Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2756113_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 31. august 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 397 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Kristian
Bøgsted (DD) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 397:
Vil ministeren redegøre for muligheden for at indføre en konsekvent opfølgning ef-
ter eksempelvis 2 år af nyankomne udlændinges opholds- og selvforsørgelseserklæ-
ringer, samt redegøre for hvilke omkostninger en sådan opfølgning vil medføre?
Svar:
Indledningsvist bemærkes, at spørgsmålet betragtes som en opfølgning på vedlagte
besvarelse af 30. august 2023 af Udlændinge- og Integrationsudvalgets spørgsmål
322 (alm. del) af 14. juli 2023 fra samme spørger. Spørgsmålet forstås således, at
der spørges til muligheden for at indføre regler om opfølgning på, hvorvidt ny-
ankomne udlændinge omfattet af integrationsloven lever op til indholdet af den
opholds- og selvforsørgelseserklæring, som de pågældende har underskrevet sam-
tidig med, at de underskriver kontrakten, der er indgået med kommunen om den
pågældende udlændings integrationsindsats.
Erklæringen er senest blevet opdateret og tilpasset i forbindelse med det såkaldte
paradigmeskifte i 2019, hvor der bl.a. blev indsat et punkt om, at man med sin un-
derskrift erklærer at være bekendt med, at man som flygtning som udgangspunkt
ikke har krav på opholdstilladelse, hvis beskyttelsesbehovet ikke længere er til
stede, og man derfor kan vende hjem. Og at man ved, at en midlertidig opholdstil-
ladelse derfor kan inddrages eller nægtes forlænget.
Med erklæringen skriver udlændingen bl.a. under på at ville overholde den danske
lovgivning og respektere de danske demokratiske principper samt anerkende, at
det danske sprog og kendskab til det danske samfund er nøglen til en god og aktiv
tilværelse i Danmark, at de enkelte borgere og familier har ansvar for at forsørge
sig selv, og at mænd og kvinder har lige pligter og rettigheder i Danmark. Opholds-
og selvforsørgelseserklæringen har således karakter af en hensigtserklæring.
28. september 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Beskæftigelse og Dansk
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 14172
2455225
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 397: MFU spm. om ministeren vil redegøre for muligheden for at indføre en konsekvent opfølgning efter eksempelvis 2 år af nyankomne udlændinges opholds- og selvforsørgelseserklæringer, samt redegøre for hvilke omkostninger en sådan opfølgning vil medføre?
Det skal understreges, at flere af de anførte punkter i opholds- og selvforsørgelses-
erklæringen kan straffes eller sanktioneres efter anden lovgivning, hvis den enkelte
udlænding handler i strid med erklæringen, og derved overtræder den pågældende
lov. F.eks. i forhold til, at det i Danmark er strafbart efter straffeloven at udøve vold
mod og ulovlig tvang over for ægtefælle og andre, herunder børn, ligesom kommu-
nernes har adgang til at sanktionere udlændingen, hvis den pågældende ikke står
til rådighed og tager imod kommunens tilbud som led i integrationsindsatsen. Det
bemærkes i den forbindelse, at der i erklæringen er henvist til, at det hjælper den
pågældende til at opnå beskæftigelse og blive selvforsørgende, at den pågældende
deltager i de aktiviteter, som er beskrevet i kontrakten om integrationsindsatsen.
Hvis udlændingen modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangs-
ydelse og nægter at underskrive erklæringen i forbindelse med underskrivelse af
kontrakten om integrationsindsatsen pålægges en sanktion, hvor kommunen fore-
tager fradrag i den pågældendes ydelse. Kommunerne har endvidere pligt til at
følge op på en udlændings kontrakt om integrationsindsatsen, indtil udlændingen
har opfyldt de mål, som er fastsat eller aftalt i kontrakten. Hvis den pågældende
udlænding ikke står til rådighed ved at nægte at tage imod tilbud som led i selvfor-
sørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet og derved ikke
vil stå til rådighed for arbejdsmarkedet, sanktioneres udlændingen. Kommunen er
forpligtet til at følge op på en udlændings kontrakt, indtil udlændingen har opfyldt
de mål, som er fastsat eller aftalt i kontrakten.
Henset til, at manglende efterlevelse af elementer i opholds- og selvforsørgelseser-
klæringen allerede kan straffes eller sanktioneres efter anden lovgivning, og at
kommunerne allerede i dag har pligt til at følge op på en udlændings kontrakt om
integrationsindsatsen, samt at det vil være en omfattende administrativ opgave
med en særskilt opfølgning på erklæringen, vurderes det ikke hensigtsmæssigt at
indføre krav om en særskilt opfølgning på opholds- og selvforsørgelseserklæringen.
Kopi af opholds- og selvforsørgelseserklæringen vedlægges.
Kaare Dybvad Bek
/
Katrine Bang Nielsen
Side
2/2