Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2788916_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 10. august 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 344 (alm. del) efter ønske fra Helene Liliendahl Brydensholt (ALT) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 344:
Vil ministeren redegøre for, om man vil retsforfølge asylansøgere i fase 1 og fase
2 for brud på opholds-og meldepligten på noget tidspunkt?
Svar:
Som redegjort for i besvarelsen af 5. september 2023 på spørgsmål nr. 343 (alm.
del) fra Udlændinge- og Integrationsudvalget (2022-23 (2. samling)) kan politiet og
Udlændingestyrelsen pålægge asylansøgere i fase 1 og 2 opholds- og meldepligt i
medfør af udlændingeloven, mens afviste asylansøgere i fase 3 og i visse tilfælde
også asylansøgere i fase 1 og 2 kan pålægges opholds- og meldepligt af Hjemrejse-
styrelsen i medfør af hjemrejseloven.
For så vidt angår opholds- og meldepligt pålagt i medfør af hjemrejseloven, er ud-
gangspunktet, at dette alene vil omfatte afviste asylansøgere i fase 3. Overtrædelse
af opholds- og meldepligt, der efter hjemrejseloven er pålagt afviste asylansøgere i
fase 3, der eksempelvis ikke medvirker til deres udrejse, straffes efter hjemrejselo-
vens § 23, stk. 1, med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel
indtil 4 måneder.
Der kan imidlertid også pålægges asylansøgere i fase 1 og 2, der f.eks. også er doms-
udviste, opholds- og meldepligt i medfør af hjemrejseloven. I så fald pålægges plig-
terne i medfør af det skærpede kontrolregime som følge af udvisningen. Overtræ-
delse af opholds- og meldepligt pålagt i medfør af det skærpede kontrolregime i
hjemrejseloven, som kan pålægges uanset fase, straffes efter hjemrejelovens § 23,
stk. 2, med fængsel indtil 2 år.
28. oktober 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 12725
2480235
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm., om man vil retsforfølge asylansøgere i fase 1 og fase 2 for brud på opholds-og meldepligten på noget tidspunkt
Under særligt skærpende omstændigheder straffes overtrædelse af pålæg nævnt i
hjemrejselovens § 23, stk. 2, med fængsel indtil 4 år, jf. straffelovens § 143.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
om retsforfølgning af evt. brud på pligter pålagt i medfør af hjemrejseloven anmo-
det Hjemrejsestyrelsen om bidrag.
Hjemrejsestyrelsen har oplyst følgende:
”Hjemrejsestyrelsen
foretager løbende kontrol af, om udlændinge, der
er pålagt kontrolforpligtelser, herunder i medfør af det skærpede kon-
trolregime, overholder disse.
Hvis Hjemrejsestyrelsen konstaterer, at f.eks. en asylansøger, der til-
lige er domsudvist, og som er pålagt kontrolforpligtelser i medfør af
det skærpede kontrolregime, har overtrådt sine kontrolforpligtelser,
anmelder styrelsen forholdet til politiet.
Når en afvist asylansøger i fase 3 søger om at få sin asylsag genoptaget
og får processuelt ophold under sagens behandling i Flygtningenæv-
net, overgår den pågældende til fase 2.
Hvis Hjemrejsestyrelsen
før den afviste asylansøger overgik fra fase
3 til fase 2 på grund af sin ansøgning om genoptagelse af asylsagen
har anmeldt den pågældende for overtrædelse af kontrolforpligtelser
for perioden, hvor den pågældende var i fase 3, vil styrelsen som ud-
gangspunkt ikke trække anmeldelserne tilbage, da de vedrører en pe-
riode, hvor udlændingen var pålagt kontrolforpligtelser.”
Som tilsvarende redegjort for i besvarelsen af 5. september 2023 på spørgsmål nr.
343 (alm. del) fra Udlændinge- og Integrationsudvalget (2022-23 (2. samling)) kan
politiet og Udlændingestyrelsen pålægge asylansøgere i fase 1 og 2 opholds- og
meldepligt i medfør af udlændingelovens § 34. Overtrædelse af pligter pålagt i med-
før af udlændingelovens § 34 kan straffes med bøde eller under skærpende om-
stændigheder med fængsel indtil 4 måneder, jf. lovens § 60, stk. 1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
om retsforfølgning af evt. brud på pligter pålagt i medfør af udlændingeloven an-
modet Justitsministeriet og Udlændingestyrelsen om bidrag.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet,
der har oplyst følgende:
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm., om man vil retsforfølge asylansøgere i fase 1 og fase 2 for brud på opholds-og meldepligten på noget tidspunkt
”Rigspolitiet kan oplyse, at politiet ikke har en politioperativ opgave i
fase 1 og 2. Politiet bistår således udelukkende udlændingemyndighe-
derne med varetagelsen af den indledende asylregistrering. Denne bi-
stand består i, at politiet ved antræffelse af en udlænding, der påberå-
ber sig asyl, foretager en søgning på udlændingen i de relevante syste-
mer med henblik på at fastlægge udlændingens identitet. Politiet regi-
strerer i den forbindelse udlændingens navn, fødedato og nationalitet,
ligesom politiet optager udlændingens foto og fingeraftryk til sagen og
forespørger på udlændingens identitet i EURODAC.
Når politiet har registreret udlændingens data og iværksat en fore-
spørgsel i EURODAC, foranlediger politiet, at asylansøgeren af egen
drift lader sig transportere til Center Sandholm med offentlig transport
ved at udlændingen i den forbindelse i medfør af udlændingelovens §
34, stk. 1, nr. 4, pålægges at give møde i Center Sandholm med henblik
på indlogering og videre sagsbehandling. Som udgangspunkt pålægger
politiet ikke den nævnte gruppe udlændinge andre foranstaltninger i
forbindelse med den indledende asylregistrering, men det vil altid
bero på en konkret og individuel vurdering, om der i særlige tilfælde
kan være et særligt behov herfor.
Det er herefter udlændingemyndighedernes opgave at påse, at udlæn-
dingen møder op i Center Sandholm, som pålagt af politiet på udlæn-
dingemyndighedernes vegne.
Hvis udlændingen ikke møder op i Center Sandholm og dermed ikke
overholder meldepligten, udarbejder udlændingemyndighederne en
administrativ sag herom, ligesom udlændingemyndighederne sender
en bistandsanmodning til politiet om at efterlyse udlændingen i KR.
Endelig bemærkes, at såfremt politiet fra udlændingemyndighederne
derudover modtager en anmeldelse af et strafbart forhold i form af
f.eks. overtrædelse af meldepligt efter udlændingelovens § 34, stk. 1,
nr. 4, vil politiet håndtere denne som i tilsvarende sager om anmel-
delse af strafbare forhold. Politiet vil således optage anmeldelsen og i
den forbindelse foretage en vurdering af grundlaget for at indlede en
efterforskning. Hvor dette er til stede, vil politiet efterforske sagen og
i det mulige omfang sikre beviser med henblik på en evt. retsforfølg-
ning af den pågældende.”
Udlændingestyrelsen har til brug for besvarelsen oplyst følgende:
”Udlændingestyrelsen
pålægger ikke asylansøgere i fase 1 og fase 2 at
tage ophold et særligt sted efter § 34 i udlændingeloven i forbindelse
med behandlingen af en asylsag, hvorfor styrelsen ikke politianmelder
for overtrædelse af denne bestemmelse. Det skyldes, at styrelsen ved
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm., om man vil retsforfølge asylansøgere i fase 1 og fase 2 for brud på opholds-og meldepligten på noget tidspunkt
indkvartering af udlændinge anvender bestemmelsen i udlændingelo-
vens § 42 a, stk. 7, som bl.a. giver mulighed for at pålægge en udlæn-
ding at tage ophold på et indkvarteringssted efter styrelsens nærmere
bestemmelse.”
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
4/4