Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2732380_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. juni 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 237 (Alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 237:
På hvilken måde mener ministeren, at EU’s asyl- og migrationsaftale af 8. juni 2023
bringer EU tættere på at etablere modtagecentre i eksempelvis Afrika, hvortil der
kan sendes asylansøgere, der ingen tilknytning har til det land, hvor centret ligger,
og hvor der derefter kan foregå asylsagsbehandling? Der henvises til artiklen ”Mi-
nister ser ’lille åbning’ for Rwanda-model efter EU-asylaftale” fra dr.dk den 9. juni
2023.
Svar:
Overordnet anser jeg det for meget positivt, at det har været muligt at nå til enig-
hed om Rådets mandat til at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet om to
kerneforslag under Migrations- og asylpagten. Det viser, at det er muligt at nå til
enighed blandt EU-medlemsstaterne på migrationsdagsordenen.
Det er dog klart, at vi fra regeringens side helst havde set, at det allerede eksiste-
rende krav om en forbindelse mellem en asylansøger og et sikkert tredjeland, som
en medlemsstat ønsker at overføre denne til, blev fjernet, sådan at de øvrige EU-
medlemsstater har tilsvarende mulighed som Danmark ift. overføre asylansøgere
til et sikkert tredjeland.
Ikke desto mindre er der som noget nyt lagt op til, at konceptet om et ”sikkert tred-
jeland” skal evalueres et år efter asylprocedureforordningens ikrafttræden. Endvi-
dere er der lagt op til en ny tekst i præamblen. Heraf fremgår det, at det er op til
medlemsstaterne at beslutte at anvende konceptet om et ”sikkert tredjeland”, li-
gesom der er indsat en række forhold, der kan medføre, at der foreligger en forbin-
delse mellem en asylansøger og et sikkert tredjeland, f.eks. ophold i det pågæl-
dende land. Præambulare betragtninger er ikke i sig selv juridisk bindende, men
udgør et fortolkningselement. Det vil i sidste ende være op til EU-Domstolen at for-
tolke de nye regler, herunder konceptet om et ”sikkert tredjeland” og kravet om et
link.
Side
1/2
3. juli 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Migrationssamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 9454
2357924
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 239: Spm., om ministeren uddybe sin udtalelse Jeg er nok mest overrasket over, at man begynder at åbne for "sikre tredjelande", det som vi i Danmark kender som Rwanda-diskussionen
Vi er ydermere i tæt kontakt med en række EU-medlemsstater, som er interesseret
i eller støtter op om behovet for at adressere irregulær migration og se på nye løs-
ninger. Det kunne f.eks. være migrationspartnerskaber med andre lande inspireret
af EU-Tyrkiet erklæringen eller initiativer med særligt fokus på at redde personer i
havsnød.
Kaare Dybvad Bek
/
Grith Nørgaard
Side
2/2