Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2732326_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. juni 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 236 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 236:
Vil ministeren redegøre for indholdet af EU’s nye asyl- og migrationsaftale af 8.
juni 2023?
Svar:
På Rådsmødet den 8. juni 2023 blev der opnået enighed blandt EU-landene om Rå-
dets mandat til at indgå forhandlinger med Europa-Parlamentet for så vidt angår to
forslag under Migrations- og asylpagten: forslag til forordning om asyl- og migrati-
onsforvaltning og forslag til asylprocedureforordning.
For så vidt angår forordning om asyl- og migrationsforvaltning er forslaget omfattet
af retsforbeholdet, men Danmark kan som følge af parallelaftalen med EU om Dub-
lin- og Eurodac-forordningerne deltage i de dele af forordningen, der vedrører fast-
læggelse af ansvaret for at behandle en asylansøgning.
Forordningsforslaget sigter mod at etablere en fælles ramme, der grundfæster prin-
cipperne om solidaritet og rimelig ansvarsfordeling mellem medlemsstaterne. For-
slaget erstatter den nuværende Dublinforordning samt etablerer en solidaritetsme-
kanisme mhp. at yde støtte til medlemsstater under migrationspres. Formålet er at
etablere en fælles ramme, der både internt og eksternt bidrager til den samlede
tilgang til migrationsstyring i EU.
I forhold til forslagets Dublinbestemmelser vil ansvarsfristen for irregulær indrejse
ophøre efter 2 år i modsætning til de nugældende regler, hvor fristen er 12 måne-
der. Med rådsmandatet foreslås etableret en ny ansvarskategori, hvor ansvar for
en asylansøger, der er irregulært indrejst som følge af en eftersøgnings- og red-
ningsaktion til havs, vil ophøre efter 12 måneder. Herudover foreslås etableret en
ny regel for ophør af ansvar for personer, der har fået afslag i grænseproceduren.
Ansvaret for disse personer vil med forslaget ophøre 15 måneder efter afslag i
Side
1/2
3. juli 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Migrationssamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 9453
2357906
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 236: Spm., om indholdet af EU’s nye asyl- og migrationsaftale af 8. juni 2023
grænseproceduren. Der fastsættes derimod med forslaget en længere frist for Dub-
linoverførsler mellem medlemsstaterne i den situation, hvor en person eksempelvis
forsvinder. Her foreslås fristen udvidet til tre år.
Der blev ligeledes opnået enighed om, at forslaget skal indeholde en fleksibel soli-
daritetsmekanisme. Denne del af forordningsforslaget er omfattet af retsforbehol-
det, hvorfor Danmark er ikke bundet af forslagets bestemmelser herom. Det, at
mekanismen vil være fleksibel, betyder, at forskellige solidaritetsbidrag vil kunne
anses for at være ligeværdige, og at hver medlemsstat vil kunne beslutte hvilken
type solidaritet, man ønsker at yde. Solidaritetsmekanismen indeholder således
både mulighed for solidaritet gennem omfordeling, gennem finansiering, samt gen-
nem alternative bidrag som f.eks. personel eller materiel.
For så vidt angår forslaget til asylprocedureforordning, er det i sin helhed er omfat-
tet af retsforbeholdet. Danmark er således ikke omfattet af forslaget. I rådsman-
datet var der enighed om at oprette en obligatorisk grænseprocedure hvor perso-
ner, der har en nationalitet, hvor asylanerkendelsesprocenten ligger under 20 vil få
deres ansøgning behandlet i en hurtig og effektiv procedure, der som udgangspunkt
ikke må vare mere end 12 uger. Medlemslandene forpligtes med forslaget til at
have en behørig kapacitet til at kunne behandle et afgrænset antal sager i grænse-
proceduren på ethvert givent tidspunkt. Dette fastsættes ud fra et samlet tal på
30.000 sager.
I forlængelse heraf foreslås indført en smidigere grænseprocedure for tilbagesen-
delse. Gennemføres den ikke inden for 12 uger, vil de almindelige regler herfor
finde anvendelse. Når en person får sin sag behandles i grænseproceduren for til-
bagesendelse, gives vedkommende ikke adgang til medlemsstaternes territorie.
Efter forslaget til asylprocedureforordning, som man blev enige om i Rådet skal der
fortsat – ligesom det i dag fremgår af det gældende asylproceduredirektiv – fore-
ligge en såkaldt forbindelse mellem en asylansøger og et sikkert tredjeland, som en
EU-medlemsstat ønsker at overføre den pågældende asylansøger til.
Forhandlingerne med Europa-Parlamentet om forslagene er igangværende.
Kaare Dybvad Bek
/
Eydbjørn Djurhuus
Side
2/2