Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
B 10
Offentligt
2670802_0001.png
3. marts 2023
J.nr. 2023 - 1815
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende B 10 - Forslag til folketingsbeslutning om ikke at indføre momspligt på un-
dervisning (borgerforslag).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 9. februar 2023.
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
B 10 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at undersøge, hvad effekten er af Sveriges Friskvårdsbidrag
2670802_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren undersøge, hvad effekten er af Sveriges Friskvårdsbidrag, herunder hvor
meget det benyttes, samt hvilke økonomiske konsekvenser bidraget har for Sverige?
Svar
Det svenske Friskvårdsbidrag er et skattefrit beløb, som arbejdsgivere kan tilbyde deres
ansatte, og som kun kan bruges til motions- og sundhedsfremmende aktiviteter,
jf. SAU B
10
svar på spm. 7.
Der indberettes derfor ikke oplysninger om dets anvendelse og udbre-
delse til de svenske myndigheder, da det netop er skattefrit.
Det svenske finansministerium udarbejder i lighed med Skatteministeriet i Danmark en
årlig redegørelse over skatteudgifter, hvor den seneste er fra 2022
1
. Skatteudgifter omfat-
ter særregler, der i større eller mindre omfang begunstiger særlige aktiviteter eller grupper
af skatteydere. Det kan fx være i form af en skattefritagelse, lavere skatte- eller afgiftssat-
ser end generelt, særlige fradrag mv.
Personalegoder indgår i oversigten i den svenske redegørelse over skatteudgifter. Der er
dog en række af skatteudgifterne, som det ikke har været muligt at kvantificere. Det gæl-
der bl.a. personalegoder og dermed også friskvårdsbidraget.
Skatteministeriet er desværre ikke bekendt med andre kilder, som kan lægges til grund for
at vurdere effekt, udbredelsen eller økonomiske konsekvenser af det svenske friskvårdsbi-
drag eller øvrige svenske skattefri personalegoder.
Skatteministeriet har tidligere på baggrund af en række beregningstekniske antagelser vur-
deret, at indførsel i Danmark af skattefrihed for arbejdsgiverbetalte fitnessabonnement på
op til 5.000 kr. årligt med væsentlig usikkerhed kan skønnes at medføre et mindreprovenu
efter tilbageløb på ca. 225 mio. kr.,
jf. SUU alm. del
svar på spm. 670 og 671 af 13. april
2022.
Hvis der i Danmark indføres en ordning svarende til det svenske friskvårdsbidrag, må det
forventes at medføre et væsentligt større mindreprovenu, da skattefriheden vil omfatte
langt flere motions- og sundhedsfremmende aktiviteter. Mindreprovenuet vil afhænge af
den konkrete afgrænsning af, hvilke og hvor store udgifter der vil være omfattet.
Hvis det beregningsteknisk forudsættes, at 75 pct. af alle heltids privatansatte får et ar-
bejdsgiverbetalt skattefrit beløb, som dækker udgifter til motions- og sundhedsfrem-
mende aktiviteter med en gennemsnitlig værdi svarende til halvdelen af et maksimalt be-
løb på 5.000 kr., og at 75 pct. af alle deltidsansatte får et beløb svarende til ¼ af det mak-
simale beløb på 5.000 kr., skønnes det at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb på
over 1 mia. kr. Det forudsættes, at det skattefri beløb til motions- og sundhedsfrem-
mende aktiviteter træder i stedet for tilsvarende kontantløn.
1
Redovisning av skatteutgifter 2022, Skr. 2021/22:98, jf.
Redovisning av skatteutgifter 2022 - Regeringen.se
Side 2 af 2