Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2667600_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 6. februar 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 32 (Alm. del) efter ønske fra Brigitte Klintskov Jerkel (KF) til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 32:
Hvor er der hjemmel til at lave praksisændring vedrørende forretningsvisum til
Danmark?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har forstået spørgsmålet sådan, at spørge-
ren forudsætter, at der er sket en praksisændring vedrørende udstedelse af forret-
ningsvisum til Danmark. Ministeriet skal i den forbindelse henvise til den samtidige
besvarelse af spørgsmål nr. 30 (Alm. del) fra Udlændinge- og Integrationsudvalget,
hvoraf følger, at Udlændingestyrelsen har skærpet fokus på at vurdere, i hvilke til-
fælde ansøgere om forretningsvisum skal deltage i aktiviteter af en karakter, som
kræver, at ansøgerne har en arbejdstilladelse, men at det skærpede fokus ikke er
udtryk for en ændring af Udlændingestyrelsens praksis for vurderingen af betingel-
serne for meddelelse af forretningsvisum, ligesom Udlændingestyrelsen ikke har
skærpet sin fortolkning af de eksisterende regler på området.
I forhold til hjemmel for udstedelse af forretningsvisum har Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen, som har oplyst
følgende:
”1. De overordnede rammer for dansk visumpraksis er fastlagt af en
række fælles europæiske regler som følge af Danmarks deltagelse i
Schengensamarbejdet. Ansøgninger om visum til Danmark behandles
således i overensstemmelse med visumkodeks (Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 810/2009 af 13. juli 2009 om en fælles-
skabskodeks for visa med senere ændringer).
Visumkodeks suppleres af visumhåndbogen (Europa-Kommissionens
afgørelse af 19. marts 2010 med senere ændringer om en håndbog om
27. februar 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 2432
2216907
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om hvor der er hjemmel til at lave praksisændring vedrørende forretningsvisum til Danmark
behandling af visumansøgninger og ændring af udstedte visa), som in-
deholder vejledende retningslinjer for den praktiske anvendelse af vi-
sumkodeksen. Håndbogen er ikke bindende for myndighederne, men
indeholder væsentlige fortolkningsbidrag og tilstræber en ensartet an-
vendelse af reglerne.
2.
De nationale regler om udlændinges indrejse og ophold i Danmark
findes i:
Udlændingeloven (lovbekendtgørelse nr. 1205 af 25. august 2022),
som bl.a. indeholder en række grundlæggende bestemmelser om
visumfritagelse og visumpligt (§§ 1-3 a), om forskellige typer visum
(§§ 4-4 b), om tildeling af karens ved misbrug af visumsystemet (§
4 c) og om kompetencefordelingen på visumområdet (§§ 46-47 b).
Udlændingebekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1206 af 23. au-
gust 2022 om udlændinges adgang her til landet), som bl.a. inde-
holder bestemmelser om fritagelse for krav om arbejdstilladelse.
Visumbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1454 af 25. november
2022 om udlændinges adgang til Danmark på grundlag af visum),
som bl.a. indeholder uddybende bestemmelser om visumpligt og
visumfritagelse, om indgivelse af ansøgninger om visum, om be-
tingelser for udstedelse af visum, om de grundlæggende hensyn i
sagsbehandlingen og om sagsfordelingen mellem de involverede
myndigheder.
Visumvejledningen (Udlændinge- og Integrationsministeriets vej-
ledning nr. 9565 af 28. juni 2021 om behandling af ansøgninger om
visum til Danmark), som indeholder de overordnede retningslinjer
for behandlingen af repræsentationernes og Udlændingestyrel-
sens sagsbehandling.
3.
Udlændingestyrelsen tilrettelægger i øvrigt sagsbehandlingen i
overensstemmelse med de konkrete afgørelser fra Udlændingenæv-
net, som er klageinstans for Udlændingestyrelsens afgørelser på vi-
sumområdet.”
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
2/2