Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2768238_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
20. oktober 2023
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 14. august 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 352 (Alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 352:
Vil ministeren kommentere Flygtningenævnets nyhed "Afgørelse i genoptaget sag
med kritik af Flygtningenævnet” fra 11. august 2023, herunder sætningen: "FN’s
Børnekomité (CRC) har i en udtalelse af 16. maj 2023, dateret den 9. juni 2023, ud-
talt kritik af Flygtningenævnets afgørelse vedrørende en kvindelig asylansøger fra
Somalia. Ansøgerens forældre havde som asylmotiv henvist til, at de frygtede, at
ansøgeren ville blive udsat for tvangsomskæring ved en tilbagevenden til Somalia”,
og vil ministeren på baggrund heraf redegøre for sagen, herunder for, om man kan
opnå opholdstilladelse i Danmark ved trusler om, at man ellers vil omskære sine
børn?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bi-
drag fra Flygtningenævnet, der har oplyst følgende:
”For
så vidt angår Flygtningenævnets vurdering i sager, hvor der som asyl-
motiv henvises til risikoen for kvindelig omskæring (FGM), har Den Europæi-
ske Menneskerettighedsdomstol i flere domme udtalt, at det er ubestridt, at
kvindelig omskæring udgør en krænkelse af Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonventions artikel 3. Domstolen har videre fremhævet en række ele-
menter, der kan indgå i vurderingen af, hvorvidt der foreligger en reel og
konkret risiko for, at den pågældende vil blive udsat for omskæring ved en
tilbagevenden til hjemlandet, såsom om familien må antages at kunne be-
skytte den pågældende mod omskæring. For yderligere herom kan der nær-
mere henvises til Flygtningenævnets formandskabs 31. beretning 2022, af-
snit 5.5.2.3 og Flygtningenævnets formandskabs 28. beretning, afsnit
6.12.2.5.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 14836
2470187
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm., om at kommentere Flygtningenævnets nyhed "Afgørelse i genoptaget sag med kritik af Flygtningenævnet fra 11. august 2023
Flygtningenævnet træffer afgørelse på baggrund af en konkret og individuel
vurdering af, hvorvidt den pågældende udlænding opfylder betingelserne for
at blive meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, henset
til, at kvinder i risiko for omskæring efter praksis kan anerkendes som tilhø-
rende en særlig social gruppe og dermed omfattes af flygtningekonventio-
nen. I denne vurdering indgår blandt andet udlændingens forklaring sam-
menholdt med sagens øvrige oplysninger, herunder det for nævnet forelig-
gende baggrundsmateriale vedrørende udlændingens hjemland, og særligt
de heri indeholdte oplysninger om omfanget af kvindelig omskæring i hjem-
landet, myndighedernes og civilsamfundets holdning hertil og evne eller vilje
til at yde beskyttelse mod overgrebet. Det indgår ligeledes i Flygtningenæv-
nets vurdering, om forældrene til et barn, som risikerer at blive udsat for om-
skæring, på baggrund af sagens oplysninger har udvist styrke og uafhængig-
hed og således fremstår ressourcestærke, og om det derved må antages, at
de pågældende vil være i stand til at modstå et eventuelt pres fra omgivel-
serne og kan beskytte den pågældende imod omskæring. Der kan nærmere
henvises til Flygtningenævnets formandskabs 31. beretning 2022, afsnit
5.5.2.3.
FN´s Børnekomité har i flere sager udtalt, at vurderingen af, hvad der er til
barnets bedste i medfør af konventionen, ikke alene kan afhænge af foræl-
dres evne til at modstå omgivelsernes pres for at få deres døtre omskåret.
Flygtningenævnet er ikke enig med komitéen heri.
Flygtningenævnets generelle praksis i sager om kvindelig omskæring er i
overensstemmelse med praksis fra Den Europæiske Menneskerettigheds-
domstol. Det afgørende må således være, om familien må antages at kunne
beskytte barnet mod omskæring. Der kan herved henvises til Den Europæi-
ske Menneskerettighedsdomstols domme i sagerne Emily Collins m.fl. mod
Sverige af 8. marts 2007 (application no. 23944/05), SOW mod Belgien af 19.
januar 2016 (application no. 27081/13) og R.B.A.B. mod Holland af 7. juni
2016 (application no. 7211/06).
For så vidt angår Flygtningenævnets afgørelse af 8. august 2023, som omtales
i nyhed af 11. august 2023 på Flygtningenævnets hjemmeside, bemærkes, at
sagen ikke blev omgjort på baggrund af eventuelle trusler fremsat af klage-
rens forældre, men derimod på baggrund af Flygtningenævnets samlede vur-
dering af forældrenes evne til at modsætte sig presset fra omgivelserne om
at omskære klageren.”
For en beskrivelse af retskildeværdien af Børnekomitéens udtalelser samt udtalel-
sernes betydning for Flygtningenævnets praksis, henvises til den samtidige besva-
relse af spørgsmål nr. 354 (Alm. del) fra Udlændinge- og Integrationsudvalget
(2022-23 (2. samling)).
For en redegørelse af den konkrete sag henvises til de vedlagte anonymiserede
præmisser fra Flygtningenævnets afgørelser af 29. januar 2021 og 8. august 2023,
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm., om at kommentere Flygtningenævnets nyhed "Afgørelse i genoptaget sag med kritik af Flygtningenævnet fra 11. august 2023
hvoraf det fsva. spørgsmålet om risiko for omskæring i afgørelsen fra 2023 bl.a.
fremgår:
”Flygtningenævnet lægger til grund, at ansøgerens storesøster er blevet om-
skåret. Flygtningenævnet bemærker herefter, at ansøgerens mor ikke har
gået i skole, men fremtrådte under nævnsmødet i et vist omfang ressource-
stærk, mens ansøgerens far, der har gået i skole i 8-10 år, under nævnsmødet
var syg og forlod dette, ikke fremtrådte ressourcestærk. Ansøgerens foræl-
dre har under sagen konsistent forklaret at være imod omskæring, men for-
klaret divergerende om, hvorvidt de ved en tilbagevenden til Somalia mener
sig i stand til at modsætte sig presset fra familie og omgivelser mod, at ansø-
geren bliver udsat for omskæring. Efter en samlet vurdering heraf finder
Flygtningenævnet, at det er sandsynliggjort, at der er en betydelig risiko for,
at ansøgeren ved en tilbagevenden til Somalia vil blive udsat for omskæring.”
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
3/3