Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2690342_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 17. marts 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 99 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DD) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 99:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange flere udvisninger af kriminelle udlændinge
det vil medføre, hvis man afskaffede trappestigemodellen, der indebærer, at betin-
gelserne for udvisning skærpes i takt med varigheden af udlændingens ophold?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at udlændingelovens regler
om udvisning ved dom er bygget op efter en såkaldt trappestigemodel, der inde-
bærer, at betingelserne for udvisning skærpes i takt med varigheden af udlændin-
gens ophold i Danmark. Udlændinge med mere end 9 års lovligt ophold (8 år for
flygtninge) her i landet nyder den mest vidtrækkende beskyttelse mod udvisning,
udlændinge med mere end 5 års lovligt ophold nyder den næstbedste beskyttelse
mod udvisning, og udlændinge med mindre end 5 års ophold nyder den laveste
grad af beskyttelse mod udvisning. Det følger af udlændingelovens §§ 22-24.
Trappestigemodellen er suppleret af regler, der udvider adgangen til udvisning i til-
fælde af nærmere angiven kriminalitet. Formålet med de supplerende regler er, at
grove kriminalitetsformer så vidt muligt skal medføre udvisning uden særlige be-
grænsninger som følge af længden af udlændingens ophold her i landet og længden
af den idømte straf. De supplerende regler er løbende blevet udvidet med flere kri-
minalitetsformer gennem årene. Disse regler fremgår af udlændingelovens § 22, nr.
4-8.
Det følger af udlændingelovens § 26, stk. 2, at en udlænding skal udvises efter bl.a.
§§ 22-24, medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks interna-
tionale forpligtelser.
Ved vurderingen af, om udvisning med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, er navnlig Den Europæiske Menneskerettighedskon-
x. april 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 5090
2263475
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange flere udvisninger af kriminelle udlændinge det vil medføre, hvis man afskaffede trappestigemodellen, der indebærer, at betingelserne for udvisning skærpes i takt med varigheden af udlændingens ophold?
ventions (EMRK) artikel 8 om ret til respekt for privatliv og familieliv relevant. Ind-
greb i denne ret skal stå i rimeligt forhold til de formål, som indgrebet (udvisningen)
skal varetage.
Denne proportionalitetsafvejning foretages på baggrund af en samlet og konkret
vurdering af en række elementer, herunder den begåede kriminalitets art og grov-
hed, varigheden af udlændingens ophold i bopælslandet, udlændingens familiesi-
tuation og fastheden af udlændingens sociale, kulturelle og familiemæssige bånd
med værtslandet og med modtagerlandet. Herudover tillægges bl.a. straffens
længde og tidligere kriminalitet også betydning.
For udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne, vil udvisning skulle ske i overens-
stemmelse med de principper, der efter EU-reglerne gælder for begrænsning af ret-
ten til fri bevægelighed, jf. udlændingelovens § 26 b.
Afgørelsen af, om der i en konkret sag kan ske udvisning ved dom, træffes af dom-
stolene på baggrund af en konkret vurdering i forbindelse med straffesagen.
2.
En afgørelse om udvisning beror således på en konkret vurdering i hvert enkelt
tilfælde. Det er derfor ikke muligt præcist at beregne, hvilken påvirkning det vil have
på antallet af udviste kriminelle udlændinge, såfremt trappestigemodellen afskaf-
fes.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker i den forbindelse, at de supple-
rende regler i udlændingelovens § 22, nr. 4-8, allerede i dag indeholder vid adgang
til at udvise udlændinge, der idømmes ubetinget frihedsstraf for en lang række
overtrædelser af bl.a. straffeloven, lov om euforiserende stoffer, lov om knive og
blankvåben m.v. – uanset varigheden af udlændingens ophold her i landet.
Efter de gældende regler er der således vid adgang til udvisning, og i de tilfælde,
hvor der ikke udvises, skyldes det ofte ikke manglende hjemmel til udvisning, men
snarere, at EMRK artikel 8 sætter grænsen for, om der konkret kan ske udvisning.
På den baggrund er det forventningen, at en afskaffelse af trappestigemodellen i et
vist omfang vil kunne medvirke til, at flere kriminelle udlændinge udvises, men det
er samtidig forventningen, at det ikke i praksis vil føre til markant flere udviste kri-
minelle udlændinge.
Kaare Dybvad Bek
/
Øzlem Akar
Side
2/2