Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2712066_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 25. april 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 148 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Pia Olsen Dyhr
(SF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 148:
Vil ministeren redegøre for indsatsen med at undersøge og afhjælpe analfabetisme
hos ikke-vestlige indvandrere, særligt med fokus på i hvilken grad denne hindrer
deltagelse i arbejdsmarkedet?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet er ressortansvarligt for danskundervisning
til voksne udlændinge i henhold til lov om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl. Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelse af spørgs-
målet indhentet bidrag fra Styrelsen for International Rekruttering og Integration
(SIRI). SIRI har oplyst følgende:
”Kommunerne har ansvaret for at tilbyde danskuddannelse til ny-
ankomne voksne udlændinge i henhold til lov om danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl. via kommunale sprogcentre eller private ak-
tører, som kommunen indgår en driftsaftale med. Danskuddannelses-
lovens målgruppe omfatter bl.a. flygtninge, familiesammenførte og
indvandrere samt arbejdstagere og studerende fra både EU-lande og
tredjelande.
Der er tre selvstændige danskuddannelser, som er tilrettelagt forskel-
ligt, så undervisningen svarer til kursisternes mål og forudsætninger:
Danskuddannelse 1, Danskuddannelse 2 og Danskuddannelse 3.
Danskuddannelse 1 tilrettelægges for kursister med ingen eller ringe
skolebaggrund, som ikke har gået i skole og lært at læse og skrive på
deres modersmål, samt for kursister, som ikke har lært at læse og
skrive det latinske alfabet. Der er således tale om både analfabeter og
personer, som ikke læser og skriver det latinske alfabet. Undervisnin-
15. maj 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Beskæftigelse og Danskuddannelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 7333
2302094
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om ministeren vil redegøre for indsatsen med at undersøge og afhjælpe analfabetisme hos ikke-vestlige indvandrere, særligt med fokus på i hvilken grad denne hindrer deltagelse i arbejdsmarkedet
gen på Danskuddannelse 1 er tilrettelagt, så den tager højde for mål-
gruppens begrænsede forudsætninger, herunder udfordringer relate-
ret til analfabetisme.
Undersøgelse af analfabetisme
Udlændinge, der skal deltage i danskuddannelse, skal visiteres på et
sprogcenter for at blive indplaceret på én af de tre danskuddannelser.
Ved visitationssamtalen afdækkes kursistens generelle forudsætnin-
ger for at lære dansk, hvilket bl.a. indbefatter en afdækning i forhold
til sikkerhed i at læse på det latinske alfabet. Hvis en udlænding ikke
læser og skriver det latinske alfabet eller ikke mestrer det i tilstrække-
lig grad, indplaceres vedkommende på Danskuddannelse 1. Nogle kur-
sister indplaceres på Danskuddannelse 1 med henblik på efterfølgende
overflytning til Danskuddannelse 2, efter at de har tilegnet sig tilstræk-
kelige læsefærdigheder på det latinske alfabet til at kunne deltage i
undervisningen på Danskuddannelse 2.
Afhjælpning af analfabetisme gennem alfabetiseringsundervis-
ning/undervisning på Danskuddannelse 1
Målet på Danskuddannelse 1 er, at kursisterne opnår mundtlige fær-
digheder på dansk og grundlæggende læse- og skrivefærdigheder med
henblik på at kunne klare sig på det danske arbejdsmarked og som bor-
ger i det danske samfund. På begyndermodulerne er hovedvægten i
undervisningen bl.a. lagt på, at kursisterne lærer alfabetet og tallene,
samt at de lærer at læse korte sætninger på dansk og skrive eget navn
og telefonnummer mv. På de øvrige moduler arbejdes der med, at kur-
sisterne videreudvikler både mundtlige kompetencer og læse-/ skrive-
kompetencer. Danskuddannelse 1 afsluttes med Prøve i Dansk 1. En
person, der har fulgt undervisningen og bestået både den mundtlige
og den skriftlige del af Prøve i Dansk 1, er som udgangspunkt blevet
alfabetiseret.
Udfordringer for analfabeter på arbejdsmarkedet.
Selvforsørgelse kræver ikke nødvendigvis, at man kan læse og skrive
på dansk, men en større eller mindre del af kommunikationen på dan-
ske arbejdspladser er typisk skriftlig - enten digitalt eller analogt. Det
gælder også inden for brancher med ufaglært arbejdskraft. For mål-
gruppen, der har været igennem Danskuddannelse 1 og er alfabetise-
rede, har mange fortsat svage læse- og skrivekompetencer. Europæisk
og nordisk forskning peger på, at selv med alfabetiseringsundervisning
kan det være vanskeligt for målgruppen at opnå tilstrækkelige kompe-
tencer ift. vellykket sproglig integration i såvel samfundsliv som ar-
bejdsliv, og at der kan være behov for faglig og sproglig støtte i forbin-
delse hermed.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om ministeren vil redegøre for indsatsen med at undersøge og afhjælpe analfabetisme hos ikke-vestlige indvandrere, særligt med fokus på i hvilken grad denne hindrer deltagelse i arbejdsmarkedet
Udlændinge, der enten har opbrugt den femårige uddannelsesret eller
har afsluttet den danskuddannelse, de er indplaceret på, med en af-
sluttende danskprøve, har som udgangspunkt ikke ret til yderligere
danskuddannelse i henhold til danskuddannelsesloven. SIRI har imid-
lertid kendskab til eksempler, hvor arbejdsgivere med succes udpeger
en kollega på arbejdspladsen, der fungerer som sprogmentor for en
andetsprogstalende medarbejder for at understøtte vedkommendes
sproglige kompetencer. Herudover har SIRI kendskab til eksempler,
hvor kommunen bevilger en sprogkonsulent til at understøtte andet-
sprogstalende medarbejdere, som er i praktik eller løntilskud i virk-
somheder, såfremt der er udsigt til ordinær ansættelse. Det kan lige-
ledes oplyses, at der i forbindelse med Integrationsgrunduddannelsen
(igu) målrettet flygtninge og familiesammenførte til flygtninge er til-
rettelagt gratis sprogmakkerkurser og opfølgende sprogstøtte til virk-
somheder, hvor dansktalende medarbejdere uddannes til at under-
støtte, at igu-ansatte bliver hjulpet bedst muligt både sprogligt, fagligt
og socialt”.
Kaare Dybvad Bek
/
Katrine Bang Nielsen
Side
3/3