Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2743349_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 310
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. juli 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 310 (Alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel Bjørn
(DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed endeligt besvares.
Spørgsmål nr. 310:
Vil ministeren redegøre for, om der kan tilvejebringes hjemmel til, at Udlændinge-
styrelsen automatisk bliver notificeret, hvis eksempelvis en iraker med asylstatus i
Danmark bestiller en flyrejse til Irak fra en dansk eller europæisk lufthavn?
Svar:
1. Tilvejebringelse af en hjemmel til, at Udlændingestyrelsen automatisk bliver no-
tificeret, når en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2 (asyl), bestiller en flyrejse fra en dansk eller europæ-
isk lufthavn til hjemlandet, giver anledning til afklaring af en række problemstillin-
ger. Der vil bl.a. skulle foretages en dybdegående juridisk undersøgelse af, i hvilket
omfang en sådan hjemmel kan etableres, herunder om det skal ske i regi af EU.
Derudover vil det umiddelbart kræve et større internationalt samarbejde, herunder
med private aktører.
Jeg er altid åben over for at se på, om der er behov for at skærpe reglerne på ud-
lændingeområdet, men jeg har ikke for nuværende planer om at gå videre med
tilvejebringelse af en sådan hjemmel. Regeringen forventer dog i oktober at frem-
sætte et lovforslag, der giver mulighed for at inddrage en opholdstilladelse på bag-
grund af reglerne om asyl, såfremt den pågældende har rejst på ferie eller andet
korterevarende ophold i hjemlandet – også efter 10 års ophold i Danmark.
2. Udlændinge- og Integrationsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen
indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende om de gæl-
dende regler for flygtninges ferierejser til hjemlandet:
”a. Det fremgår af udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, at en tidsbegrænset
eller tidsubegrænset opholdstilladelse altid kan inddrages, når en flygtning
rejser på ferie eller andet korterevarende ophold til det land, hvor den
Side
1/3
24. august 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 11820
2406891
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 324: MFU spm., om det er eller bør være strafbart for flygtninge med asylstatus i Danmark at rejse hjem på ferie uden tilladelse
myndighed, der har givet opholdstilladelsen, har fundet, at flygtningen ri-
sikerer forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, og forholdene, der
har begrundet opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan måde, at
flygtningen ikke længere risikerer sådan forfølgelse, jf. udlændingelovens
§ 7 og § 8, stk. 1 og 2.
Videre fremgår det af udlændingelovens § 19, stk. 3, at en opholdstilla-
delse kan inddrages efter udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, indtil 10 år
efter det tidspunkt, hvor opholdstilladelsen er meddelt første gang. Ved
afgørelse om inddragelse af en opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 19, stk. 2, nr. 4, skal det tillægges betydelig vægt, at flygtningen ved fri-
villigt at rejse til det land, hvor den myndighed, der har givet opholdstilla-
delsen, har fundet, at flygtningen risikerer forfølgelse omfattet af udlæn-
dingelovens § 7, selv har skabt en formodning om, at de forhold, der har
begrundet opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan måde, at flygt-
ningen ikke længere risikerer forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7 og § 8,
stk. 1 og 2.
b. Udlændingestyrelsen kan løbende blive bekendt med oplysninger om
eller indikationer på, at en flygtning med opholdstilladelse efter udlændin-
gelovens § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, har foretaget rejser af kortere eller
længere varighed til hjemlandet. Styrelsen kan bl.a. blive bekendt med
dette via indberetninger fra politi og kommuner, ligesom det kan fremgå
af ansøgninger om familiesammenføring eller af oplysninger afgivet af
flygtninge i forbindelse med styrelsens behandling af sager om forlæn-
gelse af asyltilladelser, at flygtninge har foretaget rejser til hjemlandet.
Når Udlændingestyrelsen bliver bekendt med eller ser indikationer på, at
en flygtning har foretaget rejser til hjemlandet, vurderer styrelsen, om der
er grundlag for at inddrage den pågældendes opholdstilladelse. I givet fald
indkaldes flygtningen til en samtale, hvor det søges belyst, om den pågæl-
dende har foretaget rejser til hjemlandet, og om forholdene, der har be-
grundet flygtningens opholdstilladelse, derved har ændret sig på en sådan
måde, at den pågældende ikke længere risikerer asylbegrundende forføl-
gelse ved en tilbagevenden til hjemlandet.
Hvis det kan lægges til grund, at en flygtning har været rejst til hjemlandet,
er der en formodning for, at forholdene, der har begrundet opholdstilla-
delsen, har ændret sig. Det er herefter op til flygtningen selv at sandsyn-
liggøre, at den pågældende fortsat risikerer asylbegrundende forfølgelse
ved en tilbagevenden til hjemlandet.
Det bemærkes, at det forhold, at en flygtning har været rejst til sit hjem-
land, ikke nødvendigvis i sig selv er udtryk for, at flygtningen ikke længere
risikerer forfølgelse ved en tilbagevenden til sit hjemland. Der lægges ved
vurderingen heraf bl.a. vægt på, om flygtningen har oplevet konflikter un-
der sit ophold i hjemlandet, hvor i hjemlandet flygtningen har opholdt sig,
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 324: MFU spm., om det er eller bør være strafbart for flygtninge med asylstatus i Danmark at rejse hjem på ferie uden tilladelse
begrundelsen for rejsen, og om flygtningen vil kunne udsendes til sit hjem-
land, jf. udlændingelovens § 31.
Efter udlændingelovens § 31 må en udlænding ikke udsendes til et land,
hvor den pågældende risikerer dødsstraf eller at blive underkastet tortur
eller umenneskelig eller nedværdigende behandling, eller hvor den pågæl-
dende risikerer forfølgelse af de i flygtningekonventionen af 28. juli 1951,
artikel 1 A, nævnte grunde, eller hvor udlændingen ikke er beskyttet mod
videresendelse til et sådant land.”
Kaare Dybvad Bek
/
Ninna Kirstine Engelbrecht
Side
3/3