Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2754086_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 29. august 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 395 (Alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel
Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 395:
Vil ministeren kommentere artiklen »Abrahim "shopper" asyl i et Europa, der slår
ny rekord med illegale indvandrere« fra Jyllands-Posten den 27. august 2023, her-
under: »Og den 38-årige asylansøger griner over hele femøren foran det hotel på
havnefronten i Folkestone, hvor han er blevet indkvarteret sammen med et halvt
hundrede andre asylansøgere, der har krydset Den Engelske Kanal illegalt i både fra
Frankrig, da han fortæller om sit trick. Nemlig, hvordan han ”shopper” asyl i Europa,
uden at myndighederne kan stille det mindste op«, og vil ministeren på baggrund
heraf, og henset til UUI alm. del - spm. 183 om en syrer, der efter eget udsagn ud-
valgte Danmark på grund af vores gode Lurpak-smør, tilkendegive, hvad ministeren
mener om, at migranter fra tredjeverdenen frit kan misbruge asylsystemet til at
shoppe asyl i Europa?
Svar:
Skildringerne i den artikel, som spørgeren henviser til, omfatter efter det oplyste
bl.a. en situation, hvor en udlænding med hjælp fra menneskesmuglere oprindelig
indrejste i Europa og indgav en ansøgning om asyl i en EU-medlemsstat. Efter at
den pågældende havde fået færdigbehandlet sin asylansøgning og var blevet med-
delt endeligt afslag herpå, genopdukkede han i en anden EU-medlemsstat, som her-
efter tilbageførte ham efter Dublin-reglerne til den EU-medlemsstat, der havde
færdigbehandlet asylansøgningen.
Lad mig derfor benytte lejligheden til at slå fast, at det selvfølgelig er helt uaccep-
tabelt, når afviste asylansøgere vandrer rundt i Europa og shopper efter asyl efter
forgodtbefindende. Det er bl.a. derfor, at vi i EU har Dublin-forordningen, som re-
gulerer, hvilken medlemsstat, der er ansvarlig for at behandle en asylansøgning.
Det er bl.a. hensigten med Dublin-forordningen, at asylansøgere alene kan få prø-
vet deres ansøgning i én medlemsstat, og at en asylansøger ikke selv kan vælge,
hvilken medlemsstat vedkommende vil have ansøgningen behandlet i. Medlems-
staterne omfatter EU-landene samt Island, Norge, Schweiz og Liechtenstein
.
Side
1/2
25. september 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Migrationssamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 13626
2443549
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 395: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen »Abrahim "shopper" asyl i et Europa, der slår ny rekord med illegale indvandrere« fra Jyllands-Posten den 27. august 2023?
Efter det oplyste i artiklen er den pågældende afviste asylansøger senest rejst til
Storbritannien med hjælp fra menneskesmuglere og har indgivet en ansøgning om
asyl i Storbritannien, som ikke er medlem af EU eller på andet vis har tiltrådt Dubl-
inforordningen og derfor ikke har mulighed for at gøre brug af Dublin-samarbejdet.
Skildringerne i den artikel, som spørgeren henviser til, demonstrerer således også
nogle helt konkrete eksempler på, hvorledes asylsystemet i dag er præget af kyni-
ske menneskesmuglere og på mange måder dysfunktionelt bl.a., fordi mange af de
mennesker, som har midlerne til at betale menneskesmuglerne og dermed mulig-
hed for at nå Europa, slet ikke er flygtninge men irregulære migranter uden et reelt
asylmotiv.
Det er derfor, at regeringen vil arbejde for en reform af det europæiske asylsystem,
som sikrer, at Danmark og Europa kan have kontrol med, hvor mange der kommer
hertil. Der er brug for nye løsninger til de udfordringer, som EU står overfor.
Det er vigtigt for regeringen, at vi inden for rammerne af internationale konventio-
ner og Danmarks EU-retlige forpligtelser finder en løsning sammen med EU eller i
samarbejde med andre EU-lande, der kan tjene til at adressere irregulær migration
og fjerne incitamentet til at benytte menneskesmuglere.
Kaare Dybvad Bek
/
Grith Nørgaard
Side
2/2