Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2823372_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 23. november 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 440 (UUI 2022-23 (2. samling), alm. del) efter ønske fra ikkemedlem
af udvalget (MFU) Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares supplerende.
Spørgsmål nr. 440:
Vil ministeren vurdere, om følgende otte forslag kan gennemføres for henholdsvis
unionsborgere og tredjelandsborgere i overensstemmelse med Danmarks interna-
tionale forpligtelser, og i bekræftende fald redegøre for ministerens holdning til at
fremsætte lovforslag om de enkelte forslag hurtigst muligt i det kommende folke-
tingsår:
a) Advarsel om udvisning skal altid være muligt ved betinget fængsel, hvor der ikke
kan ske udvisning,
b) Permanent opholdstilladelse kan ikke meddeles til udlændinge, der er sigtet af
politiet,
c) Gældstyper omfattet af udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 4, som er oplistet ud-
tømmende under punkt 4.2.1.3 i de almindelige bemærkninger til lov nr. 572 af 31.
maj 2010 om ændring af udlændingeloven, skal ajourføres med gældtyperne i for-
bindelse med ansøgning om indfødsret i kapitel 6 i cirkulæreskrivelse nr. 9461 om
naturalisation af 17. juni 2021,
d) Karenssystemet for bøder ved ansøgning om indfødsret skal gælde ved ansøg-
ning om permanent opholdstilladelse,
e) Permanent opholdstilladelser til udlændinge, der idømmes fængselsstraf, men
som ikke udvises eller som senere får ophævet en udvisningsafgørelse, skal nedgra-
deres til en midlertidig opholdstilladelse,
f) Afskaffe den nuværende trappestigeordning, således at en udlænding altid skal
udvises, hvis vedkommende bliver idømt en ubetinget fængselsstraf, hvorved va-
righeden af en udlændings ophold i Danmark og straffens længde ikke kan hindre
adgangen til udvisning,
g) Ændring af beregningen for lovligt ophold i udlændingelovens § 27, stk. 3 og 5
frem til gerningstidspunkt i stedet for tidspunktet for domsafsigelsen, som i dag er
praksis, jf. Højesterets dom af 2. juli 2014 i sag 57/2014 som gengivet i Ugeskrift fra
Retsvæsen (UfR) 2014 side 3210 (U 2014.3210 H) og
h) Hæve karenstiden ved betinget fængselsstraf fra henholdsvis 6 år samt 7 år og 6
måneder ved vilkår om samfundstjeneste til 10 år?
Side
1/2
8. februar 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 18123
2531826
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Supplerende svar på spørgsmål 440: MFU spm. om konkrete forslag gennemføres for henholdsvis unionsborgere og tredjelandsborgere i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser?
Svar:
1.
Som opfølgning på Udlændinge- og Integrationsministeriets besvarelse af spørgs-
målet den 20. december 2023 kan Udlændinge- og Integrationsministeriet supple-
rende oplyse følgende om spørgsmålets forslag a, hvorefter en advarsel om udvis-
ning altid skal være muligt ved betinget fængsel, hvor der ikke kan ske udvisning:
Det fremgår af udlændingelovens §§ 22-24, at der kan ske udvisning ved idømmelse
af betinget frihedsstraf for udlændinge, der har haft lovligt ophold i Danmark i min-
dre end de sidste 5 år.
Efter udlændingelovens § 26, stk. 2, skal en udlænding udvises efter bl.a. udlændin-
gelovens §§ 22-24, medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser. Der kan således ikke ske udvisning, hvis dette med sik-
kerhed vurderes at ville være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Det fremgår videre af udlændingelovens § 24 b, stk. 1, at hvis der i medfør af § 26,
stk. 2, ikke er grundlag for at udvise en udlænding efter §§ 22-24, tildeles udlæn-
dingen en advarsel om, at såfremt den pågældende begår nyt strafbart forhold, vil
der ved en afgørelse om udvisning ved dom på det tidspunkt skulle lægges vægt på,
at udvisningen må anses for særlig påkrævet, fordi den pågældende ikke tidligere
er udvist af den grund, at dette med sikkerhed ville være i strid med Danmarks in-
ternationale forpligtelser.
En gennemførelse af forslag a om, at der skal tildeles en advarsel om udvisning,
såfremt der idømmes en betinget fængselsstraf, vil således forudsætte, at der etab-
leres et hjemmelsgrundlag i udlændingelovens §§ 22-24 til at kunne udvise udlæn-
dinge, der idømmes en betinget fængselsstraf, uanset varigheden af udlændingens
lovlige ophold i Danmark. Der vil herefter i medfør af udlændingelovens § 24 b, stk.
1, skulle tildeles en advarsel om udvisning, hvis udlændingen ikke kan udvises, fordi
dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets umiddelbare vurdering, at Dan-
marks internationale forpligtelser ikke er til hinder for at gennemføre en sådan æn-
dring af udlændingeloven. Det må dog forventes, at en sådan ændring ikke vil med-
føre væsentligt flere udvisninger i praksis.
2.
Regeringen har endnu ikke har taget stilling til, hvordan der skal arbejdes videre
med den del af regeringsgrundlaget, der vedrører udvisning af kriminelle udlæn-
dinge.
Kaare Dybvad Bek
/
Øzlem Akar
Side
2/2