Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2722351_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 15. maj 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 180 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten Mes-
serschmidt (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 180:
Vil ministeren redegøre for reglerne for udlændinges ret til at få udstedt opholds-
kort i Danmark, herunder for i hvilket omfang udlændinge med tidsbegrænset og
tidsubegrænset opholdstilladelse altid har pligt til at bære opholdskort på sig, og
fremvise det på politiets opfordring, samt for, om det er strafbart for udlændinge
ikke at medbringe opholdskort, og vil ministeren endvidere redegøre for, hvor
mange udlændinge der har dansk udstedte opholdskort og fremsende en tabel over
deres nationaliteter, indeholdende hvor mange udlændinge i Danmark opdelt på
nationaliteter der de seneste 10 år er blevet straffet for manglende opholdskort,
opdelt i udlændinge med henholdsvis tidsbegrænset og tidsubegrænset opholdstil-
ladelse i Danmark?
Svar:
1.
Efter udlændingelovens § 39, stk. 3, 3. pkt., kan udlændinge- og integrationsmi-
nisteren bestemme, at udlændinge til stadighed skal medføre deres pas eller anden
legitimation under ophold i landet. Regler herom er fastsat i bekendtgørelse nr.
1206 af 23. august 2022 om udlændinges adgang her til landet (udlændingebe-
kendtgørelsen).
Det fremgår således af udlændingebekendtgørelsens § 32, stk. 1, at udlændinge,
der er fyldt 18 år, og som ikke er statsborgere i et andet nordisk land eller et land,
der er tilsluttet Den Europæiske Union eller er omfattet af aftalen om Det Europæ-
iske Økonomiske Samarbejdsområde, eller Schweiz, under ophold her i landet til
stadighed skal medføre dokumentation for opholdstilladelsen.
Der kan over for udlændinge omfattet af EU-reglerne om fri bevægelighed ikke stil-
les krav om fremvisning af registreringsbevis eller EU-opholdskort som betingelse
for udøvelse af de pågældendes rettigheder, jf. § 40 i bekendtgørelse nr. 1457 af 6.
9. juni 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 8172
2319030
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 180: MFU spm. om ministeren vil redegøre for reglerne for udlændinges ret til at få udstedt opholdskort i Danmark?
2722351_0002.png
oktober 2020 om ophold i Danmark for udlændinge, der er omfattet af Den Euro-
pæiske Unions regler om fri bevægelighed (EU-opholdsbekendtgørelsen), der gen-
nemfører artikel 25, stk. 1, i EU-opholdsdirektivet (direktiv 2004/38/EF).
Udlændinge skal til brug for udstedelsen af opholdskort med biometriske kende-
tegn, dvs. dokumentation for opholdstilladelse, henvende sig til Udlændingestyrel-
sen eller Styrelsen for International Rekruttering og Integration for at få optaget
biometriske kendetegn, jf. udlændingebekendtgørelsens § 32, stk. 2.
Har udlændingen opholdstilladelse udstedt af et andet Schengenland, skal udlæn-
dingen under ophold her i landet til stadighed medbringe sin opholdstilladelse og
sit pas eller anden rejselegitimation, jf. udlændingebekendtgørelsen § 33, stk. 1.
Pligten til at medbringe opholdskort eller opholdstilladelse gælder, uanset om op-
holdstilladelsen er meddelt tidsbegrænset, eller om udlændingen har opnået tids-
ubegrænset opholdstilladelse.
Er der ikke udstedt bevis for dansk opholdstilladelse, skal udlændingen under op-
hold her i landet til stadighed medføre sit pas eller anden rejselegitimation, jf. be-
kendtgørelsens § 32, stk. 4, 1. pkt., og er udlændingen ikke i besiddelse heraf, skal
udlændingen medføre dokumentation for sit lovlige ophold her i landet, såfremt
Udlændingestyrelsen, Styrelsen for International Rekruttering og Integration eller
politiet har udstedt sådan dokumentation, jf. udlændingebekendtgørelsens § 32,
stk. 5.
Efter udlændingelovens § 60, stk. 1, 1. pkt., kan der i forskrifter, der udstedes i med-
før af loven, fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrif-
terne, og det er i udlændingebekendtgørelsens § 40, stk. 1, fastsat, at den, der over-
træder bl.a. § 32 og § 33, straffes med bøde.
Udlændinge, der ikke overholder den nævnte pligt til at medføre deres opholdskort
eller opholdstilladelse eller i visse tilfælde deres pas eller anden rejselegitimation
eller dokumentation for lovligt ophold her i landet, kan således straffes med bøde.
2.
Det er ikke muligt at trække oplysninger om antallet af personer med gyldigt
dansk udstedt opholdskort, men af nedenstående tabel fremgår antallet af tredje-
landsstatsborgere i alderen 18 år og derover bosiddende i Danmark pr. 1. januar
2023 opdelt på de 30 største nationaliteter:
Nationalitet
Ukraine
Tyrkiet
Syrien
Storbritannien
Indien
Side
2/4
Antal
28.361
25.369
21.339
16.443
11.259
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 180: MFU spm. om ministeren vil redegøre for reglerne for udlændinges ret til at få udstedt opholdskort i Danmark?
2722351_0003.png
Kina
Thailand
Iran
USA
Bosnien-Hercegovina
Irak
Filippinerne
Afghanistan
Pakistan
Statsløs
Somalia
Eritrea
Rusland
Vietnam
Nepal
Nordmakedonien
Brasilien
Jugoslavien
Marokko
Kosovo
Sri Lanka
Serbien
Canada
Bangladesh
Australien
Øvrige
I alt
stik.
9.905
9.900
9.553
8.109
8.066
7.852
7.845
7.728
7.484
6.664
5.750
4.705
4.208
4.172
4.117
3.269
3.145
2.717
2.702
2.318
2.266
2.226
1.972
1.897
1.842
33.296
266.479
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. registerdata i Danmarks Stati-
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af den del af
spørgsmålet, der vedrører antallet af udlændinge, der i de sidste 10 år er straffet
for manglende opholdskort, anmodet Justitsministeriet om bidrag.
Justitsministeriet har, med bidrag fra Rigshospitalet, oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har undersøgt mulighederne for at trække oplysninger fra
politiets sagsstyringssystem (POLSAS) om antallet af udlændinge, der er
straffet for ikke at have medbragt deres danske opholdskort efter udlændin-
gebekendtgørelsens § 32, stk. 1.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er opbygget således,
at der journaliseres på en gerningskode, som knytter sig til en eller flere lov-
overtrædelser. I forbindelse med sagens afslutning registreres en afgørelses-
type, som angiver straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 180: MFU spm. om ministeren vil redegøre for reglerne for udlændinges ret til at få udstedt opholdskort i Danmark?
som et redskab til at oplyse bl.a., hvor mange anmeldelser eller afgørelser
der vedrører en given lovovertrædelse. Det vil derimod ikke uden videre
være muligt at trække data af mere detaljeret karakter.
Det bemærkes i den forbindelse, at der i POLSAS ikke findes en selvstændig
gerningskode vedrørende udlændinge, der ikke har medbragt deres danske
opholdskort. Det er derfor ikke muligt ved elektronisk udtræk fra POLSAS at
tilvejebringe de ønskede oplysninger. Det vil således forudsætte en omfat-
tende manuel gennemgang
af et stort antal sager, hvis de ønskede oplys-
ninger skal tilvejebringes.”
Kaare Dybvad Bek
/
Øzlem Akar
Side
4/4