Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
B 10
Offentligt
2698873_0001.png
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 771
Offentligt
Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
B 10 - endeligt svar på spørgsmål 20
Offentligt
Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
B 10 - endeligt svar på spørgsmål 5
Offentligt
Skatteudvalget 2021-22
28. september 2022
J.nr. 2022 - 8365
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 771 af 6. september 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
B 10 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om kommentar til henvendelse af 14/3-23 fra SMVdanmark om præsentation til foretræde den 15. marts 2023 om mulige løsningsmodeller og erfaringer fra andre lande
2698873_0002.png
Spørgsmål
Er der tekniske barrierer for, at der kan indføres et personligt skattefradrag for udgifter til
fitnessabonnementer og personlig træning på samme vis, som der i dag er et personligt
skattefradrag for medlemskab af fagforeninger eksempelvis?
Svar
Det er et grundlæggende skatteretligt princip, at udgifter skal være forbundet med ind-
komsterhvervelsen for at være fradragsberettigede. Som udgangspunkt vil udgifter til fit-
nessabonnement og personlig træning ikke være forbundet med indkomsterhvervelsen.
Dette står fx i modsætning til udgifter til faglige foreninger, der kan fradrages, hvis den
faglige forenings hovedformål er at varetage de økonomiske interesser for den pågæl-
dende erhvervsgruppe.
Fradraget for udgifter til fagforeningskontingenter er endvidere betinget af, at der sker
indberetning af medlemmernes kontingentbetalinger. De faglige foreninger skal således
hvert år foretage indberetning til Skatteforvaltningen om de indbetalinger, foreningen har
modtaget fra hvert enkelt medlem det foregående kalenderår. Fradraget for fagforenings-
kontingenter kan ikke overstige 6.000 kr. (2022-niveau).
Hvad angår tekniske barrierer ifm. en eventuel indførelse af fradrag for udgifter til fitness-
abonnementer og personlig træning, vil det således skulle overvejes, om fitnesscentre og
personlige trænere vil skulle pålægges en indberetningspligt. Pålægges der ikke en indbe-
retningspligt for fitnesscentre og personlige trænere, må det forventes, at fradraget vil
medføre en større administration for Skatteforvaltningen ifm. kontrol af korrekt selvangi-
velse af fradraget. Samtidig vil misbrugsmulighederne være forøget.
Det vil også skulle overvejes, om et evt. fradrag for fitnessabonnementer og personlig
træning i givet fald skal begrænses til et bestemt beløb. Indføres der ikke et sådant loft, vil
det kunne føre til meget høje fradrag.
Derudover vil det ifm. overvejelser om et evt. fradrag være nødvendigt at foretage en
række afgrænsninger af en sådan fradragsret. Det vil således skulle klarlægges, hvad der
forstås ved et fitnessabonnement. Er det alene abonnementer til fysiske centre, der skal
være fradragsberettigede, eller vil fradragsretten også skulle gælde fx betaling af kontin-
gent til diverse sportsforeninger eller online fitnessabonnementer? Den samme afgræns-
ning vil også skulle afklares for personlige træning. Vil fradraget således alene skulle gælde
personlige trænere, der er tilknyttet/registreret i et fysisk center, eller vil også personlige
trænere i diverse sportsklubber eller selvstændige trænere, herunder diverse online coa-
ches også være fradragsberettigede?
Endelig er det værd at fremhæve, at en ordning med fradrag for udgifter til fitnessabon-
nementer og personlig træning vil have provenumæssige konsekvenser. I en henvendelse
til Kulturudvalget har DFHO (Dansk Fitness & Helse Organisation), jf. KUU alm. del
bilag 126 (20202-21), oplyst at ca. 800.000 danskere er aktive medlemmer af et
Side 2 af 3
B 10 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om kommentar til henvendelse af 14/3-23 fra SMVdanmark om præsentation til foretræde den 15. marts 2023 om mulige løsningsmodeller og erfaringer fra andre lande
2698873_0003.png
fitnesscenter.
Hvis DFHO’s skøn lægges
til grund, og det derudover antages, at et årligt
fitness abonnement i 2023 koster 2.500 kr., skønnes det årlige umiddelbare mindrepro-
venu ved indførslen af et fradrag for fitnessabonnement at udgøre 450 mio. kr. (2023-ni-
veau). Efter tilbageløb og adfærd skønnes mindreprovenuet at udgøre 350 mio. kr. (2023-
niveau). Skønnene er forbundet med stor usikkerhed.
I beregningerne er der ikke taget højde for, at en evt. indførsel af et fradrag for udgifterne
til et fitnessabonnement med stor sandsynlighed vil øge medlemsantallet og dermed bru-
gen af fradraget. Derudover er der ikke beregnet en provenuvirkning af at indføre en fra-
dragsret til udgifter vedr. personlige trænere.
Side 3 af 3