Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2721934_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 11. maj 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 172 (alm. del) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed be-
svares.
Spørgsmål nr. 172:
Vil ministeren redegøre for antallet af ægtefæller til danske eller nordiske statsbor-
gere, der årligt ansøger om familiesammenføring til Danmark, og hvor mange af
disse familiesammenføringsansøgere der afvises, og vil ministeren desuden rede-
gøre for, hvor mange af de familiesammenførte, der senere får permanent ophold,
og hvor længe de familiesammenførte i gennemsnit bliver i Danmark som familie-
sammenførte, og vil ministeren også redegøre for antallet af proformaægteskaber,
der hhv. ansøges og godkendes til familiesammenføring til Danmark?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let vedrørende antallet af danske/nordiske statsborger, som årligt ansøger om fa-
miliesammenføring, og antallet af tilladelser og afslag, herunder på grund af pro-
formaægteskaber, indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen, som har oplyst føl-
gende:
”I perioden 1. januar 2018 – 22. maj 2023 har Udlændingestyrelsen modtaget
følgende antal ansøgninger om familiesammenføring af ægtefæller eller fa-
ste samlevere til herboende danske/nordiske statsborgere efter udlændin-
geloven:
2018
Ansøgninger
2.748
2019
2.061
2020
2.035
2021
2.040
2022
1.847
2023*
522
I alt
11.253
8. juni 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernstyring og Tilsyn
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 8197
2340351
*Omfatter ansøgninger indgivet i perioden 1. januar 2023 - 22. maj 2023
I perioden 1. januar 2018 – 22. maj 2023 har Udlændingestyrelsen truffet
følgende antal afgørelser om familiesammenføring af ægtefæller eller faste
samlevere til herboende danske/nordiske statsborgere efter udlændingelo-
ven. Opgørelsen er fordelt på tilladelser og afslag, ligesom det fremgår, hvor
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om ministeren vil redegøre for antallet af ægtefæller til danske eller nordiske statsborgere, der årligt ansøger om familiesammenføring til Danmark, og hvor mange af disse familiesammenføringsansøgere der afvises?
2721934_0002.png
mange af afslagene, der er meddelt med henvisning til udlændingelovens nu-
værende § 9, stk. 12 (tidligere § 9, stk. 9) (proforma):
2018
Tilladelser
Afslag
- heraf grundet pro-
forma
2.198
483
39
2019
1.333
520
27
2020
1.810
587
24
2021
1.528
498
19
2022
1.022
263
19
2023*
383
109
8
I alt
8.274
2.460
136
*Omfatter afgørelser truffet i perioden 1. januar 2023 - 22. maj 2023
Der er særlige forhold, som er knyttet til data om begrundelser for afslag:
Ved behandling af en ansøgning om familiesammenføring vurderer Udlæn-
dingestyrelsen indledningsvis, om de grundlæggende betingelser er opfyldt.
I sager om ægtefællesammenføring kan der eksempelvis være tale om 24-års
kravet, kravet om retsgyldigt ægteskab og betingelserne om, at ægteskabet
ikke må været indgået mod parternes eget ønske eller med det afgørende
formål at opnå en opholdstilladelse. Hvis de grundlæggende betingelser er
opfyldt, vurderer styrelsen, om de supplerende krav, eksempelvis integrati-
onskravet og boligkravet, er opfyldt. Hvis en eller flere af de grundlæggende
betingelser ikke er opfyldt, og der ikke er oplyst om ganske særlige forhold,
der kan føre til opholdstilladelse trods manglende opfyldelse af en eller flere
af de grundlæggende betingelser, meddeles der afslag på ansøgningen.
Opgørelserne for 2018 til og med 2022 er endelige med efterfølgende manu-
elle korrektioner, imens opgørelserne for 2023 er foreløbige og er opgjort på
baggrund af registreringer i udlændingemyndighedernes elektroniske sags-
behandlingssystem pr. 22. maj 2023 med efterfølgende manuelle korrektio-
ner.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikker-
hed, da det elektroniske sagsbehandlingssystem er opbygget som et journa-
liserings- og sagsstyringssystem og ikke som et egentligt statistiksystem.”
Det bemærkes, at ovenstående opgørelser fra Udlændingestyrelsen viser, hvor
mange ansøgninger/afgørelser der har været det enkelte år, og at en person kan
indgå i opgørelserne med flere ansøgninger og afgørelser.
2.
Efter udlændingelovens § 9, stk. 12 (proforma-reglen) kan opholdstilladelse efter
§ 9, stk. 1, nr. 1 (ægtefællesammenføring) ikke gives, hvis ”der er bestemte grunde
til at antage, at det afgørende formål med ægteskabets indgåelse eller etableringen
af samlivsforholdet er at opnå opholdstilladelse”.
Ved vurderingen heraf indgår bl.a., om de pågældende har boet sammen, om de
kan kommunikere på samme sprog, om der er stor aldersforskel, hvor godt de
kendte hinanden inden ægteskabets indgåelse, og om den herboende tidligere har
været gift med en udlænding og er blevet skilt kort tid efter, at udlændingen har
opnået permanent opholdstilladelse.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om ministeren vil redegøre for antallet af ægtefæller til danske eller nordiske statsborgere, der årligt ansøger om familiesammenføring til Danmark, og hvor mange af disse familiesammenføringsansøgere der afvises?
2721934_0003.png
I den ovenstående opgørelse fra Udlændingestyrelsen fremgår det, at der i perio-
den 1. januar 2018-22. maj 2023 er meddelt 136 afslag med henvisning til udlæn-
dingelovens § 9, stk. 12, svarende til 5 pct. af de 2.460 afslag, der er meddelt i peri-
oden.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har i august 2022 offentliggjort en ana-
lyse ”Ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Statistisk analyse med fokus på
ansøgernes ægtefæller og samlevere”. Formålet med analysen er at belyse bl.a.
sammensætningen af herboende personer, hvis ægtefælle/samlever har fået tilla-
delse og/eller afslag henholdsvis før og efter ægtefællesammenføringsreformen,
og at tilvejebringe overblik over begrundelser for afslag før og efter reformen. Ana-
lysen kan tilgås via dette link:
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/UUI/bi-
lag/136/2615842.pdf
4.
Besvarelsen af spørgsmålet om, hvor mange af de familiesammenførte, der se-
nere får permanent ophold, og hvor længe de familiesammenførte i gennemsnit
bliver i Danmark som familiesammenførte, kræver en mere ressourcekrævende
forløbsanalyse, som det ikke er muligt at gennemføre inden for svarfristen.
Kaare Dybvad Bek
/
Anette Görtz
Side
3/3