Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2746026_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 10. august 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 343 (alm. del) efter ønske fra Helene Liliendahl Brydensholt (ALT) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 343:
Vil ministeren redegøre for, hvilken lovgivning, der medfører, at asylansøgere i fase
1 og fase 2 også pålægges opholds- og meldepligt?
Svar:
1.
Der er flere forskellige bestemmelser, der giver mulighed for at pålægge asylan-
søgere kontrolforpligtelser i form af opholds- og meldepligt.
2.
Efter udlændingelovens § 34, stk. 1, nr. 1-4, kan politiet eller Udlændingestyrel-
sen, når det må anses for nødvendigt for at sikre udlændingens tilstedeværelse,
iværksætte en række foranstaltninger, herunder opholds- og meldepligt, over for
udlændinge, indtil der er truffet afgørelse om, hvorvidt den pågældende skal afvi-
ses, udvises, overføres eller udsendes, f.eks. i forbindelse med en asylsagsbehand-
ling.
I en række tilfælde kan politiet eller Udlændingestyrelsen endvidere efter § 34, stk.
2, nr. 1-4, pålægge en udlænding meldepligt, hvis det skønnes hensigtsmæssigt for
at sikre udlændingens tilstedeværelse eller medvirken til sagens behandling. Dette
gælder eksempelvis i tilfælde, hvor en udlænding har indgivet en ansøgning om op-
holdstilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl) og ikke medvirker til sagens oplys-
ning.
3.
Der er som udgangspunkt ikke hjemmel til at pålægge asylansøgere i fase 1 og 2
opholds- og meldepligt i medfør af hjemrejseloven. Asylansøgere i fase 1 og 2 vil
dog under visse omstændigheder kunne blive pålagt opholds- og meldepligt i med-
før af hjemrejseloven – f.eks. hvis vedkommende er blevet udvist af Danmark ved
dom.
5. september 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 12781
2422734
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om, hvilken lovgivning, der medfører, at asylansøgere i fase 1 og fase 2 også pålægges opholds- og meldepligt
En asylansøger (uanset fase), som er udvist ved endelig dom efter udlændingelo-
vens §§ 22-24, kan varetægtsfængsles med henblik på at sikre udlændingens tilste-
deværelse, indtil udlændingen enten kan udsendes efter som følge af beslutningen
om udvisning efter afslag på asyl, får opholdstilladelse efter reglerne om asyl eller
opholdstilladelse på andet grundlag, jf. hjemrejselovens § 14, stk. 2.
Hvis en asylansøger (uanset fase), som er udvist ved endelig dom efter udlændin-
gelovens §§ 22-24, efter en konkret vurdering ikke varetægtsfængsles, pålægger
Hjemrejsestyrelsen som udgangspunkt udlændingen meldepligt og opholdspligt på
et udrejsecenter, medmindre særlige grunde taler derimod, jf. hjemrejselovens §§
12, stk. 3, og 13, stk. 2, nr. 2.
En udlænding vil også som udgangspunkt blive pålagt meldepligt efter hjemrejselo-
vens § 12, stk. 4, og opholdspligt efter § 13, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingens opholds-
tilladelse er bortfaldet, fordi vedkommende opholder eller har opholdt sig uden for
landet og der er grund til at antage, at udlændingen under opholdet uden for landet
deltager eller har deltaget i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare
for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den
offentlige orden, jf. udlændingelovens § 21 b, stk. 1.
Tilsvarende gælder efter hjemrejselovens § 12, stk. 4, og 13, stk. 2, nr. 4, hvis ud-
lændingen er udvist administrativt på grund af fare for statens sikkerhed eller fordi
vedkommende på anses som en alvorlig trussel mod den offentlige orden, sikker-
hed eller sundhed, jf. udlændingelovens § 25.
Dette vil være tilfældet, uanset om vedkommende har en verserende ansøgning
om asyl.
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
2/2