Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2738387_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 22. juni 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 261 (alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 261:
Hvad mener ministeren om, at udlændinge kan få op til flere advarsler om udvis-
ning, der aldrig i realiteten bliver effektueret, og mener ministeren, at der er er tale
om en uærlig udvisningspraksis, og hvad mener ministeren, at denne udvisnings-
praksis betyder for danskernes tillid til myndighederne?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at det følger af udlændinge-
lovens udvisningsregler, at en udlænding, der
kan
udvises efter bl.a. udlændingelo-
vens §§ 22-24,
skal
udvises, medmindre det med sikkerhed vil være i strid med Dan-
marks internationale forpligtigelser, jf. udlændingelovens § 26, stk. 2.
Er der i medfør af udlændingelovens § 26, stk. 2, ikke grundlag for at udvise en
udlænding efter §§ 22-24, tildeles udlændingen en advarsel, jf. udlændingelovens
§ 24 b.
Det følger videre af udlændingelovens § 24 b, at hvis den pågældende begår nyt
strafbart forhold, vil der ved en afgørelse om udvisning ved dom på det tidspunkt
skulle lægges vægt på, om udvisning må anses for særlig påkrævet, fordi den på-
gældende ikke tidligere er udvist af den grund, at dette med sikkerhed vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser, jf. § 26, stk. 2.
Det kan endeligt oplyses, at det følger af praksis fra Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstol, at en afgørelse om udvisning skal stå i rimeligt forhold til det for-
mål, udvisningen skal varetage, dvs. udvisningen skal være proportional. I den vur-
dering skal der bl.a. lægges vægt på kriminalitetens art og grovhed, varigheden af
udlændingens ophold i bopælslandet, udlændingens familiesituation, tidligere be-
gået kriminalitet mv. Den vægt, der må lægges på de enkelte kriterier, varierer efter
den enkelte sags konkrete omstændigheder, hvorfor der ved hver straffesag skal
foretages en konkret vurdering af, om udvisning i det enkelte tilfælde vil være i strid
Side
1/2
11. august 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 10307
2375547
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 261: MFU spm. om, hvad ministeren mener om, at udlændinge kan få op til flere advarsler om udvisning, der aldrig i realiteten bliver effektueret, og mener ministeren, at der er er tale om en uærlig udvisningspraksis, og hvad mener ministeren, at denne udvisningspraksis betyder for danskernes tillid til myndighederne?
med konventionen. I den vurdering kan det tale for, at udvisningen er proportional,
hvis udlændingen tidligere er meddelt en advarsel om udvisning.
Det har således betydning, at en udlænding tidligere har modtaget en advarsel om
udvisning, men det er dog ikke et krav, at der skal foreligge en tidligere advarsel om
udvisning for, at der kan ske udvisning.
Afgørelsen af, om der i en konkret sag kan ske udvisning ved dom, træffes af dom-
stolene på baggrund af en konkret vurdering i forbindelse med straffesagen.
2.
Det er regeringens holdning, at udlændinge, der begår alvorlig kriminalitet, ikke
er velkomne i Danmark, og at flest muligt kriminelle udlændinge skal udvises inden
for konventionerne. Konventionerne er det bedste retsgrundlag for at skabe en
bedre verdensorden, hvor hvert enkelt individ og mindre lande også har rettighe-
der. Som et lille land har Danmark en selvstændig national interesse i, at det regel-
baserede internationale samfund fungerer.
3.
Jeg mener, at det er en central værdi, at vi i Danmark har tillid til vores myndig-
heder, og til at myndighederne træffer afgørelser inden for konventionernes ram-
mer.
Kaare Dybvad Bek
/
Øzlem Akar
Side
2/2