Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2720293_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 9. maj 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 164 (alm. del) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed be-
svares.
Spørgsmål nr. 164:
Vil ministeren kommentere oplægget fra The Host, Danmarks Restauranter & Ca-
feer (DRC) jf. UUI alm. del bilag 60, herunder de udfordringer branchen oplever med
et højt antal afslag og lange sagsbehandlingstider på opholdstilladelse til uden-
landsk arbejdskraft?
Svar:
Jeg forstår godt, at virksomheder bliver frustrerede, når de har fundet den rette
medarbejder, og oplever, at de må vente på myndighedernes sagsbehandling. Der-
for fremgår det også af regeringsgrundlaget, at regeringen vil sikre hurtigere og
mere effektiv sagsbehandling i Styrelsen for International Rekruttering og Integra-
tion (SIRI).
Helt generelt har udlændingelovens regler på erhvervsområdet til formål at sikre,
at danske virksomheder kan opnå adgang til velkvalificeret udenlandsk arbejds-
kraft, som der er behov for i den enkelte virksomhed, eller som der generelt er
mangel på. Det er med til at sikre velstand og velfærd i det danske samfund.
Det har imidlertid måttet konstateres, at der på visse dele af erhvervsområdet er
en risiko for omgåelse af reglerne, hvor udlændinge kommer her til landet uden at
arbejde i overensstemmelse med det, der fremgår af ansøgningen. Det gælder bl.a.
på restaurationsområdet, hvor der i praksis bl.a. har været eksempler på udlæn-
dinge, som ikke modtager den løn, som danner grundlag for opholdstilladelsen,
men en ofte væsentligt lavere løn.
Det er helt uacceptabelt. For mig er det afgørende, at de udenlandske arbejdsta-
gere, der kommer her til landet, rent faktisk ansættes og arbejder i overensstem-
melse med de betingelser, som gælder for deres ophold her i landet. Det sikrer or-
dentlige forhold for den enkelte arbejdstager, og det sikrer ordnede forhold på det
danske arbejdsmarked.
Side
1/2
6. juni 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
International Arbejdskraft og EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 7801
2311361
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren vil kommentere oplægget fra The Host, Danmarks Restauranter & Cafeer (DRC) jf. UUI alm. del bilag 60, herunder de udfordringer branchen oplever med et højt antal afslag og lange sagsbehandlingstider på opholdstilladelse til udenlandsk arbejdskraft?
Et flertal i Folketinget vedtog derfor i december 2020 lov nr. 2195 af 29. december
2020, hvorved den såkaldte ”formodningsregel” blev indført.
Formodningsreglen indebærer, at der ikke kan gives opholdstilladelse efter bl.a.
den almindelige beløbsordning, hvis der er en vis formodning om, at de faktiske
ansættelsesforhold ikke stemmer overens med det, der fremgår af ansøgningen, og
at de faktiske ansættelsesforhold ikke vil opfylde betingelserne for en opholdstilla-
delse efter ordningen, eller hvis det afgørende formål med aftalen eller tilbuddet
om ansættelse er at skaffe udlændingen et ophold, som udlændingen ellers ikke
ville kunne opnå.
Formodningsreglen har ført til en højere afslagsprocent på bl.a. beløbsordningen
de seneste år. Jeg mener dog, at reglen har været nødvendig, og at det er vigtigt, at
erhvervsordningerne bliver brugt rigtigt. Formodningsreglen finder også anven-
delse i forbindelse med ved ansøgninger indgivet efter den nye supplerende be-
løbsordning, der trådte i kraft den 1. april 2023.
Kaare Dybvad Bek
/
Charlotte Barslev
Side
2/2