Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2766317_0001.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET
INSTITUT FOR TVÆRKULTURELLE OG RE GIONALE STUDIER
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Vurdering af BA-uddannelsen i islamisk teologi ved Bursa Uludag
University
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har den 21. marts 2022 anmodet
Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Det Humanistiske Fakultet
om en udtalelse vedrørende BA-uddannelsen i islamisk teologi ved Bursa
Uludag University i Tyrkiet, i forbindelse med en afklaring af om
uddannelsen lever op til rammerne for, at studerende kan læse der med ret
til SU. Nedenstående vurdering er udarbejdet af instituttets faglige
specialister i Mellemøststudier.
Anmodningen angår (1) en gennemgang af uddannelsen med udgangspunkt
i uddannelsens formål, fagplan mv., og (2) en vurdering af
overensstemmelse med de akademiske og videnskabelige standarder. I
denne sammenhæng, at undervisningen skal være baseret på fri forskning; at
teologiske tekster behandles uden hensyn til teologisk ståsted; at
undervisningen ikke inkluderer væsentlige elementer af forkyndende eller
agiterende art og endeligt om uddannelsen har til formål at fremme et
bestemt politisk eller religiøst standpunkt, ved f.eks. at stille konfessionelle
eller politiske krav til studerende eller til videnskabeligt personale.
1. Gennemgang af uddannelsen Islamisk Teologi på Bursa Uladag
University
a. Formål
Uddannelsen sigter, ifølge uddannelsens
,
som kan findes på Det Teologiske Fakultets hjemmeside, at uddanne lærere
i religion og etik på grundskoler såvel som gymnasieskoler under
uddannelsesministeriet. Dimittender vil også kunne arbejde i forskellige
stillinger under direktoratet for religiøse affærer (Diyanet). Fakultetets
6. MAJ 2022
KAREN BLIXENS PLADS 8
KØBENHAVN S
TLF
DIR
35324389
21328285
[email protected]
www.tors.ku.dk
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om ministeren kan oversende den omtalte udtalelse fra Københavns Universitet, som Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har lagt til grund i sagen om godkendelse af su til bacheloruddannelsen i teologi på Bursa Uludag University?
2766317_0002.png
historik og uddannelsens fagplan taget i betragtning synes læreruddannelsen
at være mere central i fakultetets selvforståelse. Det er også opstillet som
mål, at dimittender skal kunne arbejde med forskning og dermed producere
ny viden inden for teologiske og islamiske studier og vidensdele med
nationale og internationale akademikere.
Uddannelsen arbejder med en række klare, faglige mål på tværs af hhv.
viden, evner og kompetencer, som afspejler Bolognaprocessens opdeling.
Viden forstås som grundlæggende viden om den teologiske begrebsverden
og faktuel viden om islam og andre religioner.
Ifølge læringsmålene skal de studerende bruge de indlærte begreber og
færdigheder til at anvende den opnåede viden til videnskabelige
undersøgelser samt færdigheder til, gennem den opnåede viden og
metodiske kundskab, at formidle skriftligt og mundtligt. Derudover skal de
studerende tilegne sig kompetencer som det at kunne arbejde selvstændigt,
ansvarsbevidst og kritisk, at kunne tage læring til sig, at have
kommunikative og socialt-faglige færdigheder samt at have
områdespecifikke kompetencer.
1
a. Fagplan
I kursuskataloget fremgår fagenes vægtning og deres progression. Her ses
det, at der både er praktisk-teologiske kernefag, som er
professionsorienterede (f.eks. klassisk litteratur, fortolkningslære,
koranlære), men at der også indgår moduler i moderne arabisk sprog,
religionsfilosofi (sat i modsætning til islamisk filosofi), sociologi,
systematisk teologi, psykologi, m.m.
2
På universitets hjemmeside findes universitetets politik i forhold til kvalitet,
forskning, samarbejde etc., hvor det påpeges at fornyelse, kritisk tænkning
international samarbejde og gennemsigtighed vægtes højt.
3
2. Vurdering jf. spm om fri forskning, adgang til uddannelsen, krav om
politik eller konfession.
fagplan, læringsmål etc. på engelsk:
http://bilgipaketi.uludag.edu.tr/Programlar/DetayENG/78?AyID=28#ProgramYeterlilikleri
fagplan, læringsmål etc. på tyrkisk:
http://bilgipaketi.uludag.edu.tr/Programlar/Detay/78
uddannelsens opdeling og mål:
https://uludag.edu.tr/ilahiyat/konu/view?id=1379&title=ilahiyat-programi
2
se førnævnte fagplan på engelsk og tyrkisk.
3
Bursa Uludag University s politik, dvs. praksis, etik og mål i forhold til kvalitet,
forskning, pædagogik, international samarbejde, gennemsigtighed, samfundssind, sundhed
og sikkerhed:
https://uludag.edu.tr/kalite/konu/view?id=8489&title=politikalar
1
SIDE 2 AF 4
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om ministeren kan oversende den omtalte udtalelse fra Københavns Universitet, som Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har lagt til grund i sagen om godkendelse af su til bacheloruddannelsen i teologi på Bursa Uludag University?
2766317_0003.png
a. Fri forskning
Man kan på universitetets hjemmeside se proceduren for ansættelse af
videnskabeligt personale. Ansættelsen går gennem flere led og
forskningskomitéer. Det fremgår, at undervisningen og forskningen ledes af
faggrupper, professorer og dekanat, der selv er anerkendte forskere.
4
De studerende får adgang til uddannelsen ved et bestemt pointsystem, som
kan opnås gennem de fælles statslige universitetsprøver, der tilrettelægges
én gang om året i hele landet. Universitetet viser på dets hjemmeside hvilke
krav, der er for optagelse til de forskellige uddannelser.
5
b. Akkreditering
Universitetet synes at bruge samme overordnede akkrediteringssystem som
benyttes i Europa og i Danmark, men med henvisning til tyrkiske
akkrediteringsinstitutioner. Derfor fremgår det også af alle fagene, at de
vægtes med ECTS point. ECTS kaldes i nogle dokumenter på hjemmesiden
for AKTS. Hermed kan man med en rimelig grad af transparens se
vægtningen af de forskellige kurser, der udbydes på uddannelserne.
6
Teologi uddannelsen udgør 240 ECTS. Det er tydeligt, at der er praktisk-
teologiske/dogme-teologiske emner, der peger frem imod en profession med
kerneteologisk funktion i f.eks. trossamfund. Denne del af dette fylder ca. en
fjerdedel af uddannelsen, hvorfor der på de fire år er 180 ECTS point med
fagligt-videnskabeligt indhold, svarende til Bologna-kriteriernes 180 ECTS
eller 3 år for en BA-grad.
c. Politisk eller religiøst standpunkt eller konfessionelle eller politiske krav
Uddannelsen er praksis- og professionsorienteret, med fokus på et virke i
undervisning og/eller et praktisk-teologisk virke. Uddannelsen har både
religionsspecifikke emner og kritiske-faglige emner, og åbner for en
betydelig valgfrihed for de studerende i balancen mellem de mere praktisk-
teologisk orienterede emner og de mere i sin egen ret videnskabeligt
orienterede emner.
SIDE 3 AF 4
ansættelseskriterier for akademisk personale:
https://www.yok.gov.tr/Documents/Akademik/AtanmaKriterleri/bursa_uludag_kriter.pdf
5
Regler og kriterier for optagelse af studerende på fakultetet:
https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/167318
6
fagplan på engelsk og tyrkisk, hvor vægtning af kurser kan ses:
http://bilgipaketi.uludag.edu.tr/Programlar/DetayENG/78?AyID=28#ProgramYeterlilikleri
http://bilgipaketi.uludag.edu.tr/Programlar/Detay/78
4
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om ministeren kan oversende den omtalte udtalelse fra Københavns Universitet, som Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har lagt til grund i sagen om godkendelse af su til bacheloruddannelsen i teologi på Bursa Uludag University?
Praktisk og til dels implicit ligger det i uddannelsen, at den peger imod et
virke i en specifik tyrkisk-islamisk kontekst, men denne indgår i en bredere
islamisk religiøs, historisk og samfundsorienteret diskurs, som også
inkluderer uenigheder i den islamiske tradition og med inklusion af f.eks.
forskellige diskurser, skoler og egentlige retninger. F.eks. undervises, der i
Sufi-islam, uenige teologiske skoler og verdensreligion, hvilket
sandsynligvis ikke havde været tilfældet i en konfessionel uddannelse.
Konkluderende synes der ikke at være krav af konfessionel art hverken til
ansatte eller studerende på uddannelsen.
SIDE 4 AF 4
Med venlig hilsen
Annika Hvithamar
Institutleder