Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
B 10
Offentligt
2698875_0001.png
28. april 2023
J.nr. 2023 - 227
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 19 af 2. marts 2023 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
B 10 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/3-23 fra DFHO, Dansk Fitness & Helse Organisation vedrørende foretræde om konsekvenser ved fjernelse af momsfritagelse for undervisning i legemsøvelser
2698875_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2. marts 2023 fra DFHO, Dansk Fitness
& Helse Organisation vedrørende foretræde om konsekvenser ved fjernelse af momsfrita-
gelse for undervisning i legemsøvelser, jf. B 10
bilag 9.
Svar
Spørgsmålet relaterer sig til borgerforslag B 10, hvor det foreslås, at undervisning fortsat
fritages for moms. Med undervisning menes eksempelvis træning, yoga, musik, håndar-
bejde, madlavning m.m. Borgerforslaget er affødt af Skattestyrelsens udkast til styresignal
om momsfritagelsen for undervisning.
Jeg vil gerne indledningsvis bemærke, at hverken den forrige eller den nuværende regering
har noget ønske om at lægge moms på undervisning i fitnesscentre eller anden undervis-
ning.
Den danske momslovgivning er imidlertid baseret på fælles EU-momsregler, og Danmark
og de øvrige EU-lande er forpligtet til at indrette sig efter EU-lovgivningen, herunder den
af EU-Domstolen fastlagte praksis. Skatteforvaltningen følger løbende op på EU-
domme, hvilket kan nødvendiggøre en ændring eller justering af den eksisterende natio-
nale administrative praksis, og i nærværende tilfælde har EU-Domstolen afsagt en række
domme, der vedrører fortolkningen af momsdirektivets undervisningsfritagelse.
DFHO giver bl.a. udtryk for en generel bekymring for risikoen for en forringelse af folke-
sundheden og en øget ulighed i sundhed ved en gennemførelse af praksisændringen.
Derudover stiller DFHO sig tvivlende over for, om der skal ske en ændring af den gæl-
dende retstilstand, og om ikke en eventuel ændring bør ske ved en lovgivningsproces og
ikke ved en ændring af administrativ praksis.
DFHO peger desuden på kompenserende tiltag dels i form af reduceret moms på idræts-
ydelser, dels et motionsfradrag, som skal have til formål at afbøde de forventede negative
konsekvenser af praksisændringen.
Hertil bemærkes
Der er ingen tvivl om, at motion spiller en afgørende rolle for folkesundheden. Det kan
jeg kun være enig i. Det er dog vigtigt i denne sammenhæng at bemærke, at der fortsat vil
være momsfritagelse for en lang række motionsaktiviteter, som ikke drives med gevinst
for øje
altså hele breddeidrætten, og den motion som foregår i foreningsregi. Netop det
brede og store udbud af foreningsidræt er med til at styrke folkesundheden.
For så vidt angår spørgsmålet om nødvendigheden af en lovændring i forbindelse med
gennemførelse af praksisændringen, har jeg redegjort herfor i forbindelse med behandlin-
gen af B 10 og i min besvarelse af SAU B 10 spørgsmål 18 (2022/23, 2. samling). Af be-
svarelsen fremgår bl.a., at praksisændringen gennemføres administrativt via styresignaler,
Side 2 af 3
B 10 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/3-23 fra DFHO, Dansk Fitness & Helse Organisation vedrørende foretræde om konsekvenser ved fjernelse af momsfritagelse for undervisning i legemsøvelser
2698875_0003.png
fordi den danske lovbestemmelse i store træk stemmer overens med formuleringen af
momsfritagelsen i det fælles EU-momsdirektiv.
Det er derfor den danske fortolkning af momsfritagelsen for undervisning, som skal brin-
ges i overensstemmelse med den seneste EU-Domstolspraksis og ikke den danske lov-
tekst.
I relation til forslagene om at kompensere for momsbelastningen i form af indførelsen af
en nedsat momssats og et motionsfradrag, skal jeg bemærke, at eventuelle kompense-
rende tiltag vil kræve tilvejebringelse af ikke ubetydelig finansiering, jf. min besvarelse af
SAU B 10 spørgsmål 5 (2022/23, 2. samling) og SAU alm. del spørgsmål 771 (2022/23, 2.
samling).
Side 3 af 3