Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2721911_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 11. maj 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 169 (Alm. del) efter ønske fra Udlændinge- og Integrationsudvalget til ud-
lændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 169:
Vil ministeren redegøre for, hvad KLAR-alliancens forslag om, at statsborgeres æg-
tefæller skal have mulighed for at arbejde og bidrage, imens de afventer svar på
deres ansøgning om ægtefællesammenføring vil betyde for tilstrømningen af flygt-
ninge og indvandrere til Danmark? Der henvises til debatindlægget ”K-L-A-R-allian-
cen: Der er brug for ny tilgang til international arbejdskraft – vi har ikke råd til an-
det” fra Børsen den 30. april 2023.
Svar:
1.
Det følger af K-LA-R-alliancens forslag om udenlandsk arbejdskraft, at alle der
kan forsørge sig selv på et vist niveau, og som ikke har begået noget kriminelt og
overholder danske regler og overenskomster, skal bydes velkommen på det danske
arbejdsmarked. Det følger endvidere, at udenlandske arbejdstagere skal kunne på-
begynde deres ansættelse, inden de har fået meddelt opholds- og arbejdstilladelse.
Det er ikke muligt på baggrund af denne overordnede beskrivelse af K-LA-R-allian-
cens forslag at vurdere, hvad forslaget vil betyde for tilstrømningen af flygtninge og
indvandrere til Danmark.
Tilgangen i forslaget vil imidlertid betyde et brud med de eksisterende ordninger
for opholds- og arbejdstilladelse på baggrund af beskæftigelse, da det bryder med
den grundtanke for adgangen til Danmark for udenlandske arbejdstagere, der har
været gældende siden udlændingeloven af 1952.
2.
I dag skal alle udenlandske arbejdstagere, der er statsborgere i lande uden for
Norden, EU/EØS eller Schweiz, som udgangspunkt have en gyldig opholds- og ar-
bejdstilladelse, før de må arbejde i Danmark.
Opholds- og arbejdstilladelse på baggrund af beskæftigelse er i dag også betinget
af, at udlændingen har et konkret jobtilbud i Danmark. Formålet med kravet om et
Side
1/3
8. juni 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
International Arbejdskraft og EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 8239
2320571
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad KLAR-alliancens forslag om, at statsborgeres ægtefæller skal have mulighed for at arbejde og bidrage, imens de afventer svar på deres ansøgning om ægtefællesammenføring vil betyde for tilstrømningen af flygtninge og indvandrere til Danmark?
konkret jobtilbud er bl.a. at sikre, at udlændinge, der skal arbejde i Danmark, an-
sættes i reelle ansættelsesforhold og på ordnede vilkår. Udenlandske arbejdsta-
gere, der opfylder betingelserne og meddeles opholdstilladelse på baggrund af be-
skæftigelse, kan medbringe deres familiemedlemmer på lempelige vilkår.
I dag kan udenlandske arbejdstagere som udgangspunkt ikke påbegynde deres an-
sættelse, inden de har fået meddelt opholds- og arbejdstilladelse. Den såkaldte fast
track-ordning giver imidlertid udenlandske arbejdstagere i en fast track-certificeret
virksomhed mulighed for at påbegynde ansættelsen på grundlag af en foreløbig ar-
bejdstilladelse, hvis de kan indrejse visumfrit eller allerede opholder sig lovligt i
Danmark. En virksomhed skal opfylde en række betingelser for at blive fast track-
certificeret. Det er bl.a. et krav, at virksomheden ikke er idømt straf for grovere
overtrædelse af udlændingeloven, ikke har alvorlige udeståender med Arbejdstil-
synet, og at virksomheden generelt ansætter sine medarbejdere på sædvanlige løn-
og ansættelsesvilkår. Er virksomheden ikke omfattet af en overenskomst, skal den
erklære, at ansættelse i virksomheden sker på sædvanlige vilkår. Med lov nr. 333 af
28. marts 2023 om styrket international rekruttering fik mindre virksomheder pr.
1. april 2023 også mulighed for at blive certificeret, idet kravet til antallet af med-
arbejdere blev nedsat fra 20 til 10.
Virksomheder, der opfylder disse krav, har således allerede i dag rig mulighed for
at få udenlandske arbejdstagere hurtigt i arbejde.
3.
K-LA-R’s forslag om, at udlændinge i almindelighed skal kunne indrejse og påbe-
gynde et arbejde, uden at der er taget stilling til, om betingelserne for opholds- og
arbejdstilladelse er opfyldt, er forbundet med en ikke uvæsentlig risiko for omgå-
else af reglerne og misbrug af udenlandsk arbejdskraft. Forslaget åbner f.eks. op
for, at udlændinge, i tiden indtil deres sag er vurderet, vil kunne arbejde under uac-
ceptable løn- og ansættelsesvilkår, ligesom flere udlændinge potentielt vil kunne
opholde sig ulovligt i Danmark. Det vil bl.a. medføre, at der potentielt vil være
mange udlændinge, som ikke kan udsendes, med den følge, at der vil være øget
risiko for ophobning af udlændinge på udrejsecentrene i Danmark.
Jeg mener helt grundlæggende, at det er overordentligt fornuftigt, at vi som det
klare udgangspunkt stiller krav om, at folk skal have en opholds- og arbejdstilla-
delse, før de begynder at arbejde. Og jeg er personligt meget bekymret for, hvilke
konsekvenser det ville have, hvis K-LA-R-alliancens forslag blev gennemført. Det er
vigtigt for regeringen at bidrage til, at arbejdsgiverne kan tiltrække udenlandsk ar-
bejdskraft i en tid, hvor ledigheden er lav, men det er samtidig helt afgørende, at
det ikke får store utilsigtede konsekvenser. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at
jeg ikke går ind for, at vi åbner op for papirløse indvandrere her til landet.
4.
K-LA-R-alliancen foreslår derudover i debatindlægget ”K-LA-R-alliancen: Der er
brug for ny tilgang til international arbejdskraft – vi har ikke råd til andet” bl.a., at:
”Danske statsborgeres ægtefæller skal have mulighed for at arbejde og bidrage,
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad KLAR-alliancens forslag om, at statsborgeres ægtefæller skal have mulighed for at arbejde og bidrage, imens de afventer svar på deres ansøgning om ægtefællesammenføring vil betyde for tilstrømningen af flygtninge og indvandrere til Danmark?
imens de afventer svar på deres ansøgning om ægtefællesammenføring – med for-
behold for, at ordningen ikke udnyttes f.eks. via proformaægteskaber. Muligheden
ophører ved afslag”.
Det er ikke muligt ud fra denne beskrivelse at vurdere forslagets effekt på tilstrøm-
ningen af flygtninge og indvandrere til Danmark, bl.a. fordi det ikke er beskrevet,
hvordan man skal tage et sådant forbehold for proformaægteskaber, og hvordan
det sikres, at udlændinge, der får afslag på deres ansøgning om ægtefællesammen-
føring, efterfølgende rejser ud af Danmark.
Kaare Dybvad Bek
/
Charlotte Barslev
Side
3/3