Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2743353_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 14. juli 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 325 (Alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel Bjørn
(DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 325:
Vil ministeren kommentere på, at det i et offentligt Facebook-opslag af 31. maj
2023 fremgår, at en ung kurder, bosat på syvende år i København og med flygtnin-
gestatus, på lovlig vis kunne besøge sin familie i Irak på en måneds ferie? Og vil
ministeren i opfølgning herpå redegøre for, om flygtninge på lovlig vis kan tage på
en måneds ferie i det land, som de på baggrund af har fået asylbeskyttelse i Dan-
mark? Vil ministeren i bekræftende fald redegøre for, hvor mange påståede flygt-
ninge, der har fået lov til dette?
Svar:
Jeg vil indledningsvis understrege, at jeg ikke kender opslaget på Facebook, og at
jeg som udgangspunkt er tilbageholdende med at kommentere konkrete sager.
Generelt kan jeg oplyse, at det ikke er ulovligt for udlændinge med opholdstilla-
delse efter reglerne om asyl at tage på ferie i hjemlandet. Der kan imidlertid have
konsekvenser for den meddelte opholdstilladelse, såfremt denne persongruppe ta-
ger på ferie i hjemlandet.
Der henvises til Udlændinge- og Integrationsministeriets besvarelse af 24. august
2023 af spm. 310 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg for
så vidt angår de gældende regler for adgangen til flygtninges ferierejser til hjemlan-
det.
2. Til brug for besvarelsen har Udlændinge- og Integrationsministeriet indhentet
bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Udlændinge med opholdstilladelse i Danmark efter udlændingelovens §§ 7 el-
ler 8, stk. 1 eller 2, er berettiget til at få udstedt et rejsedokument for flygtninge
(konventionspas) eller et fremmedpas af Udlændingestyrelsen.
30. august 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 11834
2406870
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 325: MFU spm., om flygtninge på lovlig vis kan tage på en måneds ferie i det land, som de på baggrund af har fået asylbeskyttelse i Danmark
Konventions- og fremmedpas, der udstedes til en udlænding med tidsbegrænset
opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7 eller 8, stk. 1 eller 2, skal forsynes
med en rejsebegrænsning, som medfører, at passet ikke er gyldigt for rejse til
det eller de lande, hvor udlændingen risikerer forfølgelse.
Dette gælder desuden for konventions- og fremmedpas, der udstedes til en ud-
lænding med permanent opholdstilladelse, når der ikke er forløbet 10 år fra det
tidspunkt, hvor opholdstilladelsen efter udlændingelovens §§ 7 eller 8, stk. 1 el-
ler 2, er meddelt første gang.
Reglerne om rejsebegrænsning, og ophævelse heraf, fremgår af § 8, stk. 4-6, i
bekendtgørelse nr. 1206 af 23. august 2022 om udlændinges adgang her til lan-
det (udlændingebekendtgørelsen).
En rejsebegrænsning kan ophæves permanent, når den pågældende bliver med-
delt permanent opholdstilladelse, og der er gået 10 år fra det tidspunkt, hvor
opholdstilladelsen som flygtning er meddelt første gang. Som udgangspunkt vil
Udlændingestyrelsen af egen drift ophæve en rejsebegrænsning, såfremt styrel-
sen ved behandlingen af en ansøgning om udstedelse eller forlængelse af kon-
ventions- eller fremmedpas konstaterer, at disse betingelser er opfyldt. En så-
dan ophævelse af en rejsebegrænsning sker således uden forudgående ansøg-
ning herom.
En rejsebegrænsning kan endvidere ophæves midlertidigt efter ansøgning,
selvom betingelserne for at få ophævet rejsebegrænsningen permanent ikke er
til stede.
For at Udlændingestyrelsen kan tillade ophævelse af en rejsebegrænsning efter
ansøgning, skal ansøgningen indeholde oplysninger om:
1. det nærmere formål med ophævelsen af rejsebegrænsningen,
2. hvorvidt den pågældende finder at kunne indrejse og opholde sig pro-
blemfrit i det eller de lande, der er nævnt rejsebegrænsningen, og i gi-
vet fald om baggrunden herfor, og
3. tidspunktet for rejsen til det eller de lande, der er nævnt i rejsebe-
grænsningen, og det forventede tidspunkt for den pågældendes tilba-
gevenden til Danmark.
Ophæves en rejsebegrænsning efter ansøgning, og vender den pågældende til-
bage til Danmark efter at have været udrejst til det eller de lande, hvor udlæn-
dingen risikerer forfølgelse, skal den pågældende sende sit konventions- eller
fremmedpas til Udlændingestyrelsen. Passet forsynes herefter på ny med en rej-
sebegrænsning, medmindre den pågældendes opholdstilladelse inddrages med
henvisning til, at grundlaget for opholdstilladelsen eksempelvis ikke længere er
til stede. Ophæves en rejsebegrænsning efter ansøgning, men udrejser udlæn-
dingen ikke til det eller de lande, hvor udlændingen risikerer forfølgelse, skal
passet også sendes til Udlændingestyrelsen og forsynes med rejsebegrænsnin-
gen på ny.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 325: MFU spm., om flygtninge på lovlig vis kan tage på en måneds ferie i det land, som de på baggrund af har fået asylbeskyttelse i Danmark
2743353_0003.png
Udlændingestyrelsen kan oplyse, at der i perioden 1. januar 2013 til 23. juli 2023
er indgivet 430 ansøgninger til Udlændingestyrelsen om ophævelse af rejsebe-
grænsning i fremmed- og konventionspas. Heraf er 426 ansøgninger pr. 23. juli
2023 afsluttet.
Tabel 1:
Afsluttede sager om ophævelse af rejsebegrænsning er fordelt på sags-
udfald:
Sagsudfald
Antal
Tilladelse
369
Afslag
21
Afsluttet uden afgørelse*
36
I alt
426
*Omfatter fx sager, der er frafaldet eller hvor udlændingens opholdstilladelse er
udløbet.
Opgørelsen over ansøgninger for 2013 til og med 2022 er endelig med efterføl-
gende manuel korrektion, mens opgørelsen for 2023 er foreløbig og er opgjort
på baggrund af registreringer i udlændingemyndighedernes elektroniske sags-
behandlingssystem pr. 23. juli 2023.
Opgørelsen over afsluttede sager er foreløbig og er opgjort på baggrund af regi-
streringer i udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem
pr. 23. juli 2023.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed,
da det elektroniske sagsbehandlingssystem er opbygget som et journaliserings-
og sagsstyringssystem og ikke som et egentligt statistiksystem.”
Kaare Dybvad Bek
/
Ninna Kirstine Engelbrecht
Side
3/3