Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2716066_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 2. maj 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 158 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DD) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 158:
Vil ministeren redegøre for, om paradigmeskiftet har haft den ønskede effekt med
henblik på, at der er blevet foretaget flere hjemsendelser end før, paradigmeskiftet
blev vedtaget? Der henvises til artiklen "Det blev kaldt et nybrud i dansk udlændin-
gepolitik: Nu undsiger professorerne den udlægning" fra Jyllands-Posten den 30.
april 2022
Svar:
1.
Det er et bærende element i dansk udlændingepolitik, at et ophold i Danmark
som flygtning er midlertidigt.
Princippet om midlertidighed blev indført ved en lovændring i 2015, hvorved en ny
midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge blev indført i udlændingelovens
§ 7, stk. 3. Bestemmelsen blev indført med henblik på, men var ikke begrænset til,
at give midlertidig beskyttelse til personer, der blev drevet på flugt som følge af
konflikten i Syrien. Formålet er at give mulighed for, at denne gruppe af udlændinge
lettere kan sendes tilbage til deres hjemland, når de værste uroligheder er over-
stået.
Ved en lovændring i 2019 (det såkaldte ’paradigmeskifte’) blev udlændingeloven
ændret, således at alle opholdstilladelser til flygtninge samt familiesammenførte til
herboende flygtninge meddeles med henblik på midlertidigt ophold. Lovændringen
indebar endvidere, at inddragelse af en opholdstilladelse til flygtninge og familie-
sammenførte til herboende flygtninge kun skal undlades, hvis det er i strid med
Danmarks internationale forpligtelser, særligt artikel 8 i Den Europæiske Menne-
skerettighedskonvention. Således skal hensyn som udlændingens tilknytning til
Danmark tillægges mindst mulig betydning, når myndighederne skal vurdere, om
en opholdstilladelse skal inddrages. Dette var også et brud med de mere lempelige
regler, hvorefter en udlændings tilknytning til Danmark blev tillagt større betyd-
ning.
Side
1/4
30. maj 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 7568
2306280
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om ministeren vil redegøre for, om paradigmeskiftet har haft den ønskede effekt med henblik på, at der er blevet foretaget flere hjemsendelser end før, paradigmeskiftet blev vedtaget, jf. artiklen "Det blev kaldt et nybrud i dansk udlændingepolitik: Nu undsiger professorerne den udlægning" fra Jyllands-Posten den 30. april 2022
2716066_0002.png
For så vidt angår Flygtningenævnets praksis i sager vedrørende inddragelse eller
nægtelse af forlængelse af flygtninges opholdstilladelser henvises i øvrigt til besva-
relsen af spørgsmål nr. 159 (Alm. del) stillet af Udlændinge- og Integrationsudvalget
den 2. maj 2023.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen i øvrigt ind-
hentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen vedr. antallet af afgørelser om inddra-
gelse og nægtelse af forlængelse af opholdstilladelser for flygtninge og familiesam-
menførte til flygtninge. Udlændingestyrelsen har til brug for besvarelsen oplyst føl-
gende om afgørelser i hhv. Udlændingestyrelsen, Flygtningenævnet og Udlændin-
genævnet:
” Udlændingestyrelsen kan oplyse, at styrelsen i perioden fra den 1.
januar 2016 til den 11. maj 2023 har truffet følgende antal afgørelser
om nægtelse af forlængelse og inddragelse af opholdstilladelser for-
delt på år og hovedområder:
Udlændingestyrelsen
Asyl m.v.
- heraf nægtelse af forlængelse
- heraf inddragelse
Familiesammenføring m.v.
- heraf nægtelse af forlængelse
- heraf inddragelse
2016
28
9
19
399
48
351
2017
391
129
262
557
278
279
2018
231
79
152
506
203
303
2019
151
118
33
263
161
102
2020
158
144
14
171
122
49
2021
366
309
57
458
303
155
2022
118
95
23
165
110
55
2023
14
14
0
104
56
48
I alt
1.457
897
560
2.623
1.281
1.342
For så vidt angår hovedområdet ’Asyl m.v.’ bemærker Udlændingesty-
relsen for god ordens skyld, at Udlændingestyrelsen følger Flygtninge-
nævnets praksis i takt med, at denne udvikles over tid.
Flygtningenævnet kan oplyse, at nævnet i perioden fra den 1. januar
2016 til den 11. maj 2023 har truffet følgende antal afgørelser om stad-
fæstelse af afgørelser om nægtelse af forlængelse og inddragelse af
opholdstilladelser fordelt på år og hovedområder:
Flygtningenævnet
Asyl m.v.
- heraf nægtelse af forlængelse
- heraf inddragelse
2016
24
3
21
2017
17
6
11
2018
82
34
48
2019
195
69
126
2020
48
41
7
2021
136
116
20
2022
59
46
13
2023
4
4
0
I alt
565
319
246
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om ministeren vil redegøre for, om paradigmeskiftet har haft den ønskede effekt med henblik på, at der er blevet foretaget flere hjemsendelser end før, paradigmeskiftet blev vedtaget, jf. artiklen "Det blev kaldt et nybrud i dansk udlændingepolitik: Nu undsiger professorerne den udlægning" fra Jyllands-Posten den 30. april 2022
2716066_0003.png
Udlændingenævnet kan oplyse, at nævnet i perioden fra den 1. januar
2016 til den 11. maj 2023 har truffet følgende antal afgørelser om stad-
fæstelse af afgørelser om nægtelse af forlængelse og inddragelse af
opholdstilladelser fordelt på år og hovedområder:
Udlændingenævnet
Familiesammenføring m.v.
- heraf nægtelse af forlængelse
- heraf inddragelse
- heraf ophør **
2016
137
34
99
4
2017
261
70
189
2
2018
279
161
114
4
2019
183
62
118
3
2020
118
65
53
0
2021
114
69
39
6
2022
113
78
31
4
2023
35
20
14
1
I alt
1.240
559
657
24
** Data for ophør indeholder registreringer til og med den 21. maj 2023.
Opgørelserne omfatter antallet af afgørelser, ikke antallet af personer.
Det betyder, at en person kan fremgå flere gange i samme opgørelse
på tværs af år og hovedområder, og at en person ligeledes kan fremgå
flere gange på tværs af de fire opgørelser.
Der er ikke nogen sammenhæng mellem afgørelser truffet i 1. og 2.
instans i et kalenderår. Det vil sige, at en afgørelse kan være truffet i
1. instans i ét kalenderår, mens 2. instans kan have truffet afgørelse i
sagen i et efterfølgende år.
Opgørelserne for perioden 2016-2022 er endelige. Opgørelserne for
perioden fra 1. januar til 11. maj 2023, henholdsvis den 21. maj 2023,
er foreløbige og opgjort på baggrund af registreringer i udlændinge-
myndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem pr. 11. maj
2023, henholdsvis pr. 21. maj 2023.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med
usikkerhed, da det elektroniske sagsbehandlingssystem er opbygget
som et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke som et egentligt
statistiksystem.”
3.
Jeg vil i forlængelse af ovenstående oplysninger vedr. afgørelser om inddragelse
og nægtelse af forlængelse af opholdstilladelser gerne understrege, at det endvi-
dere er en central del af den danske udlændingepolitik, at udlændinge, der ikke har
ret til at opholde sig her i landet, rejser hjem.
Derfor glæder det mig også, at et flertal i Folketinget i 2021 vedtog Danmarks første
hjemrejselov, der giver myndighederne flere værktøjer til at sætte ind over for ud-
lændinge uden lovligt ophold. Opgaverne på hjemrejseområdet er endvidere blevet
samlet hos én myndighed, Hjemrejsestyrelsen, hvis opgave er at sørge for en fast
hånd i ryggen på de udlændinge, der skal rejse hjem.
Det er i relation til hjemrejseindsatsen også værd at bemærke, at antallet af afviste
asylansøgere i udsendelsesposition er halveret de seneste to år. Der er flere årsager
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om ministeren vil redegøre for, om paradigmeskiftet har haft den ønskede effekt med henblik på, at der er blevet foretaget flere hjemsendelser end før, paradigmeskiftet blev vedtaget, jf. artiklen "Det blev kaldt et nybrud i dansk udlændingepolitik: Nu undsiger professorerne den udlægning" fra Jyllands-Posten den 30. april 2022
til udviklingen – bl.a. en lav asyltilstrømning i de senere år. Men det lave antal afvi-
ste asylansøgere i udsendelsesposition viser efter min mening også, at den store
indsats med udsendelse af udlændinge uden lovligt ophold i Danmark bærer frugt.
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
4/4