Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2695322_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 30. marts 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 118 (Alm. del) efter ønske fra Carl Valentin (SF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 118:
Vil ministeren redegøre for sin holdning til, om lovgivningen yder tilstrækkelig be-
skyttelse, når Flygtningenævnet på den ene side kan vurdere, at en region er »al-
vorlig og skrøbelig«, og på den anden side, at dette ikke kan føre til asyl, jf. artiklen
»Flygtningenævnet udvider sikkerhedsvurderingen af Syrien: Flere kan formentlig
hjemsendes«, Information, den 20. marts 2023?
Svar:
Udlændingemyndighederne skal i sager om inddragelse eller nægtelse af forlæn-
gelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, foretage en vurdering
af, om der på inddragelsestidspunktet aktuelt fortsat er et krav på beskyttelse i
Danmark i henhold til vores internationale forpligtelser, herunder om en tilbage-
venden til hjemlandet vil indebære overgreb i strid med Den Europæiske Menne-
skerettighedskonventions (EMRK) artikel 3.
Efter praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vil generelle forhold
kun helt undtagelsesvist i sig selv kunne begrunde beskyttelse. Det betyder, at en
sådan opholdstilladelse kun gives i de mest ekstreme tilfælde af generel voldsudø-
velse, hvor der består en reel risiko for overgreb i strid med EMRK alene i kraft af
den blotte tilstedeværelse i området.
Det betyder samtidig, at en forbedring af de generelle forhold i hjemlandet efter
omstændighederne kan indebære, at der kan træffes afgørelse om inddragelse. Det
gælder, uanset at forholdene – trods forbedringerne – fortsat er alvorlige, skrøbe-
lige og uforudsigelige, så længe forbedringerne ikke er af helt midlertidig karakter.
Det følger af praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
Flygtningenævnet har senest i forhold til Latakia fundet, at de aktuelle forhold ikke
længere er af en sådan karakter, at der er grundlag for at antage, at enhver vil være
i reel risiko for at blive udsat for overgreb i strid med EMRK’s artikel 3 alene som
Side
1/2
24. april 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 5843
2276299
UUI, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om, hvorvidt lovgivningen yder tilstrækkelig beskyttelse, når Flygtningenævnet på den ene side kan vurdere, at en region er »alvorlig og skrøbelig«, og på den anden side, at dette ikke kan føre til asyl
følge af den blotte tilstedeværelse i området. Nævnet anerkendte, at området fort-
sat er skrøbeligt og uforudsigeligt, men forbedringerne ikke er af helt midlertidig
karakter, hvilket betyder, at den generelle sikkerhedssituation ikke i sig selv kan
begrunde meddelelse af en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3.
Disse sager udspringer af den lovgivning, som Folketinget vedtog i 2015 med hen-
blik på at give midlertidig beskyttelse til personer, der blev drevet på flugt som følge
af konflikten i Syrien. Regeringen mener, at det er afgørende, at vi holder fast i prin-
cippet om midlertidighed. Det er min opfattelse, at vi beskytter dem, som har be-
hov for at blive beskyttet. Jeg er således tilfreds med reglerne og har ikke planer
om at ændre herpå.
Jeg har desuden fuld tillid til, at Flygtningenævnet træffer de rigtige afgørelser helt
i overensstemmelse med dansk lovgivning og Danmarks internationale forpligtel-
ser.
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
2/2