100
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 30. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om oprettelse af en partnerdrabskommission
[af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, DD, LA, IA og SP) indstil-
ler beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (SF, KF, DF, EL, RV, ALT og
SIU) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at der ifølge justitsministerens svar på spørgsmål 13 ik-
ke findes studier, der indeholder en systematisk gennemgang
af partnerdrab og ofrenes kontakt til myndighederne forud
for et drab. Med andre ord findes den viden, som forslaget
om partnerdrabskommissionen skal frembringe, ikke i en
dansk kontekst.
SF forstår derfor ikke, hvorfor der ikke nedsættes en part-
nerdrabskommission, som i hvert tilfælde af partnerdrab og
partnerdrabsforsøg analyserer dette for at finde ud af, hvor
vi kunne lære noget, som kan forebygge andre tilfælde af
partnerdrab eller forsøg herpå. Det er den største enkeltstå-
ende kategori af drab herhjemme, og dermed kan mange liv
potentielt reddes, hvis vi bliver klogere på området.
I sagen om skyderiet i Fields, hvor tre mennesker blev
dræbt, førte det til en massiv granskning af, hvor det gik
galt. Alle sejl blev sat til for at se, hvor – og om – vi kunne
have fanget signalerne og forebygget, at tre mennesker blev
dræbt. Sagen førte til konkrete anbefalinger til myndighe-
derne, og SF mener, at metoden også kan og bør anvendes i
forbindelse med partnerdrab.
I Norge, Sverige og England gennemgår myndighederne
systematisk partnerdrab for at tage ved lære og forebygge
både alvorlig vold og drab.
I England og Wales har det siden 2011 været lovplig-
tigt at lave et såkaldt domestic homicide review. Her skal
myndighederne efter et drab i hjemmet kortlægge både for-
brydelsen og forløbet op til, og derefter kommer de med
anbefalinger til myndighederne om, hvordan lignende sager
kan undgås i fremtiden.
»Jeg oplever, at domestic homicide reviews har tvunget
professionelle til at tage vold i nære relationer alvorligt, for-
stå, hvad der på spil, og lære af det«, siger Frank Mullane,
der er repræsentant for en pårørendeorganisation i England,
i Politikens artikel »Eksperter og politifolk: Danmark bør
nedsætte en havarikommission for partnerdrab« fra den 3.
oktober 2022.
I Sverige har Socialstyrelsen siden 2012 lavet lovpligtige
dødsfaldsudredninger. Her gennemgår man forløbet flere år
forud for drabssagerne for at fastslå, om der var myndig-
hedskontakt, og om der kunne have været gjort noget for
at forhindre drabet. I den seneste udredning blev der peget
på 33 svagheder i myndighedernes håndtering. Det er f.eks.
blevet afdækket, at myndighederne ofte var de eneste, en
voldsudsat havde kontakt til, men at man sjældent spurgte
ind til volden.
I Norge nedsatte man en partnerdrabskommission, som
gennemgik, hvor der havde været kontakt med eksempelvis
politi, socialvæsen eller sundhedspersonale. Kommissionen
skulle undersøge, om myndighederne havde svigtet deres
ansvar over for borgeren, og hvad man fremover kunne gøre
for at forhindre partnerdrab. Efterfølgende kom de med en
række anbefalinger, som er ved at blive implementeret. Den
norske regering har netop besluttet at oprette en permanent
partnerdrabskommission, som træder i kraft fra 2023.
SF konstaterer, at der også er kræfter i politiet, som an-
befaler en partnerdrabskommission, jf. ovennævnte artikel i
Politiken, hvor en analytiker fra Nordsjællands Politi udtaler
AX028925