Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2742854_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 5. juli 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 292 (Alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel Bjørn (DF)
til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 292:
Vil ministeren oplyse, om Danmark er forpligtet til at sikre at give udlændinge op-
holdstilladelse med opsættende virkning, når de har indgivet en ansøgning om op-
holdstilladelse, og vil ministeren redegøre for, om denne ordning kan udnyttes til
processuelt ophold, hvor udlændinge som ved, at de ikke opfylder betingelserne,
bevidst kan spekulere i at kunne opholde sig i Danmark under sagsbehandlingen af
en ansøgning om opholdstilladelse, som de ved, at de ikke har ret til?
Svar:
Den første del af spørgsmålet er forstået således, at der ønskes svar på, hvorvidt
Danmark som følge af internationale forpligtelser er forpligtet til at meddele en ud-
lænding, der har indgivet en ansøgning om opholdstilladelse i Danmark, processuelt
ophold under sagens behandling, og i forlængelse deraf hvorvidt Danmark er for-
pligtet til at tillægge en klage over afslag på en sådan ansøgning opsættende virk-
ning.
1.
Det kan indledningsvist oplyses, at processuelt ophold ikke er en opholdstilla-
delse, men indebærer, at en udlænding under behandlingen af en ansøgning om
opholdstilladelse har ret til at opholde sig i landet, mens sagen behandles. Opsæt-
tende virkning indebærer, at en udlænding, der påklager en afgørelse, stilles som
om, at afgørelsen ikke var truffet. Således beholder udlændingen den retsstilling,
som den pågældende havde, inden afgørelsen blev truffet.
2.
Det kan endvidere oplyses, at en udlænding ikke må udsendes til et land eller
område, hvor vedkommendes liv eller frihed vil være truet på grund af den pågæl-
dendes race, religion, nationalitet, tilhørsforhold til en særlig social gruppe eller po-
litiske anskuelser, eller hvor den pågældende risikerer dødsstraf eller at blive un-
derkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf, el-
ler hvor udlændingen ikke er beskyttet mod videresendelse til et sådant land (re-
foulementsforbuddet). Det følger af Flygtningekonventionens artikel 33, stk. 1, og
Side 1/3
29. august 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 11208
2405346
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 292: Spm., om Danmark er forpligtet til at sikre at give udlændinge opholdstilladelse med opsættende virkning, når de har indgivet en ansøgning om opholdstilladelse
artikel 3 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) om forbud mod
tortur og anden nedværdigende behandling.
Det vil derfor ikke være muligt inden for rammerne af Danmarks internationale for-
pligtelser at udsende en udlænding, der har søgt asyl i Danmark, til det land, hvor
vedkommende oplyser at være forfulgt eller risikere at blive udsat for behandling i
strid med Flygtningekonventionen eller, inden asylansøgningen er realitetsbehand-
let. På den baggrund meddeles asylansøgere processuelt ophold i Danmark under
sagens behandling.
Endvidere følger det af EMRK artikel 13, at enhver, hvis rettigheder og friheder efter
EMRK er blevet krænket, skal have adgang til effektive retsmidler herimod for en
national myndighed. Når det gælder sager om udsendelse af personer, som oplyser
at være i risiko for behandling i strid med EMRK artikel 3 i det land, hvortil der skal
ske udsendelse, omfatter kravet om effektive retsmidler tillige adgangen til at få
klagen tillagt opsættende virkning. Bl.a. på denne baggrund tillægges klager over
afslag på asyl opsættende virkning.
Såfremt Udlændingestyrelsen i forbindelse med indgivelse af en asylansøgning vur-
derer, at en anden medlemsstat er ansvarlig for at behandle asylansøgningen, føl-
ger det af Dublinforordningen, at der også i disse sager skal være adgang til effek-
tive retsmidler fsva. afgørelsen om overførslen. Det vil sige, at en klage over over-
førsel efter Dublinforordningen også tillægges opsættende virkning, indtil Flygtnin-
genævnet har truffet en endelig afgørelse.
3.
Ud over ansøgninger om asyl meddeles processuelt ophold i en række andre an-
søgningssager, ligesom påklage af en afgørelse i disse sager kan tillægges opsæt-
tende virkning. Dette har bl.a. afsæt i Danmarks internationale forpligtelser.
3.1.
I medfør af udlændingelovens § 9 b, stk. 1, kan der efter ansøgning gives op-
holdstilladelse til en udlænding, der uden for de i § 7, stk. 1 og 2, nævnte tilfælde
befinder sig i en sådan situation, at væsentlige hensyn af humanitær karakter afgø-
rende taler for at imødekomme ansøgningen.
En ansøgning om humanitær opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b, stk. 1,
medfører ikke, at udlændingen har ret til at opholde sig her i landet under ministe-
riets behandling af sagen. Kun hvis ministeriet finder, at der foreligger ganske sær-
lige grunde, meddeles udlændingen processuelt ophold, jf. udlændingelovens § 33
a, stk. 3, nr. 2. Dette er tilfældet, hvis der på baggrund af de foreliggende oplysnin-
ger er konkret grund til at antage, at pågældende vil blive meddelt humanitær op-
holdstilladelse. Ubegrundede ansøgninger eller ansøgninger, hvor udlændingen be-
buder først at ville fremkomme med lægelige oplysninger og anbringender på et
senere tidspunkt, vil således som udgangspunkt ikke medføre, at ansøgeren med-
deles processuelt ophold.
Efter praksis gives humanitær opholdstilladelse navnlig til personer, der lider af fy-
siske eller psykiske sygdomme af meget alvorlig karakter.
Side 2/3
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 292: Spm., om Danmark er forpligtet til at sikre at give udlændinge opholdstilladelse med opsættende virkning, når de har indgivet en ansøgning om opholdstilladelse
Der er ikke efter internationale konventioner og traktater en ret for udlændinge til
at opholde sig i et land, hvor de pågældende ikke er statsborgere alene med hen-
visning til, at de pågældende modtager eller ønsker at modtage medicinsk behand-
ling i dette land.
Under helt særlige omstændigheder kan udsendelse af en udlænding på grund af
tvingende humanitære grunde imidlertid udgøre en krænkelse af EMRK artikel 3,
hvorefter ingen må underkastes tortur og ej heller umenneskelig eller vanærende
behandling eller straf. Herunder har Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
(EMD) vurderet, at myndighederne i medlemsstaterne i meget ekstraordinære til-
fælde skal vurdere, om der er tilstrækkelig og passende behandling tilgængelig i
hjemlandet til behandling af en ansøger, der lider af en alvorlig sygdom, så vedkom-
mende ikke udsættes for behandling i strid med EMRK artikel 3.
3.2.
En ansøgning om opholdstilladelse som familiesammenført eller efter studie-
eller erhvervsordningerne m.v. kan som udgangspunkt kun indgives her i landet,
hvis ansøgeren allerede har ophold i Danmark på grundlag af en opholdstilladelse,
et visum eller visumfrit ophold eller i medfør af EU-reglerne, og hvis ingen særlige
grunde taler herimod. Når ansøgningen tillades indgivet her i landet, har ansøgeren
ret til processuelt ophold under udlændingemyndighedernes behandling af ansøg-
ningen.
En ansøgning fra en udlænding, der opholder sig ulovligt i Danmark, har fået fastsat
en udrejsefrist eller har en anden ansøgning om opholdstilladelse under behand-
ling, kan derimod kun tillades indgivet her i landet, hvis Danmarks internationale
forpligtelser kan tilsige det. Dog kan en ansøgning om opholdstilladelse på studie-
eller erhvervsområdet m.v. tillades indgivet her i landet under et ulovligt ophold,
hvis det ulovlige ophold skyldes omstændigheder, der ikke kan lægges udlændingen
til last, eller hvis der foreligger undskyldelige omstændigheder og afvisning af an-
søgningen vil få uforholdsmæssige konsekvenser for udlændingen eller udlændin-
gens herboende familie.
4.
Jeg kan selvsagt ikke udelukke, at der er udlændinge, som spekulerer i at kunne
opholde sig i Danmark under sagsbehandlingen af en ansøgning om opholdstilla-
delse. Samtidig mener jeg bestemt, at vi i Danmark har velfungerende system, der
ikke skaber et incitament for at søge mod Danmark for at udnytte reglerne om pro-
cessuelt ophold.
Kaare Dybvad Bek
/
Ninna Kirstine Engelbrecht
Side 3/3