Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2673354_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 10. februar 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 44 (alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 44:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange flygtninge, migranter mv. som er registre-
ret med f.eks. fødselsdatoen den 1. januar (0101), da man ikke har tilvejebragt til-
strækkelig information om vedkommendes personlige forhold?
Svar:
Det skal indledningsvis bemærkes, at udlændingemyndighederne i forbindelse med
meddelelse af opholdstilladelse og udstedelse af registreringsbevis eller opholds-
kort foretager den endelige registrering af udlændingens navn, fødedato, fødeland
og statsborgerskabsforhold, jf. udlændingelovens § 40 e.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen. Udlændingestyrelsen har i den forbin-
delse oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”1. Når en udlænding ansøger om asyl i Danmark, registreres den pågæl-
dende indledningsvist hos politiet. Politiet registrerer udlændingen med
navn, fødedato og nationalitet på baggrund af oplysninger fra udlændingen
selv eller data, der fremgår af dokumenter, som vedrører udlændingen, jf.
udlændingelovens § 48 e.
Når udlændingen er registreret hos politiet, indkaldes den pågældende til en
samtale hos Udlændingestyrelsen. Under samtalen skal bl.a. udlændingens
identitet, herunder fødedato, fastlægges. Hvis udlændingen har identitets-
dokumenter med, registreres fødedatoen i overensstemmelse med dem. I de
tilfælde, hvor udlændingen ikke har identitetsdokumenter, registreres føde-
datoen som udgangspunkt på baggrund af udlændingens egne oplysninger.
9. marts 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernstyring og Tilsyn
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 2769
2223036
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange flygtninge, migranter mv. som er registreret med f.eks. fødselsdatoen den 1. januar (0101)
Ligeledes vil Udlændingestyrelsen senest samtidig med afgørelse om op-
holdstilladelse på baggrund af familiesammenføring beslutte navn, fødsels-
dato, fødselsland og statsborgerskabsforhold, jf. udlændingelovens § 40 e.
Beslutningen træffes som udgangspunkt på baggrund af de dokumenter, fx
pas, fødselsattest eller vielsesattest, som udlændingen har fremlagt under
sagen.
2.
Der kan være tilfælde, hvor udlændingen ikke kender eller ikke i fornøden
grad kan dokumentere sin fødedato. Den pågældende vil derfor blive tildelt
en fødedato af Udlændingestyrelsen.
Fastsættelsen af en udlændings fødedato har ændret sig gennem tiden. Til-
bage i tid var der i en periode bl.a. en lang række udlændinge, der fik op-
holdstilladelse som flygtninge, og som selv havde oplyst 1. januar eller 1. juli
som fødselsdato. Det skyldtes sandsynligvis, at de kom fra lande, hvor store
dele af befolkningen på daværende tidspunkt alle blev registreret af deres
hjemlands myndigheder med disse fødedatoer, alt efter hvilken del af året
de selv angav at være født i. Der var således en uforholdsmæssig stor del af
disse personer, der fik samme fødselsdato – 1. januar eller 1. juli.
Det var af mange grunde uhensigtsmæssigt, og Udlændingestyrelsen har der-
for i de seneste mange år anvendt den praksis, at en udlænding, der ikke
kender eller kan dokumentere sin eksakte fødedato, vil få fastsat sin føde-
dato til datoen for sin ansøgning om asyl og sit fødeår ud fra udlændingens
egne oplysninger om alder.
For en udlænding, som har ansøgt om familiesammensammenføring til en
person i Danmark, og som ikke kender sin fødedato, vil vedkommendes fø-
dedato blive fastsat til datoen for indrejsen i Danmark eller – hvis udlændin-
gen ikke er indrejst – datoen for ansøgningen om familiesammenføring.
Hvis udlændingen er en del af en familie, som alle indgiver ansøgning om asyl
eller familiesammenføring, og familien eller dele af familien ikke kender de-
res fødedato, fastsættes en fødedato efter følgende princip:
- den mandlige ansøger tildeles ansøgningsdatoen/indrejsedatoen som fø-
dedato,
- den kvindelige ansøger tildeles ansøgningsdato/indrejsedato plus 1 må-
ned og 1 dag,
- det ældste barn tildeles ansøgningsdato/indrejsedato plus 2 måneder og
2 dage,
- etc.
Hvis udlændingen er indrejst, eller har ansøgt om asyl eller familiesammen-
føring den 1. januar eller den 1. juli, forskydes denne dato med 1 måned,
således at fødselsdag og fødselsmåned fastsættes som den 1. februar eller
den 1. august.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange flygtninge, migranter mv. som er registreret med f.eks. fødselsdatoen den 1. januar (0101)
3.
For alle udlændinge er det således efter gældende, mangeårig praksis så-
dan, at registrering af 1. januar eller 1. juli som fødedato kun kan ske, hvis
den pågældende kan forevise udtrykkelig dokumentation herfor, fx nationa-
litetspas, som udlændingemyndighederne kan lægge til grund.
Udlændingestyrelsen bemærker i den forbindelse, at der i de seneste 10 år
er givet opholdstilladelse til en række udlændinge fra Syrien, som er registre-
ret med fødedato 1. januar, idet de har forevist udtrykkelig dokumentation
herfor, typisk i form af et nationalitetspas.
4.
Hvis en udlænding ønsker at få ændret den fødedato, som den pågæl-
dende blev registreret med under sagsbehandlingen, kan udlændingemyn-
dighederne træffe afgørelse om ændring af den registrerede fødedato, hvis
det efterfølgende viser sig, at fødedatoen ikke er registreret korrekt, jf. ud-
lændingelovens § 40 e.
Ved vurderingen af, hvorvidt den registrerede fødedato er korrekt eller ej,
indgår de oplysninger – herunder eventuel dokumentation, som udlændin-
gen har opgivet under sagen og efterfølgende, samt de oplysninger udlæn-
dingen på et senere tidspunkt fremlægger – der dokumenterer, at udlændin-
gen har en anden fødedato end den, der er registreret i Udlændingestyrel-
sens system. Udlændingestyrelsen lægger særlig vægt på oplysninger, der
fremgår af dokumenter, som er udstedt af udlændingens hjemlands centrale
myndigheder, herunder nationalitetspas, rejsedokumenter, fødselsattester
og lignende. Baggrundsoplysninger om hjemlandet indgår ligeledes i vurde-
ringen.
Hvis der er grundlag for at ændre registreringen af fødedatoen, træffer Ud-
lændingestyrelsen afgørelse herom og anmoder samtidig bopælskommunen
om at foretage de nødvendige rettelser i CPR.
Såfremt Udlændingestyrelsen ikke kan imødekomme en udlændings ansøg-
ning om ændring af fødedato, kan den pågældende klage over afgørelsen til
Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 46 a, eller Flygtningenævnet, jf.
udlændingelovens § 53 a, stk. 1, nr. 8.
5.
Endelig kan Udlændingestyrelsen oplyse, at fastlæggelsen af, hvor en ud-
lænding er født, ikke nødvendigvis har sammenhæng med fastlæggelsen af
en udlændings fødedato. Det kan således forekomme, at en udlændings na-
tionale tilhørsforhold kan lægges til grund som dokumenteret, selvom den
pågældende ikke kan dokumentere sin eksakte fødedato.
I tilfælde af tvivl om en asylansøgers identitet kan Udlændingestyrelsen bl.a.
iværksætte en sprogtest, jf. udlændingelovens § 48 e, stk. 3, 2. pkt., som kan
bidrage til fastlæggelsen af den pågældendes identitet og nationale tilhørs-
forhold.”
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange flygtninge, migranter mv. som er registreret med f.eks. fødselsdatoen den 1. januar (0101)
2673354_0004.png
Det fremgår af nedenstående tabel 1, at der pr. 1. januar 2022 var 12.289 indvan-
drere fra ikke-vestlige lande og 752 indvandrere fra vestlige lande, der var registre-
ret med fødselsdato den 1. januar. Det svarer til, at 3,37 pct. af indvandrere fra ikke-
vestlige lande og 0,27 pct. af indvandrere fra vestlige lande havde fødselsdag den
1. januar. Til sammenligning havde 0,21 pct. af personer med dansk oprindelse fød-
selsdag den 1. januar.
Tabel 1. Antal og andel personer med fødselsdato den 1. januar, fordelt på her-
komst og oprindelse, pr. 1. januar 2022
Antal personer i be-
Hele befolkningen
Dansk oprindelse
Indvandrere
Efterkommere
Vestlige lande
Ikke-vestlige lande
Vestlige lande
Ikke-vestlige lande
marks Statistik.
5.873.420
5.026.379
275.911
365.011
36.399
169.720
Antal personer med
24.024
10.511
752
12.289
83
389
Andel personer med
0,41 %
0,21 %
0,27 %
3,37 %
0,23 %
0,23 %
folkningen fødselsdato 1. januar fødselsdato 1. januar
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger på baggrund af registerdata fra Dan-
Det fremgår af nedenstående tabel 2, at der pr. 1. januar 2022 var 4.058 indvan-
drere fra ikke-vestlige lande og 744 indvandrere fra vestlige lande, der var registre-
ret med fødselsdato den 1. juli. Det svarer til, at 1,11 pct. af indvandrere fra ikke-
vestlige lande og 0,27 pct. af indvandrere fra vestlige lande havde fødselsdag den
1. juli. Til sammenligning havde 0,28 pct. af personer med dansk oprindelse fødsels-
dag den 1. juli.
Tabel 2. Antal og andel personer med fødselsdato den 1. juli, fordelt på herkomst
og oprindelse, pr. 1. januar 2022
Antal personer i be-
folkningen
Hele befolkningen
Dansk oprindelse
Indvandrere
Efterkommere
Vestlige lande
Ikke-vestlige lande
Vestlige lande
Ikke-vestlige lande
marks Statistik.
5.873.420
5.026.379
275.911
365.011
36.399
169.720
Antal personer med
fødselsdato 1. juli
19.470
14.057
744
4.058
104
507
Andel personer med
fødselsdato 1. juli
0,33 %
0,28 %
0,27 %
1,11 %
0,29 %
0,30 %
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger på baggrund af registerdata fra Dan-
Kaare Dybvad Bek
/
Anette Görtz
Side
4/4