Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2652882_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 16. januar 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 12 (Alm. del) efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 12:
Vil ministeren kommentere artiklen "Udlændinge stikker af fra SU-regningen: Gæl-
den er steget til 1,3 milliarder kroner” fra DR.dk, den 16. januar 2023, herunder
hvad ministeren vil gøre ved, at udlændinge med forfalden SU-gæld kan opnå per-
manent opholdstilladelse, samt at udlændinge med tilbagebetalingskrav af for me-
get udbetalt SU kan opnå dansk indfødsret?
Svar:
1.
Tredjelandsstatsborgere med opholdstilladelse i Danmark kan opnå tidsube-
grænset opholdstilladelse efter udlændingelovens regler herom, mens udlændinge,
der er omfattet af EU-reglerne om fri bevægelighed, kan opnå ret til tidsubegræn-
set ophold efter regler i EU-opholdsdirektivet.
2.
For udlændinge omfattet af EU-reglerne om fri bevægelighed er retten til tids-
ubegrænset ophold reguleret i opholdsdirektivet (direktiv 2004/38/EF), som er gen-
nemført i dansk ret ved bl.a. EU-opholdsbekendtgørelsen
1
.
Heraf følger det, at opnåelse af ret til tidsubegrænset ophold alene er betinget af,
at ansøgeren har haft lovligt ophold efter EU-reglerne i en periode på 5 år, uden at
der kan stilles øvrige betingelser.
Ret til tidsubegrænset ophold efter EU-reglerne kan derfor ikke betinges af, at de
pågældende ikke har forfalden SU-gæld.
3.
Udlændinge, som ikke er omfattet af EU-reglerne, kan opnå tidsubegrænset op-
holdstilladelse efter reglerne i udlændingelovens § 11, stk. 3 og 4.
27. januar 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 979
2192544
1
Bekendtgørelse nr. 1457 af 6. oktober 2020 om ophold i Danmark for udlændinge, der er omfattet
af Den Europæiske Unions regler om fri bevægelighed
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Udlændinge stikker af fra SU-regningen: Gælden er steget til 1,3 milliarder kroner fra DR.dk, den 16. januar 2023
Tidsubegrænset opholdstilladelse er normalt betinget af bl.a., at udlændingen ikke
har forfalden gæld til det offentlige, medmindre der er givet henstand med hensyn
til tilbagebetalingen af gælden, og gælden ikke overstiger 128.081,63 kr. (2023-ni-
veau). Dette følger af udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 4, jf. stk. 17 og 18.
Følgende typer gæld er omfattet af bestemmelsen:
´
Tilbagebetalingspligtige ydelser efter lov om social service eller lov om ak-
tiv socialpolitik (f.eks. for meget udbetalt kontanthjælp).
Forskudsvist udbetalt børnebidrag.
Daginstitutionsbetaling.
Tilbagebetaling af for meget udbetalt boligstøtte.
Tilbagebetaling af boligtilskudslån.
Skatter og afgifter, medmindre skatte- eller afgiftsrestancen skyldes for-
hold, der ikke kan lægges udlændingen til last.
Gæld i form af SU-lån er således ikke omfattet af bestemmelsen og er derfor ikke
til hinder for, at udlændingen kan opnå tidsubegrænset opholdstilladelse.
Udlændinge skal dog ud over betingelsen i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 4,
opfylde en række andre betingelser for at kunne opnå tidsubegrænset opholdstil-
ladelse. Der stilles et vandelskrav, dvs. at udlændingen ikke må være idømt ubetin-
get frihedsstraf af en vis længde, og der er endvidere normalt krav om bl.a., at ud-
lændingen ikke har modtaget visse former for offentlig hjælp i en periode, at ud-
lændingen har været i beskæftigelse i en vis periode og fortsat er i beskæftigelse,
og at udlændingen har bestået en danskprøve. Der henvises til udlændingelovens
§ 11, stk. 3, nr. 2, 3 og 5-9, og § 11, stk. 4.
Det er samtidig en grundlæggende betingelse for at opnå tidsubegrænset opholds-
tilladelse, at udlændingen har bopæl i Danmark og har opholdt sig her i landet i
normalt mindst 8 år. Dette følger af udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1.
Udlændinge, der ikke opholder sig i Danmark, kan således ikke opnå tidsubegræn-
set opholdstilladelse. Det gælder derfor også udlændinge, der har gæld som følge
af SU-lån og er udrejst, og hvor det er vanskeligt at inddrive gælden.
Jeg har ingen planer om, at SU-gæld skal omfattes af udlændingelovens § 11, stk.
3, nr. 4, om forfalden gæld til det offentlige.
4.
Behandlingen af ansøgninger om naturalisation sker efter de retningslinjer, som
et flertal i Folketinget er blevet enige om. Senest indgik Socialdemokratiet den 20.
april 2021 sammen med Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance en
ny aftale om indfødsret, som er udmøntet i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni
2021 om naturalisation.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Udlændinge stikker af fra SU-regningen: Gælden er steget til 1,3 milliarder kroner fra DR.dk, den 16. januar 2023
Det følger af cirkulæreskrivelsens § 22, at en ansøger ikke kan optages på et lov-
forslag om indfødsrets meddelelse, hvis ansøgeren har forfalden gæld til det offent-
lige med hensyn til:
Tilbagebetalingspligtige ydelser efter lov om social service eller lov om ak-
tiv socialpolitik.
Tilbagebetalingspligtige ydelser efter den nu ophævede lov om social bi-
stand.
Børnebidrag, der er udbetalt forskudsvis af det offentlige efter lov om bør-
netilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag.
Daginstitutionsbetaling.
Studielån (SU-lån).
Tilbagebetaling af for meget udbetalt boligstøtte, jf. § 47 i lov om indivi-
duel boligstøtte.
Tilbagebetaling af boligindskudslån, medmindre der er indgået en afdrags-
ordning for tilbagebetaling, som overholdes af ansøgeren.
Kontrolafgifter til trafikselskaber på 3.000 kr. og derover.
Bøder til politiet og offerbidrag.
Retsafgift, gebyrer og omkostninger i retssager og fogedsager.
Skatter og øvrige afgifter, medmindre skatte- eller afgiftsrestancen skyl-
des forhold, der ikke kan lægges ansøgeren til last.
Ansøgere med forfalden gæld omfattet af cirkulæreskrivelsens § 22 vil således ikke
kunne optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Tilbagebetalingskrav som følge af for meget udbetalt SU er ikke at betragte som
forfalden gæld til det offentlige, der er omfattet af cirkulæreskrivelsens § 22, nr. 5.
Gæld som følge af for meget udbetalt SU er derfor ikke til hinder for opnåelse af
dansk statsborgerskab. Forfaldent studielån (SU-lån) er derimod til hinder for op-
nåelse af dansk statsborgerskab.
Kaare Dybvad Bek
/
Øzlem Akar
Side
3/3