Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2752878_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspm. F (Alm. del)
UUI
12. september 2023, kl. 13.00
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
10. august 2023
Tekst:
Hvad er regeringens syn på EU’s nye asyl- og migrations-
aftale af 8. juni 2023, herunder dens betydning for dansk
asylpolitik og muligheden for at etablere modtagecentre
uden for Europa, og er det regeringens opfattelse, at afta-
len kan bidrage til at løse problemer i dansk asylpolitik,
og/eller skabe nye udfordringer for Danmark?
Svar:
[Indledning]
Indledningsvist vil jeg gerne takke spørgeren for at ind-
kalde til samrådet i dag. Jeg har set frem til drøftelsen.
Til at starte med giver spørgsmålet nemlig anledning til at
fremhæve, at regeringen overordnet anser det for meget
positivt, at det har været muligt at opnå generelle indstil-
linger blandt EU-medlemsstaterne i Rådet den 8. juni
2023 om to kerneforslag under Migrations- og asylpagten.
Sags nr.
Akt-id
2023 - 9549
2358756
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 12/9-23, jf. samrådsspm. F.
2
Det drejer sig om forslag til forordning om asyl- og mi-
grationsforvaltning og forslag til asylprocedureforord-
ning.
Det har i mange år været vanskeligt for EU-medlemssta-
terne at nå til enighed på migrationsområdet.
Jeg synes derfor, at det er vigtigt at fremhæve, at EU-med-
lemsstaterne med de generelle indstillinger har vist en
vilje til at indgå aftaler på migrationsområdet med den
rette balance mellem solidaritet og ansvar.
De endelige forhandlinger mellem Rådet og Europa-Par-
lamentet om forslagene udestår, og det vil – som det jo er
tilfældet i de fleste sager – formentligt blive nødvendigt
for såvel Rådet som Europa-Parlamentet at gå på kompro-
mis for at nå frem til en politisk aftale om forslagene.
Det endelige indhold af retsakterne er således ikke kendte
på nuværende tidspunkt.
Det er regeringens ønske, at Rådet og Europa-Parlamentet
i indeværende lovgivningsperiode kan opnå enighed om
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 12/9-23, jf. samrådsspm. F.
3
Migrations- og asylpagten, og det nuværende spanske EU-
formandsskab har da også som prioritet at gennemføre tri-
logforhandlinger om forslagene mhp. godkendelse af en
politisk aftale til rådsmødet for retlige og indre anliggen-
der til december 2023.
Migrations- og asylpagten kan dog ikke stå alene, og den
løser ikke alle udfordringer med vores nuværende asylsy-
stem.
[Nyt asylsystem]
Regeringen ønsker derfor fortsat at inspirere EU og de øv-
rige EU-medlemsstater og skabe opbakning til at gennem-
føre grundlæggende forandringer af et asylsystem, der er
dysfunktionelt og udnyttes af kyniske menneskesmuglere.
Historier om omkomne personer og menneskelige trage-
dier er desværre et vilkår i det nuværende asylsystem,
hvor migranter sætter livet på spil i rejsen mod Europa.
Menneskelige tragedier forvandles til nyhedstelegram-
mer, der læses med en fornemmelse af deja-vu. Sådan bør
det ikke være.
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 12/9-23, jf. samrådsspm. F.
4
Vi skylder både de mange, der efterlades i nærområderne
uden den nødvendige hjælp, og dem, som drukner og ud-
sættes for umenneskelig behandling under deres rejse mod
Europa, at fortsætte kampen for et mere humant asylsy-
stem.
Regeringen vil fortsat arbejde for en reform af asylsyste-
met, ligesom vi – inden for rammerne af retsforbeholdet –
arbejder på, at den europæiske asylpolitik bevæger sig i
den rigtige retning set med danske briller.
Regeringen vil engagere sig i alle løsninger, som er mu-
lige, og som overholder internationale konventioner og
Danmarks EU-retlige forpligtigelser.
Det kan f.eks. være samarbejder med andre lande inspire-
ret af EU-Tyrkiet erklæringen, løsninger, der særligt foku-
serer på at redde personer i havsnød eller andet, der tilsva-
rende bidrager til at løse udfordringerne.
[EU-løsninger]
Det er vigtigt for regeringen, at der findes løsninger i sam-
arbejde med EU eller en række lande, og at enhver løsning
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 12/9-23, jf. samrådsspm. F.
5
lever op til Danmarks internationale forpligtelser og EU-
retlige forpligtelser.
Derfor vil regeringen løbende fortsætte med at arbejde tæt
sammen med vores europæiske kolleger og EU-Kommis-
sionen for at adressere irregulær migration og fremme nye
løsninger.
Vi er i tæt kontakt med en række EU-medlemsstater, som
er interesseret i eller støtter op om behovet for at adressere
irregulær migration og se på nye løsninger.
Jeg mærker også, at der blandt mine kollegaer i EU er
større efterspørgsel på handling, fordi flere og flere EU-
medlemsstater oplever høje ankomsttal og presset modta-
gekapacitet.
Det er også min opfattelse, at der er større lydhørhed ift.
at tænke ud af boksen og komme med nye forslag til at
adressere irregulær migration.
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 12/9-23, jf. samrådsspm. F.
6
Regeringen er samtidig af den opfattelse, at det vil være
bedre og mere effektivt, at vi løser udfordringerne i asyl-
systemet i samarbejde med EU-institutionerne og de andre
EU-medlemsstater, frem for at Danmark går enegang.
For det første for at sikre, at alle EU-medlemsstater får
stabilitet og mulighed for at have kontrol med, hvor
mange der ankommer.
Og for det andet vil det også være til vores fordel og sam-
let set give større tyngde i forhold til samarbejde med tred-
jelande om at adressere irregulær migration.
[Brev fra Ursula von der Leyen]
I den sammenhæng synes jeg, at det er vigtigt at nævne, at
formanden for Europa-Kommissionen, Ursula von der
Leyen den 25. juni sendte et brev til EU-medlemsstaterne.
I dette brev er der flere gode elementer, som umiddelbart
synes at være i tråd med vores ambition om at reformere
det europæiske asylsystem.
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 12/9-23, jf. samrådsspm. F.
7
I brevet fremhæver kommissionsformanden bl.a. behovet
for at intensivere samarbejder med partnerlande og styrke
indsatsen mod menneskesmugling.
Det bliver i den forbindelse fremhævet, at EU skal fort-
sætte med at udvikle nye måder at fremme disse mål på,
herunder ved at tænke ud af boksen.
Kommissionsformanden fremhæver også, at Europa-
Kommissionen vil afsøge nye brede partnerskaber med
tredjelande baseret på et gensidigt fordelagtigt samarbejde
og fælles interesser. Denne udmelding ser vi i regeringen
som en meget positiv udvikling, og det er noget, vi vil tage
med i vores fortsatte dialog med Europa-Kommissionen.
[Nærmere om betydningen af indholdet af de forelig-
gende generelle indstillinger og de øvrige forslag under
Migrations- og asylpagten]
I forhold til de konkrete foreliggende generelle indstillin-
ger blandt EU-medlemsstaterne i Rådet, så er det selvføl-
gelig – som det altid er tilfældet i forhandlinger – et kom-
promis.
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 12/9-23, jf. samrådsspm. F.
8
Der er nogle elementer, som vi er glade for, og så er der
andet, som vi gerne havde set, var blevet anderledes. Men
sådan er det, når der skal findes et kompromis i EU.
For eksempel er det klart, at vi fra regeringens side helst
havde set, at det allerede eksisterende krav om en forbin-
delse mellem en asylansøger og et sikkert tredjeland, som
en EU-medlemsstat ønsker at overføre denne til, blev fjer-
net.
For på den måde ville et samlet EU eller blot en række
EU-medlemsstater få flere muligheder for at indgå samar-
bejde med sikre tredjelande om at kunne overføre asylan-
søgere til asylbehandling og beskyttelse i et tredjeland.
Det er dog positivt, at der er lagt op til, at konceptet om et
”sikkert tredjeland” skal evalueres et år efter, at asylpro-
cedureforordningen er trådt i kraft.
Det betyder, at vi på ny vil få lejlighed til at tage debatten
om, hvordan vi i EU-lovgivningen bedst definerer, hvad
der udgør et sikkert tredjeland, herunder om der fortsat
skal eksistere et krav om en forbindelse [mellem en asyl-
ansøger og et sikkert tredjeland, som en EU-medlemsstat
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 12/9-23, jf. samrådsspm. F.
9
ønsker at overføre denne til] i den form, som vi kender det
i dag.
Helt overordnet er regeringen glad for, at der i Rådet var
enighed om en ny effektiv screening af irregulære migran-
ter ved EU's ydre grænser og enighed om, at personer, der
kommer fra et land med en lav asylanerkendelsesprocent,
vil få deres asylansøgning behandlet ved grænserne i en
hurtig og effektiv procedure.
Dette vil betyde, at færre irregulære migranter vil være fri-
stet til at tage rejsen mod Europa, fordi de ved, at deres
sag vil blive hastebehandlet, og at de kan blive udsendt
hurtigere, hvis de ikke bliver meddelt en opholdstilladelse.
Derudover er vi glade for forslaget til en ny Eurodac-for-
ordning, som vil understøtte og effektivisere asylprocedu-
ren og udsendelsesarbejdet og medvirke til at skabe et
bedre overblik og bedre statistik om migrationsmønstre i
EU.
Grænselandene vil ikke bare kunne vende det blinde øje
til. De skal registrere og screene bedre. Dette vil betyde et
bedre Dublin-samarbejde og dermed, at færre irregulære
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 12/9-23, jf. samrådsspm. F.
10
migranter vil rejse videre igennem Europa. Alt dette ser
jeg positivt på og håber derfor også, at der findes et godt
kompromis med Europa-Parlamentet om forslagene.
[Afslutning]
Så alt i alt synes jeg, at der er sket en positiv udvikling i
EU, som peger mod en større tilslutningskraft, der vil
kunne understøtte regeringens arbejde for en reformering
af det europæiske asylsystem.
Og med de ord vil jeg åbne for spørgsmål. Tak for ordet.