Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
B 10
Offentligt
2703927_0001.png
9. maj 2023
J.nr. 2023 - 227
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende B 10
Forslag til folketingsbeslutning om ikke at indføre momspligt på un-
dervisning (borgerforslag).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 26 af 8. maj 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Hans Kristian Skibby (DD).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
B 10 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om den tekniske løsning også vil kunne bruges af skatteforvaltningen i forhold til f.eks. medlemskab af danseskoler
2703927_0002.png
Spørgsmål
I ministerens svar på B 10
– spørgsmål 24 fremgår det, at ”Kunstnere og kunstneres
ar-
vinger kan således under visse betingelser ved førstegangssalg af kunstnerens egne værker
nøjes med at betale moms af et grundlag, som udgør 20 pct. af det, der normalt ville være
momsgrundlaget (salgsprisen). Den momssats, der anvendes på det reducerede moms-
grundlag, er 25 pct. Denne særlige ordning omtales ofte som en nedsat ”momssats” på 5
pct., men det er altså ikke en nedsat sats”. Vil ministeren be-
eller afkræfte om denne tek-
niske løsning også ville kunne bruges af Skatteforvaltningen i forhold til f.eks. medlem-
skab af danseskoler?
Svar
Spørgsmålet relaterer sig til borgerforslag B 10, hvor det foreslås, at undervisning fortsat
fritages for moms. Med undervisning menes eksempelvis træning, yoga, musik, håndar-
bejde, madlavning m.m. Borgerforslaget er affødt af Skattestyrelsens udkast til styresignal
om momsfritagelsen for undervisning.
Jeg vil gerne indledningsvis bemærke, at hverken den forrige eller den nuværende regering
har noget ønske om at lægge moms på undervisning i fitnesscentre eller anden undervis-
ning.
Den danske momslovgivning er imidlertid baseret på fælles EU-momsregler, og Danmark
og de øvrige EU-lande er forpligtet til at indrette sig efter EU-lovgivningen, herunder den
af EU-Domstolen fastlagte praksis. Skatteforvaltningen følger løbende op på EU-
domme, hvilket kan nødvendiggøre en ændring eller justering af den eksisterende natio-
nale administrative praksis, og i nærværende tilfælde har EU-Domstolen afsagt en række
domme, der vedrører fortolkningen af momsdirektivets undervisningsfritagelse.
I forhold til det konkrete spørgsmål kan jeg oplyse, at den særlige regel i momslovens §
30, stk. 4, der giver mulighed for at beregne moms af et reduceret momsgrundlag ved før-
stegangssalg af kunstgenstande, har hjemmel i det fælles EU-momsdirektiv.
Denne hjemmel i momsdirektivet vedrører specifikt muligheden for under visse omstæn-
digheder at anvende et reduceret afgiftsgrundlag, når det drejer sig om førstegangssalg af
kunstgenstande, og den kan derfor ikke udstrækkes til at gælde salg af andre varer eller
ydelser.
Side 2 af 2