Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2723534_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 17. maj 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 192 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Pia Olsen Dyhr
(SF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 192:
Mener ministeren i lyset af besvarelsen af spm. 147 jf. UUI alm. del, der kan forstås
således, at ministeren mener, at det er vanskeligt at give et detaljeret svar på om-
fanget af meget svære læsefærdigheder blandt ikke-vestlige indvandrere fordelt på
etnicitet, eftersom det danske vidensgrundlag er beskedent, at det ville være hen-
sigtsmæssigt med en særskilt, dansk undersøgelse for at afdække problemet mere
nøgternt som led i bestræbelserne på at øge beskæftigelse og livskvalitet blandt
ikke-vestlige indvandrere?
14. juni 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernstyring og tilsyn
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 8366
2345260
Svar:
Udlændinge-og Integrationsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Børne-og Undervisningsministeriet (BUVM). BUVM har oplyst
følgende:
”PIAAC
2022/23
OECD-undersøgelsen ”Programme
for the International Assessment of Adult
Competencies”
(PIAAC) er en undersøgelse af voksnes basale færdigheder,
herunder læsefærdigheder. Undersøgelsen blev sidst gennemført i Danmark
i 2012 og gennemføres igen i 2022/23. Med henblik på at afdække indvan-
dreres læse- og regnefærdigheder særskilt, gennemføres i Danmark en over-
sampling af indvandrere.
Den danske dataindsamling startede i september 2022 og forløber til midten
af juni 2023. Dataindsamlingen gennemføres af Danmarks Statistik og fore-
går via besøgsinterviews i respondenternes egne hjem.
Status for dataindsamlingen er, at det hidtil har været meget vanskeligt at opnå
et tilstrækkeligt antal svar, særligt for gruppen af indvandrere, hvorfor der fort-
sat er usikkerhed om, hvorvidt der kan laves særskilte analyser for gruppen af
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: MFU spm. om ministeren mener, at det er vanskeligt at give et detaljeret svar på omfanget af meget svære læsefærdigheder blandt ikke-vestlige indvandrere fordelt på etnicitet, eftersom det danske vidensgrundlag er beskedent, at det ville være hensigtsmæssigt med en særskilt, dansk undersøgelse for at afdække problemet mere nøgternt som led i bestræbelserne på at øge beskæftigelse og livskvalitet blandt ikke-vestlige indvandrere?
2723534_0002.png
indvandrere. Det er derfor usikkert, hvorvidt PIAAC kan anvendes til at give et
detaljeret svar på omfanget af meget svære læsefærdigheder blandt ikke-vest-
lige indvandrere. De første resultater fra undersøgelsen offentliggøres tidligst i
december 2024.
BSS – Basale færdigheder 2020/21
VIVE gennemførte i 2020/21 en undersøgelse af danskernes basale færdigheder
i læsning og regning på dansk, Basic Skills Survey (BSS).
I BSS-undersøgelsen anvendes samme test som i PIAAC 2011/12 og den samme
målgruppeafgrænsning (voksne fra 16-65 år). I BSS blev der dog ikke fortaget en
oversampling af indvandrere, og undersøgelsen inddrager ikke nyankomne ikke-
danske statsborgere.
BSS skelner mellem personer med dansk som modersmål og personer med et
andet modersmål end dansk, hvor sidstnævnte gruppe hovedsageligt omfatter
indvandrere og efterkommere af indvandrere. Forskelle i 2 datagrundlagene be-
tyder bl.a., at det ikke at have dansk som modersmål har mindre negativ betyd-
ning i BSS end i PIAAC (VIVE, 2022: 52).
BSS viste med dette forbehold in mente, at færdighedsniveauet i læsning steg
fra PIAAC 2012 til BSS 2020/21, uanset om man har dansk som modersmål eller
ej, om end personer med andet modersmål end dansk fortsat har en lavere gen-
nemsnitlig læsescore end personer med dansk som modersmål (VIVE, 2022: 26).
BSS viste yderligere, at personer, der ikke har dansk som modersmål, er overre-
præsenteret blandt personer med et lavt færdighedsniveau (VIVE, 2022: 30)
1
.”
Udlændinge-og Integrationsministeriet kan henholde sig til svaret fra Børne-og Un-
dervisningsministeriet. Spørgsmål om behovet for yderligere undersøgelser af ind-
vandreres læsefærdigheder bør efter Udlændinge-og Integrationsministeriet såle-
des afvente færdiggørelse af PIIAC 2022/2023.
Kaare Dybvad Bek
/
Anette Görtz
1
VIVE på opdrag af Styrelsen for Undervisning og kvalitet (2022): ”Voksnes
basale færdigheder – ud-
vikling i læse-og regnefærdigheder de seneste 10 år”.
https://www.vive.dk/me-
dia/pure/17906/7011301
Side
2/2