Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2716038_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samråd C
Hvornår:
Den 23. maj 2023 kl. 13.15
DET TALTE ORD GÆLDER
Tekst:
Hvordan forholder ministeren sig til indhold og anbefalin-
ger i Røde Kors nyeste rapport om børns og familiers triv-
sel på Udrejsecenter Avnstrup, og hvad vil ministeren
gøre for at øge trivslen blandt børnene og familierne?
24. april 2023
Sags nr.
Akt-id
2023 - 6972
2294970
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 23/5-23, jf. samrådsspm. C.
2716038_0002.png
2
Tale:
[Indledning]
Tak for spørgsmålet.
Jeg vil gerne lægge ud med at sige, at det selvfølgelig er
enormt trist, at der er børn, der mistrives på Udrejsecenter
Avnstrup.
Vi er bare også nødt til at holde fast i, at vi her taler om
familier uden lovligt ophold, heriblandt afviste asylansø-
gere.
Familierne skal udrejse af Danmark. Grunden til at bør-
nene kommer i klemme er, at deres forældre ikke følger
myndighedernes afgørelse om at rejse hjem.
Jeg mener, forældrene har et afgørende ansvar i denne
sammenhæng.
Regeringen er selvfølgelig optaget af, at der er trygge ram-
mer for børnene. De kan ikke selv ændre på deres situation
og skal skærmes så godt som muligt.
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 23/5-23, jf. samrådsspm. C.
3
Derfor har regeringen også valgt at fastholde et udrejse-
center med særlige vilkår for børnefamilier.
Som bekendt blev børnefamilierne flyttet fra Udrejsecen-
ter Sjælsmark til Udrejsecenter Avnstrup i 2020.
Det skete bl.a. i kølvandet på Røde Kors’ rapport fra 2019
om børnenes trivsel på Udrejsecenter Sjælsmark. I den
forbindelse blev anbefalingerne i rapporten fra 2019 i vid
udstrækning implementeret.
På Avnstrup er de pædagogiske tilbud styrket. Der er vug-
gestuetilbud til alle børn på centeret. Familierne har også
fået mulighed for selv at lave mad.
Jeg kan læse i Røde Kors’ rapport, at flere af de interview-
ede fremhæver, at forandringerne på Avnstrup har haft en
positiv betydning for børnenes dagligdag.
Det er jeg tilfreds med.
På trods af indsatsen på Avnstrup kommer vi ikke
udenom, at det ikke er ideelt at have sin barndom på et
udrejsecenter.
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 23/5-23, jf. samrådsspm. C.
4
[Rapportens anbefalinger]
Anbefalingerne i rapporten tager i høj grad sigte på de ge-
nerelle og lovgivningsmæssige rammer på området.
Det gælder fx anbefalingerne om revision af hjemrejselo-
ven og at afviste asylansøgere først skal flytte til udrejse-
center, når udrejsen er nært forestående.
De rammer kommer regeringen ikke til at ændre på.
Afviste asylansøgere skal udrejse af Danmark. Hvis de
ikke medvirker til udrejsen, vil de derfor som udgangs-
punkt blive pålagt at tage ophold på et udrejsecenter.
Indkvartering på et udrejsecenter er et klart signal om, at
man skal udrejse af Danmark.
Børnene på Avnstrup går i skole, når de er i den undervis-
ningspligtige alder.
Derudover har 17-årige mulighed for at deltage i under-
visnings- og aktivitetstilbud. Det omfatter undervisning,
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 23/5-23, jf. samrådsspm. C.
5
der kan være med til at forberede en tilværelse i hjemlan-
det. [Det kan eksempelvis være iværksætteri, IT, første-
hjælp eller undervisning i modersmål.]
Når de bliver 18 år, kan de – ligesom andre voksne udlæn-
dinge i udsendelsesposition – modtage hjemrejseforbere-
dende undervisning og aktivering.
Det er dels for at skabe incitament til medvirken til ud-
rejse, og dels for at give et afsæt for en tilstedeværelse i
hjemlandet.
Jeg synes derfor, det er helt fair at stille krav om, at man
medvirker til sin udrejse for at kunne deltage i disse akti-
viteter.
Hjemrejsestyrelsen er i den forbindelse til stede på udrej-
secentrene for at motivere til frivillig hjemrejse via tidlig
og løbende hjemrejserådgivning.
Medvirker man ikke til sin hjemrejse, kan man blive på-
lagt kontrolforpligtelser som opholds- og meldepligt.
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 23/5-23, jf. samrådsspm. C.
6
Det har bl.a. det formål, at udlændingemyndighederne
ved, hvor de pågældende opholder sig, når muligheden for
udsendelse opstår.
Men det er også et klart signal om, at man skal udrejse.
Røde Kors foreslår bl.a., at der skal implementeres mere
fleksible metoder, der gør det nemmere for familierne på
Avnstrup at overholde pligterne.
På Avnstrup er der allerede en anden fleksibilitet i forhold
til de øvrige udrejsecentre.
Her er der mulighed for tilstedeværelseskontrol ved ud-
lændingens værelse to gange dagligt. Som valgfrit alter-
nativ tilbydes desuden tilstedeværelsesmelding to gange
dagligt i Hjemrejsestyrelsens lokaler på centret.
Det synes jeg er rimelige vilkår.
I rapporten anbefales det også, at arbejdet med udsendel-
ser kan ske med fokus på børnenes tarv.
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 23/5-23, jf. samrådsspm. C.
7
I den forbindelse vil jeg gerne gøre opmærksom på, at der
allerede i dag tages hensyn til børnenes tarv under Hjem-
rejsestyrelsens udsendelsesarbejde.
Fx inddrages mindreårige ikke aktivt i udsendelsessagsbe-
handlingen, herunder ved deltagelse i hjemrejsesamtaler.
Samtalerne gennemføres udelukkende med voksne fami-
liemedlemmer, hvor der tages et særligt hensyn til foræl-
dre med mindreårige børn.
[Afslutning]
Der skal ikke være tvivl om, at regeringen og jeg selv er
optaget af, at der er trygge rammer for børnene på Avn-
strup. Derfor vil vi også fastholde et udrejsecenter med
særlige vilkår til familier.
Men jeg bliver afslutningsvis nødt til at gentage, at det er
forældrene, der bærer det overordnede ansvar for børne-
nes situation.
Tak for ordet.