Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2676466_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 16. februar 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 56 (Alm. del) efter ønske fra Peter Kofod (DF) til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 56:
Vil ministeren – i lyset af, at den nigerianske pirat, Lucky, har søgt asyl i Danmark -
redegøre for, i hvilket omfang flygtningekonventionen og andre internationale for-
pligtelser er til hinder for at udvise asylansøgere, og vil ministeren samtidig rede-
gøre for rækkevidden af hjemlen for en kontraherende stat til flygtningekonventi-
onen til at udvise asylansøgere af hensyn til den nationale sikkerhed eller den of-
fentlige orden, jf. konventionens artikel 32 og 33? Der henvises til artiklen "Piratsa-
gen: Lucky har nu søgt asyl i Danmark” fra DR.dk den 12. februar 2023.
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således- herunder i lyset af den i artiklen omtalte sag - at
der ønskes en stillingtagen til, hvorvidt Danmarks internationale forpligtelser er til
hinder for udsendelse af asylansøgere og flygtninge. De centrale internationale for-
pligtelser fremgår i denne sammenhæng af princippet om non-refoulement, der
bl.a. er udtrykt i flygtningekonventionen og Den Europæiske Menneskerettigheds-
konvention. Princippet er i øvrigt i dansk ret inkorporeret i udlændingelovens § 31.
Flygtningekonventionen
Flygtningekonventionens artikel 32 og 33 regulerer de kontraherendes staters mu-
lighed for at udvise og udsende udlændinge, der risikerer forfølgelse.
Efter flygtningekonventionens artikel 32, stk. 1, må de kontraherende stater ikke
udvise en udlændinge omfattet af konventionen, der lovligt befinder sig på deres
område, undtagen af hensyn til den nationale sikkerhed eller den offentlige orden.
Efter flygtningekonventionens artikel 33, stk. 1, må ingen kontraherende stat på
nogen som helst måde udvise eller afvise en udlænding omfattet af konventionen
ved grænserne til sådanne områder, hvor hans liv eller frihed ville være truet på
Side
1/3
16. marts 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 3193
2230472
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om, i hvilket omfang flygtningekonventionen og andre internationale forpligtelser er til hinder for at udvise asylansøgere
grund af hans race, religion, nationalitet, hans tilhørsforhold til en særlig social
gruppe eller hans politiske anskuelser (refoulement).
Artikel 33, stk. 1, indebærer, at en udlænding omfattet af konventionen ikke kan
udsendes til et land, hvor den pågældende risikerer forfølgelse, eller et land hvor
den pågældende ikke er beskyttet mod videresendelse til et sådan land. Dette gæl-
der, uanset at betingelserne for udvisning efter artikel 32, stk. 1, er opfyldt.
I henhold flygtningekonventionens artikel 33, stk. 2, er forbuddet mod refoulement
imidlertid ikke absolut, og kan således ikke påberåbes af en udlænding omfattet af
konventionen, som med rimelig grund må anses for en fare for det lands sikkerhed,
i hvilket han befinder sig, eller som efter en endelig dom for en særlig farlig forbry-
delse må betragtes som en fare for samfundet i det pågældende land.
Det skal i øvrigt bemærkes, at uanset en udlænding risikerer forfølgelse i henhold
til flygtningekonventionen, finder konventionens bestemmelser ikke anvendelse,
såfremt den pågældende er udelukket fra flygtningestatus i henhold til konventio-
nen. En udlænding vil bl.a. være udelukket, såfremt den pågældende inden indrej-
sen har begået krigsforbrydelser eller andre alvorlige ikke-politiske forbrydelser.
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK)
Forbuddet mod refoulement er endvidere udtrykt i EMRK artikel 3, hvorefter ingen
må underkastes tortur og ej heller umenneskelig eller nedværdigende behandling
eller straf.
I henhold til praksis fra den Europæiske Menneskerettighedsdomstol indebærer ar-
tikel 3 bl.a., at en udlænding ikke må udsendes til et land, hvor den pågældende
risikerer dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedvær-
digende behandling eller straf, eller hvor udlændingen ikke er beskyttet mod vide-
resendelse til et sådan land.
I modsætning til flygtningekonventionen er forbuddet mod refoulement i EMRK ar-
tikel 3 absolut og derved mere vidtgående. Dette indebærer, at en udlænding, der
ved en tilbagevenden til sit hjemland risikerer overgreb i henhold til EMRK artikel
3, ikke vil kunne udsendes tvangsmæssigt til hjemlandet, uanset at betingelserne
herfor i flygtningekonventionens 33, stk. 2, er opfyldt.
Det bemærkes, at i henhold til EMRK artikel 3 kan en udlændings helbredsmæssige
forhold endvidere være til hinder for udsendelse. Der henvises herved til den sam-
tidige besvarelse af spørgsmål nr. 57 (Alm. del) fra Udlændinge- og Integrationsud-
valget.
Refoulementsforbuddet betydning i behandlingen af asylsager
En udlænding, der ved en tilbagevenden til sit hjemland risikerer forfølgelse eller
overgreb i henhold til flygtningekonventionen eller EMRK, kan efter ansøgning
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om, i hvilket omfang flygtningekonventionen og andre internationale forpligtelser er til hinder for at udvise asylansøgere
meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1-3 (asyl). Som følge af
princippet om non-refoulement vil en udlænding have ret til at opholde sig i Dan-
mark under asylsagens behandling.
Såfremt udlændingen forud for sin indrejse har begået kriminalitet eller i Danmark
er udvist ved dom med et indrejseforbud, kan dette imidlertid indebære, at udlæn-
dingen er udelukket fra at blive meddelt opholdstilladelse. Reglerne om udeluk-
kelse fremgår af udlændingelovens § 10.
Forbuddet mod refoulement får således særlig betydning i de sager, hvor en ud-
lænding isoleret set opfylder betingelserne for asyl, men hvor den pågældende på
grund af kriminalitet er udelukket fra at blive meddelt opholdstilladelse eller mister
opholdstilladelsen i forbindelse med udvisning.
I et sådan tilfælde vil udlændingen have pligt til at udrejse af Danmark, men hvis
udlændingen ikke udrejser frivilligt, vil myndighederne som følge af refoulements-
forbuddet ikke kunne gennemtvinge udrejsen. Dette indebærer, at udlændingen
henvises til et såkaldt tålt ophold.
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
3/3