Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2752768_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 25. august 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 379 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel
Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 379:
Vil ministeren i relation til indlægget "31-årig libanesisk mand anholdt og vare-
tægtsfængslet i sag om ulovlig indrejse” på politi.dk den 18. august 2023, redegøre
for, om den pågældende kan få ophævet sit indrejseforbud af Udlændingestyrel-
sen, hvis han søger asyl, og vil ministeren videre oplyse, om tredjelandsborgere fra
eksempelvis Libanon kan få et såkaldt entry ban oprettet af Danmark i Schengen
Information System (SIS), hvis de indrejser ulovligt i Danmark under et dansk ind-
rejseforbud, og i bekræftende fald oplyse, om ministeren vil sikre, at den pågæl-
dende person nu meddeles et indrejseforbud i hele Schengen?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet forstår spørgsmålet sådan, at der spørges
til, om en ansøgning om asyl medfører, at en udlændings meddelte indrejseforbud
ophæves. Ministeriet forstår videre spørgsmålet sådan, at der spørges til, om tred-
jelandsstatsborgere kan blive meddelt et af Danmark indberettet indrejseforbud i
Schengen-informationssystemet (SIS), hvis tredjelandsstatsborgerne er indrejst
ulovligt i Danmark i strid med et eksisterende indrejseforbud. Ministeriet har end-
videre forstået spørgsmålet sådan, at der spørges til, om ministeren vil sikre, at den
pågældende person, som omtalt i nyheden på politiets hjemmeside den 18. august
2023, meddeles et indrejseforbud i hele Schengen.
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan generelt oplyse, at reglerne om ind-
rejseforbud fremgår af udlændingelovens § 32. Udlændingelovens § 32, stk. 1, op-
lister udtømmende, hvornår der kan meddeles et indrejseforbud til Danmark.
Det fremgår af udlændingelovens § 32, stk. 8, at et indrejseforbud bortfalder,
når
den pågældende under de i § 10, stk. 3-6, nævnte betingelser meddeles opholdstil-
ladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n, 9 p eller 9 q,
når
den pågældende, efter at der er
foretaget en vurdering svarende til den i stk. 7, 1. og 2. pkt., nævnte vurdering, får
udstedt et registreringsbevis eller opholdskort, jf. § 6,
når
den pågældende ophører
Side
1/3
21. september 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 13415
2438827
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 379: MFU spm. om ministeren i relation til indlægget "31-årig libanesisk mand anholdt og varetægtsfængslet i sag om ulovlig indrejse på politi.dk den 18. august 2023, vil redegøre for, om den pågældende kan få ophævet sit indrejseforbud af Udlændingestyrelsen?
med at være omfattet af de restriktive foranstaltninger som nævnt i stk. 1, nr. 3,
eller
når
den pågældende ophører med at være optaget på listen som nævnt i § 29
c, stk. 1.
En ansøgning om asyl efter udlændingelovens § 7 medfører ikke, at et indrejsefor-
bud bortfalder. Under henvisning til ovenstående vil et indrejseforbud imidlertid
bortfalde såfremt udlændingen meddeles opholdstilladelse efter § 7, under betin-
gelserne i § 10, stk. 3-6.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan derudover oplyse, at en udlænding,
der indrejser her i landet i strid med et indrejseforbud, straffes med bøde eller
fængsel i indtil 3 år, jf. udlændingelovens § 59 b, stk. 1.
I medfør af udlændingelovens § 59 b, stk. 2, straffes med fængsel fra 1 år indtil 3 år
den udlænding, der indrejser her i landet i strid med et indrejseforbud eller tilhold,
der er meddelt i forbindelse med udvisning og straf af mindst 3 måneders ubetinget
fængsel eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have medført en straf af denne
varighed.
Endvidere kan en udlænding, der idømmes ubetinget eller betinget frihedsstraf for
overtrædelse af et meddelt indrejseforbud, udvises, uanset straffens længde, jf.
herved udlændingelovens § 24, nr. 2.
Ovenstående gælder også, hvis udlændingen idømmes anden strafferetlig rets-
følge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertræ-
delse, der ville have medført straf af denne karakter.
Efter udlændingelovens § 26, stk. 2, skal en udlænding udvises efter bl.a. §§ 22-24,
medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale for-
pligtelser.
Det fremgår af udlændingelovens § 32, stk. 1, nr. 1, at der fastsættes et indrejse-
forbud, hvorefter den pågældende udlænding ikke uden tilladelse på ny må ind-
rejse og opholde sig på det i afgørelsen fastsatte område, jf. dog stk. 2 og 3, hvis
udlændingen er udvist.
Udvises en udlænding ved dom i medfør af udlændingelovens §§ 22-24 for et kri-
minelt forhold, meddeles den pågældende et indrejseforbud til Danmark med virk-
ning fra udrejsen eller udsendelsen af Danmark. Indrejseforbuddets varighed fast-
sættes i henhold til udlændingelovens § 32, stk. 4, og afhænger bl.a. af det begåede
kriminelle forhold.
Det fremgår af udlændingelovens § 58 g, stk. 1, nr. 1, at udlændingemyndighederne
indberetter en udlænding, der ikke er statsborger i et Schengenland eller et land,
der er tilsluttet Den Europæiske Union, som uønsket til SIS, hvis udlændingen er
udvist af landet i medfør af §§ 22-24 og meddelt indrejseforbud for mindst 6 år.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 379: MFU spm. om ministeren i relation til indlægget "31-årig libanesisk mand anholdt og varetægtsfængslet i sag om ulovlig indrejse på politi.dk den 18. august 2023, vil redegøre for, om den pågældende kan få ophævet sit indrejseforbud af Udlændingestyrelsen?
Det bemærkes, at indberetningen af et indrejseforbud i SIS vil have virkning i Den
Europæiske Union (undtaget Irland) samt Schengen- og Schengenassocierede lande
(Schweiz, Norge, Island og Liechtenstein).
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endeligt oplyse, at det er op til dom-
stolene og udlændingemyndighederne at vurdere, om en udlænding skal meddeles
et indrejseforbud.
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
3/3