Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2725775_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 23. maj 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 194 (alm. del) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed be-
svares.
Spørgsmål nr. 194:
Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste at implementere anbefaling nr. 4 om
at sikre varig finansiering til ungdomsuddannelser i Røde Kors’ rapport om børne-
nes trivsel på Udrejsecenter Avnstrup jf. UUI alm. del bilag 57?
Svar:
Til brug for besvarelsen har Udlændinge- og Integrationsministeriet indhentet bi-
drag fra Udlændingestyrelsen, som har oplyst følgende:
”1. En 17-årig udlænding uden lovligt ophold, der er indkvarteret i Ud-
rejsecenter Avnstrup, har i princippet mulighed for at blive optaget på og
følge undervisningen på en ungdomsuddannelse, fx 10. klasse, efter-
skole, ungdomsskole, videregående uddannelse, højskole, teknisk skole
eller AMU-kurser.
Det er altid en forudsætning, at uddannelsesinstitutionen vurderer, at
udlændingen opfylder de konkrete betingelser for optagelse, dvs. det er
helt op til uddannelsesinstitutionen, om de ønsker at tildele den pågæl-
dende en plads.
Der er hverken i udlændingeloven eller i bekendtgørelse om undervisning
og aktivering mv. af asylansøgere m.fl. (VUA-bekendtgørelsen) krav om,
at operatøren skal tilbyde eller finansiere beboernes adgang til undervis-
ning på en ungdomsuddannelse. Taksten på finansloven til undervisning
mv. for en 17-årig, der er indkvarteret på et udrejsecenter for familier
uden lovligt ophold, er aktuelt 15.533 kr. pr. år. og kan dermed ikke
rumme, at en sådan 17-årig optages på en ungdomsuddannelse. Det er
således også en forudsætning, at uddannelsesinstitutionen reducerer el-
ler fjerner kravet om betaling for pladsen for den enkelte elev.
Side
1/3
20. juni 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 8571
2327596
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad det vil koste at implementere anbefaling nr. 4 om at sikre varig finansiering til ungdomsuddannelser i Røde Kors’ rapport om børnenes trivsel på Udrejsecenter Avnsteup jf. UUI alm. del bilag 57?
2725775_0002.png
2.
Hvis Røde Kors’ anbefaling om at sikre varig finansiering af ungdoms-
uddannelser for 17-årige udlændinge uden lovligt ophold indkvarteret i
Udrejsecenter Avnstrup skal implementeres, vil det være nødvendigt at
indsætte en ny takst i finansloven, som kan dække udgifterne hertil.”
Til brug for besvarelsen har Udlændinge- og Integrationsministeriet endvidere ind-
hentet bidrag fra Børne- og Undervisningsministeriet, som har oplyst følgende:
”Generelt er der ikke i den nuværende lovgivning for ungdomsuddannel-
ser (gymnasiale- og erhvervsuddannelser) fastsat udtrykkelige regler for
krav om statsborgerskab eller opholdstilladelse for, at der kan ske opta-
gelse. Det er dog en forudsætning, at uddannelsesinstitutionen vurderer,
at udlændingen opfylder de konkrete betingelser for optagelse på den
pågældende uddannelse. Der er ikke i reglerne for de gymnasiale uddan-
nelser og erhvervsuddannelserne noget der gør, at elever, der allerede
er i gang med deres uddannelse, og som undervejs mister deres opholds-
grundlag alene af den grund også mister retten til at fortsætte på uddan-
nelsen.
De gymnasiale uddannelser
Fsva. de gymnasiale ungdomsuddannelser er det et krav at det vurderes,
at udlændingen har tilstrækkelige danskkundskaber til at kunne følge un-
dervisningen og har til hensigt at gennemføre hele uddannelsesforløbet.
En ansøger kan derfor som udgangspunkt ikke optages, hvis ansøgeren i
kraft af udlændingereglerne ikke har udsigt til at kunne fuldføre hele ud-
dannelsesforløbet.
Der er ikke særlige tilskudsregler for udenlandske elever, som optages på
de gymnasiale ungdomsuddannelser. De gymnasiale ungdomsuddannel-
ser er finansieret af statslige tilskud, og udlændinge som følger undervis-
ningen på ungdomsuddannelserne udløser almindelige taxametertilskud
efter de gældende regler i lighed med danske elever. Der følger således
allerede i dag penge med hver elev. Undervisningen på de gymnasiale
uddannelser er i øvrigt vederlagsfri for den enkelte elev, men der kan
være udgifter til undervisningsmidler eller ekskursioner.
Erhvervsuddannelserne
Alle ansøgere med en uddannelsesaftale i henhold til erhvervsuddannel-
sesloven har adgang til en erhvervsuddannelse. Ansøgere til grundforlø-
bets 1. del, der ikke har en uddannelsesaftale, men som har opfyldt un-
dervisningspligten efter folkeskoleloven har adgang, hvis de opfylder ad-
gangsbetingelserne, herunder har et karaktergennemsnit på 2,0 i dansk
og matematik eller har et tilsvarende resultat ved en tilsvarende prøve.
Ansøgere, der ikke opfylder karakterkravene, kan kun optages, hvis den
ansøgtes skole ud fra en helhedsvurdering på baggrund af en centralt stil-
let prøve og en samtale vurdere, at ansøgeren kan gennemføre en er-
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad det vil koste at implementere anbefaling nr. 4 om at sikre varig finansiering til ungdomsuddannelser i Røde Kors’ rapport om børnenes trivsel på Udrejsecenter Avnsteup jf. UUI alm. del bilag 57?
hvervsuddannelse. Optagelsen af elever, der ikke opfylder karakterkra-
vene afhænger således bl.a. af skolens vurdering af, om vedkommende
har sproglige forudsætninger for at få det nødvendige udbytte af under-
visningen og kan nå målene med uddannelsen. Tilsvarende skal ansøgere
til grundforløbets 2. del vurderes at kunne gennemføre uddannelsen.
Kravet om vurdering af, hvorvidt en ansøger kan gennemføre en er-
hvervsuddannelse må antages at indebære, at en skole ikke kan optage
en ansøger på erhvervsuddannelse, hvis skolen ved, at vedkommende i
kraft af udlændingereglerne ikke har udsigt til at kunne fuldføre hele ud-
dannelsen.
Desuden er opholdsgrundlaget via tilskudsreglerne, relevant for om der
kan ydes statstilskud til eleven på erhvervsuddannelsen eller om de skal
betale selv. Udlændinge med ikke lovligt ophold i Danmark fremgår ikke
af oplistningen i EUD-lovens § 19, stk. 4, og IEU-lovens § 15, stk. 7, og
deltagelse i EUD vil således ske som indtægtsdækket virksomhed (IDV),
dvs. at eleven betaler selv. Ved selvbetaling vil udgifterne skulle afholdes
af Udlændingestyrelsen.
Det er ikke muligt at give et bud på, hvad det koster for en udlænding,
der selv skal betale hele erhvervsuddannelsen, da det for IDV er den ud-
bydende institution der skal foretage en nærmere vurdering af hvilke
konkrete omkostninger, der skal indgå i prisfastsættelsen. Prisfastsættel-
sen må ikke påføre andre ubillig priskonkurrence jf. IEU-loven §36.”
Kaare Dybvad Bek
/
Søren Larsen
Side
3/3