Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 25. april 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 147 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Pia Olsen Dyhr
(SF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 147:
Vil ministeren redegøre for forekomsten af analfabetisme hos ikke-vestlige indvan-
drere?
Svar:
Spørgsmålet forstås således, at der spørges til voksne ikke-vestlige indvandrere
med skrive- og læsevanskeligheder, uanset om dette skyldes indlæringsproblemer
eller manglende skolegang.
Der kan ikke gives et entydigt svar på, hvor mange ikke-vestlige indvandrere der er
analfabeter, da der ikke findes en central registrering af indvandreres læse og skri-
vefærdigheder, og der kan være grader af læse-og skriveudfordringer. Der kan her-
udover være store forskelle mellem forskellige nationalitetsgrupper og forskelle
mellem hvilke køns- og aldersgrupper, man ser på.
Der findes dog enkelte undersøgelser, som kan belyse omfanget af voksne ikke-
vestlige indvandrere med læse-og skriveudfordringer.
OECD-undersøgelse
OECD-undersøgelsen ”Programme for the International Assesment of Adult Com-
pencies (PIIAC)” fra 2013
1
er den seneste større internationale undersøgelse af dan-
skernes kompetencer. Undersøgelsen afdækkede bl.a. voksnes læsefærdigheder.
OECD´s undersøgelse bruger ikke begrebet analfabeter, men måler generelt læse-
færdighederne for voksne ud fra en skala for, hvor godt voksne bruger information
til at fungere i samfundet. Læsefærdighed måles på en skala fra 0 til 500. På basis
af scoren på skalaen inddeles befolkningens læsefærdigheder i seks niveauer, hvor
under niveau (0)
og niveau 1 angiver de mindst gode læsere.
1
17. maj 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernstyring og tilsyn
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2023 - 7487
2311228
Rosdahl, Anders, Torben Fridberg, Vibeke Jakobsen og Michael Jørgensen (2013): ”Færdigheder i
læsning, regning og problemløsning med IT i Danmark” SFI. København.
Side
1/4